Udržitelnost v podnikání je investice jako každá jiná - náklady přitom nemusí nutně představovat nepřekonatelnou překážku. Snížení množství odpadů je pro většinu firem nejjednodušší cestou. Větší podporou udržitelnosti šetří firmy peníze na energiích a současně ukazují, že myslí na budoucnost.
Dá se na to jít mnoha způsoby, například snižováním množství spotřebovaných surovin při výrobě, tříděním odpadu, výměnou neekologických žárovek za LED světla nebo omezením množství vyprodukovaného papírového odpadu.
Od devadesátých let 20. století dělají firmy v této oblasti velké pokroky a objevují se stále nové postupy. Jedním příkladem za všechny je budova společnosti Deloitte v Amsterodamu s názvem The Edge.
Jedná se o jednu z vůbec nejekologičtějších budov na světě. Její integrovaný systém osvětlení je natolik nízkoenergetický, že spotřebu energie LED osvětlení plně pokryjí existující ethernetové kabely. Chytré snímače neustále kontrolují obsazenost prostor a automaticky zhasnou světla, když je místnost prázdná.
Okna orientovaná na jih jsou navíc menší, takže udržují chladnější teplotu v interiéru během léta a vyšší teplotu během zimy, a tak omezují spotřebu energie na vytápění a klimatizaci.
Investice do supermoderní budovy není nutně řešením pro každou firmu, ačkoli by se pravděpodobně po pár letech provozu prokázala rychlá návratnost vložených prostředků.
Díky investicím do udržitelného prostředí budou navíc firmy chráněny před měnící se legislativou. Britská vláda se například zavázala, že do roku 2030 sníží spotřebu energie na polovinu, a to u stávajících i u nově postavených budov.
Stavby, které už byly postaveny jako ekologické, se tak mohou vyhnout nákladným rekonstrukcím v budoucnu a nemusí se bát ani o svou firemní reputaci. Dnešním zákazníkům totiž na životním prostředí záleží stále víc.
Udělejte to pro vaše zákazníky
"Ekologie a udržitelnost jsou aktuálními tématy, která budou mít na podnikání nemalý dopad. V nedávnem průzkumu Cone Communications mezi spotřebiteli uvedlo 87% dotázaných, že by pravděpodobně zakoupili produkt od společnosti, která obhajuje pro ně důležité myšlenky. Pokud by naopak společnost obhajovala myšlenky, které se jim příčí, odmítly by si její zboží zakoupit přes dvě třetiny zákazníků (76%). Spotřebitelé si zkrátka dnes aktivně vybírají a upřednostňují nákup značek, které podle nich pomáhají při ochraně přírody, úspoře zdrojů nebo v sociální oblasti. Je na každé firmě, se zamyslela nad svými hodnotami a komunikací ke spotřebiteli, aby tento trend podpory udržitelnosti využila," říká Helena Indráková, Sustainability manažerka společnosti Canon CZ.
Profil si ale odpovědným chováním nemusí vylepšovat jen samotní prodejci. Společnosti Salesforce se v dubnu 2017 podařilo snížit emise skleníkových plynů na nulu, takže i jejích 150000 zákazníků používá cloudové služby s nulovou uhlíkovou stopou.
Nedávno také nainstalovala největší lokální systém pro recyklaci vody v komerční vysokopodlažní budově v USA a pro svoje sídlo již téměř dva roky používá výhradně energii z obnovitelných zdrojů.
Finanční výsledky Salesforce ukazují, že její zelené iniciativy byly veřejností přijaty s nadšením a podporují další růst společnosti.
Přitahujte talenty
Kladný přístup k ekologii má také vliv na úspěšnost při náboru a získávání talentů. Už zmíněný průzkum dále ukazuje, že až 76% mileniálů při rozhodování o své kariéře zvažuje i sociální a environmentální chování případného zaměstnavatele. Tři čtvrtiny z nich navíc říkají, že by přijaly hůře placené místo, pokud by měly možnost pracovat pro společensky zodpovědnou firmu.
Vypadá to, že CSR koncepty jsou klíčové pro vytváření pracovní kultury a udržování motivovaných a vnitřně spokojených zaměstnanců.
"Podle společnosti Deloitte se 73% zaměstnanců domnívá, že pracují pro společnost, která má smysl, a jsou ve své práci angažovaní. Lidé v dnešní době chtějí být součástí něčeho velkého a mít zároveň dobrý pocit ze své práce. Když jsou zaměstnanci motivovaní, jsou také produktivnější, což se projeví na firmě a jejích výsledcích. I proto může být začlenění udržitelnosti do byznysu dlouhodobě opravdu efektivní. Zákazníci, zaměstnanci, a dokonce i investoři chtějí spolupracovat se značkami, které zohledňují životní prostředí. Není to příležitost jen pro nové firmy, ale také pro fungující společnosti. Těm se nabízí prostor pro změnu dalšího směřování a inovaci strategie, aby více odrážela současnou realitu a potřeby trhu. V obou případech tím mohou firmy jen získat," říká Radoval Pecha, HR ředitel společnosti Canon CZ.
Dívejte se do budoucnosti
Principy udržitelnosti nestačí mít jen napsané na papíře a zarámované, ale musí se stát součástí všech procesů a splnění závazků by mělo být považováno za neměnný fakt. Firmám, které ohleduplné jednání dokáží opravdu dostat až do své DNA, se dnes v byznysu otevírá celá řada nových možností.
Zákazníci nechtějí slyšet pouhé fráze, za které se společnosti často schovávají. Zajímají je opravdové důkazy udržitelnosti a přátelskosti k životnímu prostředí.
Článek Canon CZ s.r.o. ze dne pátek 28. června 2019
Nové velkoformátové tiskárny řady imagePROGRAF TZ a TX
Canon slaví úspěch s novými modely řady varioPRINT 6000 TITAN
Udržitelná kancelář pohleden českých firem
Prodloužená záruka pro velkoformátové tiskárny řady Colorado M
Dokumentový skener Canon imageFORMULA DR-S250N
Velkoformátové tiskárny pro tisk CAD výkresů a plakátů
Texturované efekty a reliéfní nápisy na tiskárnách Arizona
Canon na veletrhu Reklama Polygraf Obaly 2023
Canon imagePROGRAF TC-20M - A1+ velkoformátová stolní tiskárna se skenerem A4
Nová řada UVgel tiskáren Canon Colorado M typu roll-to-roll
ImagePROGRAF TC-20 zajistí kvalitní velkoformátový tisk i v malé kanceláři
Inovace produkčních tiskáren série varioPRINT 140 QUARTZ
Digitalizace středoevropských kanceláří
Neustálé papírování zpomaluje digitalizaci
Nová řada produkčních tiskáren imagePRESS V1350 a V900
Plnění cílů udržitelného rozvoje vyžaduje zapojení velkých společností
Inovace udržitelných barevných Canon tiskáren řady i-SENSYS
Specializovaný skener pro snadné restaurování a digitalizaci fotografií
Canon na Expu v Dubaji představil své nápady a vize pro budoucnost
Canon imagePRESS V1000 rozšiřuje možnosti produkčního tisku
Profesionální tisková řešení pro interiérové dekorace a signmaking
Nová verze webové aplikace PosterArtist pro tisk plakátů
UV LED lakování ve spojení s tiskárnami řady varioPRINT iX
Roste zájem o digitalizaci firemního archivu a digitální podatelnu
Nové barevné A3 multifinkce Canon pro hybridní pracovní prostředí
PRISMAprepare Go přináší novou úroveň automatizace a profesionality produkčního tisku
Future Promotion Forum 2021 - platforma pro výměnu odborných informací o komunikaci se zákazníky
Instalace Canon varioPRINT iX na polygrafických trzích po celém světě
Arizona 135 GT - nová UV flatbed tiskárna
Certifikace Fogra59 pro inkoustovou produkční tiskárnu Canon ProStream 1800
Automatický odstraňovač sponek zrychluje digitalizaci dokumentů
Nová řada všestranných tiskáren Colorado 1630
O budoucnosti produkčního tisku na online Canon festivalu Make It
Automatizační moduly pro digitální barevné tiskárny řady imagePRESS C10010VP
Nová řada Canon ColorStream 8000 pro velkoobjemový produkční tisk
Digitální interiérový tisk UVgel Wallpaper Factory představuje převratné možnosti
imagePROGRAF TZ-30000 pro vysokorychlostní produkční tisk velkých objemů
Nová řada Canon imagePROGRAF TX pro rychlý tisk CAD výkresů a plakátů ve vysokém rozlišení
Multifunkce imageRUNNER ADVANCE DX C5800 - skutečné centrum pro bezproblémovou digitalizaci
Nová multifunkce Canon imagePRESS C170
Nové portfolio repasovaných multifunkcí Canon imageRUNNER ADVANCE
Multifunkce Canon pomáhají v neziskovkách
Nová řada imagePRESS C10010VP zvyšuje produktivitu vysokorychlostního archového tisku
Nová řada tiskáren Arizona 2300 s technologii Arizona FLOW
Pracujte z libovolného místa s podporou uniFLOW Online
Multifunke Canon s nativní podporou správy tisku Universal Print
Digitální tisk zakázkových tapet
První instalace produkčních tiskáren Canon varioPRINT iX
Nová řada inkoustových produkčních tiskáren Canon varioPRINT iX