Lidem se vzhledem k pandemii koronaviru do obchodů moc nechce. Proto obchodníci zkouší např. do výloh instalovat chytré technologie pro personalizaci nabídky, které reagují na věk a pohlaví zákazníka. Už ve výloze tak může potenciální kupující díky interakci získat například slevu.
Interaktivní nabídku obchodů doplňuje také instalace tzv. chytrých zrcadel. Před nimi si můžete nejen vyzkoušet oblečení, ale rovnou si i prohlédnout, jak byste vypadali v jiné barevné variantě. Zrcadlo je navíc schopno vám na základě sortimentu v obchodě nabídnout další doplňky či oblečení, které by se hodily k tomu, co si právě zkoušíte.
"Díky novým technologickým možnostem se mění přístup obchodů k zákazníkům. V blízké budoucnosti už tak obchodníkům nepůjde primárně o prodej, ale o budování loajality a pozitivní zákaznické zkušenosti. Tímto způsobem se navíc otevírají možnosti propojení s věrnostními kartami. Chytré technologie zákazníka poznají a rovnou mu prostřednictvím výloh nebo obrazovek nabídnou produkty na míru. Obchody navíc také přemýšlí o zřizování coffee koutků, poradenství a další doplňkových službách tak, aby v nich lidé trávili co nejvíce času. Samozřejmě za dodržení předepsaných hygienických podmínek," říká Adéla Mikschiková, Business Developement Manager, IoT společnosti ADASTRA.
Automatizaci skladů a logistiky
Nové situaci se přizpůsobují i velké hobbymarkety. Jejich zákazníci si už na online nákupy zvykli. Obchody jim umožňují vybrat si zboží na internetu, provést nákup na dálku a nákup si pak jen na prodejně vyzvednout.
Co ale hobbymarkety trápí, je nedostatek potřebných a funkčních systémů. Zatímco dříve si zákazníci po obchodu hledali zboží sami, dnes to za ně dělají tzv. pickeři. Vychystávají zboží a připravují je zákazníkovi k vyzvednutí.
Pickerům ale chybí navigace a dobrý systém aktualizace zásob. V jeden moment totiž dochází v hobbymarketech k tomu, že prodávají online i offline zároveň. V praxi se tak mnohdy stává, že pickeři běhají po obchodě a hledají zboží, o kterém neví, že už není na skladě.
Jednotlivé položky se do systému nepropisují v reálném čase, a tak pickeři nevidí zboží, které je třeba už dávno vydané nebo prodané. Co je výsledkem? Nespokojený zákazník, nepřesnosti v inventuře, chybějící položky na skladech a neefektivní práce pickerů.
Jak automatizovat a zrychlit tyto procesy:
Článek ADASTRA, s.r.o. ze dne pátek 9. října 2020
Automatizace a interakce se zákazníkem pomůže dostat lidi zpět do kamenných obchodů
Konkrétní inspirace pro řešení digitální transformace napříč odvětvími
Adastra předá ocenění za nejlepší projekty z oblasti Information Managementu
Adastra stoupá na žebříčku TOP 100 ICT firem
IT konference Data Symposium 2011