Pokud vybíráme pro svou firmu IS, musíme mít jasno, zda chceme CRM autonomní nebo integrované do ERP. V případě menších firem pak bývá nejčastějším požadavkem, aby řešení bylo komplexní, přednastavené a dobře a rychle implementované.
CRM však neznamená jen povědomí o zákaznících. Tato část systému přímo souvisí s obratem firmy, s jejími produkty, s logistikou, s účtováním (kalkulace nákladů na určitou komoditu). CRM tedy nemůže existovat samostatně, bez vazeb na příslušné funkcionality v systému. V případě autonomního CRM je nutno je tedy nutno je při implementaci propojit se stávajícím ERP. To je však časově i finančně dost náročné.
Při propojování CRM s ERP existují totiž určitá rizika, vyplývající ze skutečnosti, že každý producent CRM jej vytvořil trochu jinak a je tedy třeba jiným způsobem řešit propojení s ERP. Eliminace těchto rizik stojí pochopitelně peníze.
Nejen replikační konflikt
Jedním ze zmíněných rizik je možná duplicita dat v CRM a v ERP. Při jejich propojování je tedy nutné klást důraz na replikaci dat, což nemusí probíhat vždy hladce. Aby se zabránilo komplikacím, musí organizace, která má autonomní CRM, mít stanovena přesná pravidla pro zadávání dat a dbát na to, aby je všichni pracovníci striktně dodržovali. Především musí být jasné, který ze systémů je z hlediska zadávání dat primární a který sekundární. V opačném případě hrozí tak zvaný "replikační konflikt".
Dalším rizikem je fakt, že informační systémy se stále vyvíjejí. To je obecně jistě pozitivní. Máme-li však ve firmě implementováno autonomní CRM, musíme při každém upgradu aktualizovat můstek mezi ním a ERP systémem. Někteří dodavatelé CRM tuto aktualizaci poskytují automaticky, ne však všichni.
Riziko spočívá i v možných změnách firemních procesů, které často přicházejí například se změnou majitele nebo managementu. V takovém případě se musí změnit přednastavení obou systémů a doladit jejich propojení. A to opět stojí čas a peníze.
Vše souvisí se vším
Pokud se firma rozhodne pro CRM integrované do ERP, všechny tyto problémy odpadají. Především veškerá data jsou v systému jen jednou. Z hlediska rychlosti, jednoduchosti implementace, údržby i používání a také z hlediska možností modernizace a změn a v neposlední řadě i ceny je možné říci, že pro malou či střední firmu je jednoznačně integrovaný CRM lepší volbou.
Nelze však zastírat, že i tato varianta má své nevýhody. Hlavní z nich spočívá především ve skutečnosti, že tvůrci komplexních ERP soustředí svou pozornost stejnou měrou na funkcionalitu všech modulů, které ERP obsahuje. Všechny musí dobře fungovat, musí být propojeny a musí splňovat požadavky zákazníka.
Nelze tedy předpokládat, že právě CRM bude moci věnovat tolik kapacit a "vyšlechtit" je do takové dokonalosti a zajistit takovou ergonomičnost, jako tvůrce, který pracuje právě jen na tomto jednom systému. Tvůrci autonomního CRM se proto také dokáží držet nejnovějších trendů a jejich výtvory už dávno existují například v cloudu nebo propojené s Outlookem a podobně.
Nicméně výrobci integrovaných ERP vědí, že nemohou zůstat pozadu, protože by tím ohrozili konkurenceschopnost svých produktů. Zákazník se velmi rychle dozví, jaké možnosti nabízí autonomní CRM a chce je též od svého integrovaného řešení. Proto i jejich dodavatelé začínají postupně nabízet například webový přístup k CRM, práci prostřednictvím mobilních zařízení, propojení na insolvenční rejstřík či propojení s poštou, ať už jde o Outlook či Lotus Notes.
Součástí integrovaného CRM dnes už může být i vyhodnocování obchodních případů nebo různé grafické nadstavby. Prostě vývoj jde stále kupředu a tvůrci integrovaných CRM, která jsou určena především pro malé a střední firmy se usilovně snaží držet ve funkcionalitě krok s autonomními CRM pro ty velké. Technologie a nástroje obou skupin jsou velmi podobné, takže hlavní otázkou jsou právě kapacity.
CRM pro výrobu
Pro příklad se podívejme na Moravu. Jednou z firem, které využívají CRM integrované do ERP systému, je výrobce garážových vrat, předokenních rolet, plotů a bran a dodavatel oken a dveří, společnost Lomax, sídlící v Bořeticích. Bez CRM se dnes už opravdu neobejde, a tudíž jeho přítomnost v informačním systému byla jednou z hlavních podmínek při výběru ERP.
CRM se zde používá ve dvou rovinách. První z nich je "Evidence poptávek". Ty se řeší přes tzv. "CRM záznam", který obsahuje jednak evidenci úkolů pro konkrétního obchodníka, ale také podklad pro nacenění, z nichž jsou dále tvořeny nabídky a související úkoly pro jednotlivé obchodníky, kteří každý úkol v systému vždy po splnění odepisují.
Druhou rovinou je "Interní evidence". Prostřednictvím CRM jsou v Lomaxu řízeny porady, evidují se úkoly na kteréhokoli zaměstnance a současně se evidují informace o stávajících zákaznících. Například pokud některý jaksi zapomíná platit, díky CRM v Lomaxu vědí, že mu nemají dodávat další zboží nebo spustit výrobu, dřív, než po zaplacení zálohy.
Vzhledem k tomu, že jde o výrobní firmu je zdejší CRM obohaceno o plugin s názvem "Neshody", který eviduje příčiny neshod interních, odběratelských, dodavatelských a jejich řešení. Další zajímavou drobností je tzv. "Robot mail", jehož prostřednictvím je CRM automaticky napojeno na elektronickou poštu.
Data - zlatý poklad každé firmy
Obecně platí, že jedním z kritérií při výběru ERP je schopnost dodavatele kvalitně jej implementovat. Zejména, pokud jde o systém, s nímž má ve firmě pracovat více lidí, je třeba, aby posléze s jeho využíváním nenastávaly zbytečné komplikace, které by zaměstnancům přidělávaly práci. To platí u CRM dvojnásob. Na rozdíl od modulů, jako jsou například Mzdy, Sklad či Fakturace je třeba, aby při využívání CRM byly unifikovány obchodní postupy, které s jeho využíváním souvisejí a aby všichni měli jednotná pravidla pro zadávání informací.
Správně a vždy stejným způsobem zadávané informace jsou nepodkročitelným základem pro to, aby nám CRM mohlo správně sloužit. Současně však musí být systém správně nastaven, aby se data mohla ukládat jednotným způsobem. Data jsou totiž dnes opravdovým pokladem, který však bez toho, aby byla stále aktuální a pokud možno "úplná" nebudou svému majiteli poskytovat potřebné informace pro rozhodování a řízené péče o zákazníky.
Pokud například budeme chtít uspořádat seminář a nebudeme zvát podle aktuální databáze, je velmi pravděpodobné, že přijde jen zanedbatelný počet lidí. CRM prostě pracuje s daty, která má.
Nebo budeme-li chtít vyhodnotit prodeje, přičemž například tým z jednoho regionu nezadá data o prodejích, ačkoli ostatní týmy ano, ani sebelepší CRM pak nedokáže vyvodit relevantní závěry.
Nejen IT odborník
Asi nikoho dnes nemusíme přesvědčovat, že k implementaci systému nestačí, aby implementátor, ať už se jedná o osobu nebo o firmu rozuměl informačním systémům. Musí stejně dobře rozumět byznysu zákazníka, u nějž systém implementuje.
To platí především u malých, případně středních firem, které si nemohou zpravidla dovolit mít pro tuto oblast vlastního specialistu a očekávají proto, že jim dodavatel systémů poradí i s řešením jejich firemních procesů. Navrhne jim, jaké jsou možnosti řešení, poradí vazbu na další procesy.
Z toho vyplývá, že výběr dodavatele je vlastně nejdůležitějším krokem při celém procesu zavedení podnikového informačního systému. Zvolíte-li správně, ušetříte mnoho času, peněz i nervů.
Článek Asseco Solutions, a.s. ze dne pondělí 7. ledna 2013
Široká škála inovací v projektech mezinárodní skupiny Asseco
Digitalizace a inovace pomohou překonat neduhy české ekonomiky
ANeT-WebTime překonává hranice běžného docházkového systému
ERPORT pro ERP systémy HELIOS v cloudu
Kongresové centrum Praha spoléhá na ERP HELIOS Nephrite
HELIOS Nephrite se zapojuje do elektronizace českého zdravotnictví
Docházkové, plánovací a přístupové systémy pro ERP HELIOS
Produktový konfigurátor s pomocí ERP systému Helios iNuvio
Implementace ERP HELIOS s odpovědností za IT zákazníka
Sedm let úspěšného projektu ERPORT pro ERP HELIOS v cloudu
Petr Vítek - nový ředitel divize vývoje a implementace ERP systémů HELIOS
Kateřina Trčalová v čele marketingu pro ERP systémy HELIOS
Michal Andraško - nový obchodní ředitel Asseco Solutions
ERP HELIOS Nephrite v portfoliu BERGHOF SYSTEMS
Spisová služba v cloudu Spiska je pozoruhodným IT produktem pro správu dokumentů
Spisová služba Spiska zajistí komplexní správu dokumentů
ERP HELIOS iNuvio přináší řešení pro všechny malé a střední firmy
Zajímaví hosté z řad klientů a partnerů na HELIOS Podcast
Partnerství v HELIOS Open přináší řadu výhod
Lukáš Rezek je nový produktový manažer pro ERP HELIOS Orange
Informační systém HELIOS Pantheon je finalistou soutěže IT produkt roku 2021
Přidejte se do rodiny úspěšných firem v partnerském programu HELIOS Open
Šest let projektu ERPORT pro ERP HELIOS v cloudu
HELIOS Pantheon - nový informační systém pro veřejnou správu
HELIOS Nephrite - Pozoruhodný produkt 2021 v kategorii informačních systémů
Jiří Brych - Produktový manažer HELIOS Nephrite
Prvenství v kategorii Informační systémy pro HELIOS Nephrite
Řízení logistiky a skladových procesů pro HELIOS Green a Orange
Platební systém Roger v ERP HELIOS Orange
Tým Helios posilují Jan Fiala a Martin Stoilov
Petr Vondráček - nový šéf marketingu Asseco Solutions
SME a Enterprise produkty Asseco Solutions pod vedením Petra Hampla
Podpora GDPR v produktech HELIOS
Užitečný pomocník pro personalistiku ve stavebnictví
HELIOS Orange pomáhá řídit výrobu a prodej koupelnových doplňků
Strojírenská výroba a kovovýroba s podporou HELIOS Orange
Setkání uživatelů HELIOS Green AUTOMOBILY
Úspěšný podnikatel Krach - proč asi?
Prodej licencí ERP HELIOS roste
Inteligentní servis a prediktivní údržba ve smyslu Průmyslu 4.0
HELIOS Orange pomáhá řídit topenářské, plynoinstalační a vodoinstalační práce
Dodavatel stavební chemie Meffert ČR využívá HELIOS Orange
Variabilita HELIOS Orange pomáhá řídit výrobu i obchod
Knižní nakladatelství volí pro řízení společnosti HELIOS Orange
Výrobu, reporting a WMS v Elektroline pomáhá řídit HELIOS Green
Martin Kršňák - nový Business Development Director Asseco Solutions