Podle průzkumu CCV Informační systémy opírá o využití elektronické výměny dokumentů své obchodní a logistické procesy výrazná většina maloobchodních řetězců působících na českém trhu. Mezi 30 největšími z nich dosahuje tento podíl dokonce 77 %.
Výsledky průzkumu potvrzují trend nastolený v posledních letech, kdy se elektronická výměna obchodních dokladů prostřednictvím EDI (Electronic Data Interchange) prosazuje stále častěji, a to nejen na retailovém trhu.
Příkladem může být oblast automotive, logistiky, stavebnictví či nejnověji obchodu s elektromateriálem nebo gastroslužeb. Tuto skutečnost dokládají i údaje z konsolidačního centra ORION EDI společnosti CCV Informační systémy, které vloni zaznamenalo meziročně více než 20% nárůst počtu přenesených zpráv.
Průzkum společnosti CCV Informační systémy se kromě tradičních potravinářských řetězců zaměřil i na hobby markety, internetové obchody nebo řetězce se spotřební elektronikou, drogistickým zbožím, kosmetikou či nábytkem a bytovými doplňky.
EDI komunikaci využívají nejvíce řetězce Globus, Makro a Coop Morava
Řada obchodních řetězců, které jsou na čele žebříčku zavádění EDI, již výhody pokrytí co největšího počtu dodavatelů i obchodních a logistických procesů pochopila a úspěšně jich využívá - mimo jiné k výrazným úsporám. Pořadí vévodí obchodní řetězec Globus (včetně hobby marketů Baumarkt) s devíti používanými EDI zprávami následovaný řetězci Coop Morava a Makro (8 zpráv), Albert, Interspar (patřící do korporace Ahold) a Tesco (7 zpráv).
Co nejvíce dodavatelů, co nejvíce zpráv
Přestože jsou pozitivní důsledky zavedení EDI neoddiskutovatelné (jak na straně odběratele, tak i jeho dodavatelů), jeho největší potenciál se skrývá jednak v zapojení co nejvyššího podílu dodavatelů do EDI komunikace, jednak ve využívání co největšího počtu EDI zpráv - dokladů.
"Kromě již běžné objednávky a faktury se odběratelé snaží motivovat partnery k zavádění dalších zpráv, jako je například avízo o dodání zboží. U odběratelů jsou pak nejčastěji využívány zprávy avízo o příjmu zboží nebo vratky. Obdobně je to s notifikačními zprávami, které jsou často zásadní, protože upozorňují na možné problémy při dodávkách zboží nebo fakturaci. Stále častěji se tak firmy mohou setkat také s obchodní námitkou prostřednictvím zprávy COMDIS. Evidujeme však rovněž takové zprávy, které zatím svůj potenciál plně nevyužily, například katalog zboží a cen (PRICAT) nebo zpráva o stavu zásob (INVRPT)," říká David Reichel, ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy.
Dalším závěrem průzkumu je, že ačkoli se již EDI stalo u většiny obchodních řetězců samozřejmostí, elektronická výměna dokladů nepokrývá zdaleka kompletní pohyb obchodních, daňových či logistických dokladů. Z tohoto důvodu dosud tyto firmy nedosáhly výhod spojených s EDI v plné míře.
Řada z nich využívá jen základní doklady jako je objednávka (ORDERS) a faktura (INVOIC), zatímco EDI procesně nasazené na další logistické doklady (zejména dodací list DESADV) rozšířilo pouze 40 % firem z třiceti největších řetězců.
Rozmach EDI i na Slovensku
Obdobný průzkum uskutečnila společnost CCV Informační systémy i na Slovensku, kde je počet působících maloobchodních řetězců nižší. Přesto i zde dochází k razantnímu rozvoji EDI komunikace mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli. Pokud se týká subjektů, které jsou zde v nasazení EDI nejaktivnější, je situace obdobná jako v ČR.
Na čele je obchodní řetězec Metro (Makro v ČR) s osmi zprávami následovaný společnostmi Tesco (7 zpráv) a COOP Jednota Slovensko. Ta má sice společnou EDI strategii, ale její jednotlivá družstva řeší svou EDI komunikaci odděleně a přijímají tak od čtyř do osmi EDI zpráv.
Článek CCV, s.r.o. ze dne úterý 4. listopadu 2014
Jan Škerle a Lubomír Veselý posilují top management CCV
Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i náklady
Řízený sklad LOKIA WMS zvyšuje produktivitu logistiky produktů značky Aktin
Distributoři v segmentu elektro zapojují dodavatele do EDI komunikace
ORION Invoice Flow sjednocuje nástroje pro automatizovaný příjem a zpracování faktur
Skladový systém LOKIA WMS jako nadstavba Microsoft Dynamics 365
CRM Dynamics 365 pomáhá obchodníkům i zákazníkům
Skladový systém LOKIA pomáhá s řízením skladu internetových obchodů
ORION EDI šetří čas se zpracováním obchodních dokladů
Zamezení záměn zboží je prioritou v řízení skladů a logistice oděvního průmyslu
Jak zlepšit obchod a marketing využitím CRM
Jak na skladové procesy a elektronickou výměnu dokladů e-shopů
Automatické zpracování PDF objednávek službou PDF2EDI
Elektronické objednávky MALL.cz jsou vítězem soutěže EDI projekt roku 2017
Spolehlivá komunikace v rámci prodejního řetězce
Řízení skladového hospodářství v cloudu
Jak jednoduše organizovat práci skladníků
LOKIA WMS řídí komplexní skladové procesy jednoduše
Zlepšete svůj obchod a marketing využitím CRM systému
25 let zkušeností s podnikovými informačními systémy
Dynamics 365 jako nástroj evidence osobních dat v souladu s GDPR
Přesnější a rychlejší fakturace se sledováním dodávek
Služba PDF2EDI řeší konverzi PDF objednávek Nestlé do strukturovaných dat
Nákupní cena v EDI objednávkách proniká i do e-shopů
Požadavky na firemní interní logistiku obchodních a výrobních firem
ORION je doma v Opavě, tady vzniká vašich padesát odstínů EDI
Snadné a spolehlivé vytěžování dat z PDF objednávek Kauflandu
Dozorčí služby CCV WatchDog zvyšují spolehlivost podnikových informačních systémů
EDI komunikace pomáhá růstu společnosti 1 day
Řešení pro L’Oréal je vítězem soutěže EDI projekt roku 2016
Výrobci plastů a strojírenské firmy se potýkají s problémy skladového hospodářství
EDI pro L’Oréal krok za krokem
Mobilní aplikace ORION EDI na cesty i pro okamžitý přehled
Distribuční kanály eD‘ system Czech s podporou Microsoft Dynamics CRM
Nový CRM systém pro podporu rozvoje JIC
EDI komunikace proniká do oblasti vlasové kosmetiky
CRM pro řízení vztahů se zákazníky i distribuční sítě
Efektivní maloobchod i velkoobchod s využitím výhod EDI komunikace
Přesná evidence a zrychlení výdeje zboží s instatntním skladem v cloudu
Řízený sklad řeší reporting pro TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA
CCV majetkově vstupuje do úspěšného startupu Investiční aukce
Nejlepší EDI projekt roku 2015 realizovala Alza
Skladové hospodářství jako služba
Roman Fuchs je novým ředitelem divize Business Solutions CCV
Martin Vokřál řídí novou divizi CCV Customer Service
Ojedinělé funkce správy elektronických dokladů s ORION EDI 2016
Výměna obchodních dokladů EDI s certifikací ISO 27001
Ľubomír Miškolci - nový jednatel CCV Informačné systémy
EDI komunikace snižuje náklady na zpracování a archivací daňových dokladů DATARTu
Alza.cz inovuje na elektronickou výměnu dokladů pomocí ORION EDI