MALL.cz se stal prvním českým e-shopem, který začal spolu s dodavateli aktivně pracovat s nákupní cenou v objednávkách v rámci elektronické výměny obchodních dokladů (EDI). Navázal tak na pozitivní zkušenosti, které s tímto řešením mají i další retailové subjekty.
"Je celá řada situací, kdy je očekávaná nákupní cena odběratele v rozporu se skutečně fakturovanou cenou. Může se jednat například o lidské selhání, technickou chybu, specifické prodejní akce či třeba časový nesoulad mezi okamžikem vystavení objednávky a přecenění u dodavatele. Pokud se však dodavatel začne aktivně ceně v ORDERS věnovat a na tuto chybu přijde včas, lze spustit interní proces blokování dalšího zpracování, ověřování správnosti ceny a hledání příčiny. Díky tomu lze předejít v nemalém procentu i vystavování opravných daňových dokladů. V extrémním případě lze zabránit i vrácení zboží zpět dodavateli a s tím vzniklým logistickým a transportním nákladům a eliminovat poškození obchodního vztahu," říká Michaela Malíková, EDI koordinátor společnosti Internet Mall a.s., provozující internetovou nákupní galerii MALL.cz.
Úspěšný pilotní projekt realizoval Henkel s obchodním řetězcem Makro. Cílem tohoto kroku bylo zejména dosažení pokročilejší automatizace vzájemné kontroly dokladů v rámci prodejního řetězce a plynulejší tok zboží.
Nejdelší zkušenosti s využitím nákupních cen v objednávkách má na tuzemském retailovém trhu moravská nákupní centrála řetězce COOP v rámci svých dodavatelů, napojených na EDI řešení společnosti CCV Informační systémy. S cenami v EDI objednávkách se však mohli setkat i další dodavatelé, dodávající typicky zahraničním odběratelům nebo do místních DIY řetězců, které používají EDI řešení svých zahraničních centrál.
Cena v objednávkách však již brzy přestane být doménou jen odběratelů, kteří využívají EDI řešení od CCV, jako jsou COOP MORAVA, Velká Pecka - Rohlík.cz, UniHobby, Alza, Datart, Tempo, obchodní družstvo, Jednota Boskovice, Rosa Market (prodejny Enapo) a další. Se zavedením cen do objednávky finišuje také obchodní řetězec Makro Cash & Carry.
Reakce na požadavek trhu
Podnět k zapracování nákupní ceny do zprávy ORDERS tak vzešel synergicky jak od samotných maloobchodních prodejců, tak i od klíčových EDI poskytovatelů, kteří jej dlouhodobě na základě analýz trhu prosazovali. Návrh a proces následné realizace byl řízen pracovní skupinovou EDI pod Česko-Slovenskou iniciativou ECR.
"U všech tradičních obchodníků a také v nových segmentech byla a stále je cena jedním ze základních požadavků. Proto s ní naši klienti mohou v EDI komunikaci dokladů pracovat již od roku 2002. Dlouhodobě se nám však nedařilo toto prosadit plošně na česko-slovenském trhu. Potěšilo nás tedy, když se stejným požadavkem přišlo na půdu ECR také Makro C&C a za využití společných zkušeností členů ECR na našem trhu vzniklo rozšíření, založené na bázi mezinárodního standardu EDIFACT a lokální verze oborového subsetu. Vznikla tak modifikovaná verze, kterou Makro C&C pod hlavičkou ECR uvolnilo pro celý trh. Jedná se tedy o unifikovaný technický popis ve světě běžného řešení, jež mohou nyní využívat všechny subjekty zasílající a přijímající objednávky v rámci elektronické výměny dat v obchodním styku EDI v České republice a na Slovensku," říká David Reichel, ředitel divize eBusiness ve společnosti CCV Informační systémy a aktivní člen pracovní skupiny ECR, která rozšíření subsetu připravila.
Úspěšné prověření rozšíření datové věty subsetu proběhlo na pilotním projektu mezi významnými obchodními partnery, společnostmi Henkel ČR a Makro Makro Cash & Carry ČR.
Využití strukturovaných dat v bezpapírové likvidaci dokladů
Elektronická výměna dokladů (EDI) ve strukturovaných datech umožňuje bezpapírovou likvidaci faktur na straně odběratele. Nejde přitom pouze o automatické zpracování dat z dokladu přímo do informačního systému, ale přijaté EDI faktury jsou v případě shody s objednávkou či dodacím listem strojově zpracovány až k zaúčtování bez potřeby jakékoliv kontroly člověkem.
Jsou totiž validovány podle skutečných příjmů na sklad a k nákupní ceně v objednávce. Při souladu obou validací se faktura přijatá sama likviduje (zpracuje a zaúčtuje) a přechází k proplacení finančním oddělením, takže ke kontrole člověkem dochází již pouze v případě neshody.
Článek CCV, s.r.o. ze dne středa 31. května 2017
Jan Škerle a Lubomír Veselý posilují top management CCV
Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i náklady
Řízený sklad LOKIA WMS zvyšuje produktivitu logistiky produktů značky Aktin
Distributoři v segmentu elektro zapojují dodavatele do EDI komunikace
ORION Invoice Flow sjednocuje nástroje pro automatizovaný příjem a zpracování faktur
Skladový systém LOKIA WMS jako nadstavba Microsoft Dynamics 365
CRM Dynamics 365 pomáhá obchodníkům i zákazníkům
Skladový systém LOKIA pomáhá s řízením skladu internetových obchodů
ORION EDI šetří čas se zpracováním obchodních dokladů
Zamezení záměn zboží je prioritou v řízení skladů a logistice oděvního průmyslu
Jak zlepšit obchod a marketing využitím CRM
Jak na skladové procesy a elektronickou výměnu dokladů e-shopů
Automatické zpracování PDF objednávek službou PDF2EDI
Elektronické objednávky MALL.cz jsou vítězem soutěže EDI projekt roku 2017
Spolehlivá komunikace v rámci prodejního řetězce
Řízení skladového hospodářství v cloudu
Jak jednoduše organizovat práci skladníků
LOKIA WMS řídí komplexní skladové procesy jednoduše
Zlepšete svůj obchod a marketing využitím CRM systému
25 let zkušeností s podnikovými informačními systémy
Dynamics 365 jako nástroj evidence osobních dat v souladu s GDPR
Přesnější a rychlejší fakturace se sledováním dodávek
Služba PDF2EDI řeší konverzi PDF objednávek Nestlé do strukturovaných dat
Nákupní cena v EDI objednávkách proniká i do e-shopů
Požadavky na firemní interní logistiku obchodních a výrobních firem
ORION je doma v Opavě, tady vzniká vašich padesát odstínů EDI
Snadné a spolehlivé vytěžování dat z PDF objednávek Kauflandu
Dozorčí služby CCV WatchDog zvyšují spolehlivost podnikových informačních systémů
EDI komunikace pomáhá růstu společnosti 1 day
Řešení pro L’Oréal je vítězem soutěže EDI projekt roku 2016
Výrobci plastů a strojírenské firmy se potýkají s problémy skladového hospodářství
EDI pro L’Oréal krok za krokem
Mobilní aplikace ORION EDI na cesty i pro okamžitý přehled
Distribuční kanály eD‘ system Czech s podporou Microsoft Dynamics CRM
Nový CRM systém pro podporu rozvoje JIC
EDI komunikace proniká do oblasti vlasové kosmetiky
CRM pro řízení vztahů se zákazníky i distribuční sítě
Efektivní maloobchod i velkoobchod s využitím výhod EDI komunikace
Přesná evidence a zrychlení výdeje zboží s instatntním skladem v cloudu
Řízený sklad řeší reporting pro TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA
CCV majetkově vstupuje do úspěšného startupu Investiční aukce
Nejlepší EDI projekt roku 2015 realizovala Alza
Skladové hospodářství jako služba
Roman Fuchs je novým ředitelem divize Business Solutions CCV
Martin Vokřál řídí novou divizi CCV Customer Service
Ojedinělé funkce správy elektronických dokladů s ORION EDI 2016
Výměna obchodních dokladů EDI s certifikací ISO 27001
Ľubomír Miškolci - nový jednatel CCV Informačné systémy
EDI komunikace snižuje náklady na zpracování a archivací daňových dokladů DATARTu
Alza.cz inovuje na elektronickou výměnu dokladů pomocí ORION EDI