Správně nastavené workflow dokáže podpořit zjednodušení a zrychlení jednotlivých činností nebo odstranění schvalovacího procesu prostřednictvím kolujícího papíru, o kterém často ani nevíme, ve které kanceláří zrovna leží.
Řízení procesů, ať už ve firmě či na úřadě je dnes už prakticky nemyslitelné bez pomoci IT. Automatizaci postupů dnes za nás řeší podnikové informační systémy, konkrétně nástroj, zvaný Workflow. Podpora Workflow může být zabudovaná v samotném jádře systému. To znamená, že jeho procesy lze nastavovat nad jakýmkoli záznamem i napříč všemi moduly.
V podnikové praxi workflow obvykle slouží ke dvěma různým účelům, kterým odpovídají dva nejčastěji využívané typy workflow procesů. Jsou to procesy schvalovací a procesy monitorovací.
Monitorovací procesy
Monitorovací procesy patří z hlediska definice k jednodušším, což však nijak nesnižuje jejich význam z pohledu přínosu pro uživatele. Primárně slouží ke sledování stavů záznamů v systému, čímž šetří čas a práci uživatelů. V předem určených intervalech procházejí záznamy, kontrolují zadané podmínky, a pokud jim některý ze záznamů vyhoví, upozorní na něj - většinou zasláním e-mailu příslušné osobě.
Tento typ procesů má široké využití. Lze jej použít pro sledování důležitých údajů a informovanost v celé škále případů na všech úrovních řízení. Může také zasahovat přes více podnikových procesů a jejich vlastníky - ať už se jedná o řízení lidských zdrojů (např. blížící se konec zkušební doby zaměstnanců), správy majetku (např. pracovní pomůcky přidělené zaměstnancům), fakturace (např. odpovědnost za plnění termínů splatnosti) atd.
Zároveň může být koncipován dle hierarchie organizační struktury. Upozornění jsou směrována v prvé řadě na členy příslušných pracovních týmů. V případě, že jsou překročeny nastavené limity (jde o vyšší částky, delší doby prodlení, závažnější problémy v neplnění úkolů), jsou informováni také nadřízení pracovníci dle funkční struktury firmy.
Schvalovací procesy
Druhý typ workflow procesů nazýváme schvalovacími. Ty řídí kompletní zpracování určitého dokladu a jeho tok organizací. Většina dokumentů musí během svého životního cyklu projít rukama mnoha lidí. Často pak dochází k tomu, že se takový dokument "ztratí" a zdrží celý proces toku. Markantní časové a někdy i finanční ztráty pak mohou nastat, pokud se dokumenty takto posílají přes součásti organizace dislokované na různých místech.
Workflow umožní v rámci informačního systému všechny schvalovací procesy v organizaci popsat a podpořit tak, aby mohly nadále probíhat už jen elektronicky, a to přesně definovaným způsobem, který eliminuje veškeré prodlevy. Každého účastníka lze v případě jeho nevyjádření upomínat, posléze poslat danou informaci jeho nadřízenému nebo předat splnění úkolu jinému pracovníkovi či organizační složce, a to vše opět podle přesně definovaných pravidel.
Samozřejmostí je u podobných procesů také nutnost nastavení limitů, podle nichž se schvalování řídí. Například objednávky na určité typy zboží mohou schvalovat pouze vedoucí středisek, nebo dokonce generální ředitel, jedná-li se o strategický materiál.
Ve výše uvedených příkladech byla často zmiňována možnost informování nadřízeného. Protože je v reálném životě zapotřebí s touto potřebou počítat. Proto pracuje workflow s organizační strukturou a v daných procesech automaticky dohledává nadřízené. Dokáže také reagovat on-line na její změny.
Zároveň umí pracovat se skladbou útvarů a jejich nadřazeností i v těch případech, kdy ve firmě není stoprocentně nasazen modul pro řízení personalistiky, který v sobě právě detailní organizační strukturu firmy zahrnuje.
Využití elektronické pošty a worklistu
O přidělených úkolech mohou být pracovníci informováni jednak prostřednictvím e-mailových zpráv a jednak pomocí tzv. worklistu. Oba způsoby mají své výhody i nevýhody. Podstatné je, že v každém jednotlivém procesu lze zvolit kterýkoliv z nich. Výhodou e-mailových zpráv je, že mohou vypisovat velké množství informací o příslušném dokladu i mnoha dalších souvisejících okolnostech.
V některých případech může být dokonce zaslání e-mailu hlavním úkolem workflow. Nic dalšího se již potom v systému neděje, další činnosti probíhají zcela mimo něj - typickým příkladem je upozornění na narozeniny zaměstnance.
Využívání elektronické pošty se vyplatí především na úrovni vedení společnosti, neboť právě členové managementu se často podílejí na rozhodování a schvalování. U jiných pracovních rolí však může být časté zasílání e-mailů nadbytečné. Například při práci s fakturami je mnohem efektivnější využít tzv. worklistu.
Worklist je seznam úkolů, které jsou v daný okamžik přiřazeny konkrétnímu uživateli. Ten si je může zobrazit bez ohledu na to, v jakém modulu systému se právě pohybuje. Na jednom místě tak nalezne seznam všech faktur určených k jeho schválení, výrobních příkazů k potvrzení a dalších podobných úkolů.
Přesměrování úkolů
Workflow by mělo umět pracovat také s dalším důležitým faktorem, kterým je nepřítomnost osob podílejících se na schvalovacích procesech. Pro tento případ lze t.zv. přesměrování.
Nejjednodušší a velmi často využívaný způsob je mechanismus pravidel přesměrování, využívaný především pro plánované nepřítomnosti, například dovolené. Toto nastavení nicméně funguje i do minulosti, což je často využíváno v případě náhlých onemocnění, která nelze naplánovat dopředu. Problém obvykle nastává při nutnosti přesměrovat workflow u vedoucích pracovníků. Systém totiž musí podporovat rozdělení kompetencí tak, aby určitou část pracovních toků bylo možné posílat vybranému podřízenému zaměstnanci, jinou část pak nechat přesměrovat na manažery nacházející se ve stejné nebo vyšší úrovni řízení.
Také je nutné, aby workflow podporovalo přeposlání úkolu jednorázově, tedy pouze z jednoho konkrétního dokladu v určitém čase. Tato přesměrování jsou pak auditována, takže na každém dokladu je vždy přesně zaznamenán kompletní průběh procesu workflow, včetně jednotlivých schválení konkrétními osobami a přesměrování na jiné kompetentní pracovníky.
Na závěr je nutné dodat již jen jedinou věc. Každý informační systém je třeba brát jako nástroj, který má za úkol ulehčit práci uživatelům a ušetřit čas a peníze organizacím. A právě k tomu řízení workflow slouží. Jeho masivní nasazování u zákazníků v posledních letech dokazuje, že se mu to daří úspěšně.
Článek Asseco Solutions, a.s. ze dne pondělí 28. ledna 2013
Široká škála inovací v projektech mezinárodní skupiny Asseco
Digitalizace a inovace pomohou překonat neduhy české ekonomiky
ANeT-WebTime překonává hranice běžného docházkového systému
ERPORT pro ERP systémy HELIOS v cloudu
Kongresové centrum Praha spoléhá na ERP HELIOS Nephrite
HELIOS Nephrite se zapojuje do elektronizace českého zdravotnictví
Docházkové, plánovací a přístupové systémy pro ERP HELIOS
Produktový konfigurátor s pomocí ERP systému Helios iNuvio
Implementace ERP HELIOS s odpovědností za IT zákazníka
Sedm let úspěšného projektu ERPORT pro ERP HELIOS v cloudu
Petr Vítek - nový ředitel divize vývoje a implementace ERP systémů HELIOS
Kateřina Trčalová v čele marketingu pro ERP systémy HELIOS
Michal Andraško - nový obchodní ředitel Asseco Solutions
ERP HELIOS Nephrite v portfoliu BERGHOF SYSTEMS
Spisová služba v cloudu Spiska je pozoruhodným IT produktem pro správu dokumentů
Spisová služba Spiska zajistí komplexní správu dokumentů
ERP HELIOS iNuvio přináší řešení pro všechny malé a střední firmy
Zajímaví hosté z řad klientů a partnerů na HELIOS Podcast
Partnerství v HELIOS Open přináší řadu výhod
Lukáš Rezek je nový produktový manažer pro ERP HELIOS Orange
Informační systém HELIOS Pantheon je finalistou soutěže IT produkt roku 2021
Přidejte se do rodiny úspěšných firem v partnerském programu HELIOS Open
Šest let projektu ERPORT pro ERP HELIOS v cloudu
HELIOS Pantheon - nový informační systém pro veřejnou správu
HELIOS Nephrite - Pozoruhodný produkt 2021 v kategorii informačních systémů
Jiří Brych - Produktový manažer HELIOS Nephrite
Prvenství v kategorii Informační systémy pro HELIOS Nephrite
Řízení logistiky a skladových procesů pro HELIOS Green a Orange
Platební systém Roger v ERP HELIOS Orange
Tým Helios posilují Jan Fiala a Martin Stoilov
Petr Vondráček - nový šéf marketingu Asseco Solutions
SME a Enterprise produkty Asseco Solutions pod vedením Petra Hampla
Podpora GDPR v produktech HELIOS
Užitečný pomocník pro personalistiku ve stavebnictví
HELIOS Orange pomáhá řídit výrobu a prodej koupelnových doplňků
Strojírenská výroba a kovovýroba s podporou HELIOS Orange
Setkání uživatelů HELIOS Green AUTOMOBILY
Úspěšný podnikatel Krach - proč asi?
Prodej licencí ERP HELIOS roste
Inteligentní servis a prediktivní údržba ve smyslu Průmyslu 4.0
HELIOS Orange pomáhá řídit topenářské, plynoinstalační a vodoinstalační práce
Dodavatel stavební chemie Meffert ČR využívá HELIOS Orange
Variabilita HELIOS Orange pomáhá řídit výrobu i obchod
Knižní nakladatelství volí pro řízení společnosti HELIOS Orange
Výrobu, reporting a WMS v Elektroline pomáhá řídit HELIOS Green
Martin Kršňák - nový Business Development Director Asseco Solutions