APMS nesouhlasí s hodnocením operátorů podle poslední analýzy účastnických smluv, kterou Český telekomunikační úřad provedl během listopadu 2015 a zveřejnil ve svém spotřebitelském semaforu.
Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) považuje tuto formu hodnocení a způsob komunikace za aktivitu, která ČTÚ nepřísluší. Spotřebitelský semafor navíc zahrnuje jenom čtyři operátory přesto, že na českém trhu působí operátorů stovky.
ČTÚ je orgánem veřejné moci, který má dohlížet na dodržování platného právního řádu. Pokud tedy Úřad narazí na jakékoli porušení zákona, je nejen oprávněn, ale dokonce povinen zahájit správní řízení proti konkrétnímu operátorovi. Známkování operátorů však není výsledkem takového řízení, připomíná spíše aktivity spotřebitelských sdružení. Spotřebitelský semafor považujeme za marketingovou aktivitu ČTÚ, která probíhá mimo rámec zákona a vyvolává otázky o nezávislosti regulátora.
Spotřebitelským semaforem tedy Úřad buď porušil své základní povinnosti, neboť nezahájil nutné správní řízení s konkrétním operátorem, nebo po operátorech naopak vyžaduje plnění povinností nad rámec zákona. To je podobně absurdní, jako kdyby například ČNB vedle regulace navíc známkovala banky nebo kdyby policie známkovala řidiče za hloubku dezénu pneumatik či neestetický polep karosérie, přestože obojí vyhovuje zákonné normě.
Orgán, který má dohlížet na dodržování zákona, by sám zákon neměl porušovat. Uvítali bychom, kdyby se ČTÚ namísto těchto hodnocení raději zaměřil na podstatnější případy zapadající do předmětu jeho činnosti, například rozhodování sporů, které Úřad dlouhodobě neřeší a operátorům tak způsobuje škody nejen procesní, ale i finanční.
Článek Asociace provozovatelů mobilních sítí ze dne pátek 18. prosince 2015
Spotřebitelský semafor považuje APMS za marketingovou aktivitu ČTÚ
platmobilem.cz: portál na podpru nových platebních metod
Pracovní skupina Premium SMS mCommerce se rozšiřuje o U:fona
Workshop pracovní skupiny Premium services mCommerce
Mobilní telefony i nadále bez poplatků
Operátoři vytvoří v rámci APMS Pracovní skupinu pro mobilní reklamu