Pracovníci firem působících v logistice oděvů, obuvi a módního zboží na pozicích s odpovědností za obchod nebo řízení skladů, v 69% označují za nejdůležitější zamezení záměn a ztrátám zboží - jde o požadavek spojený se samotným značením vlastností produktů.
Z výsledků logistického průzkumu společnosti CCV Informační systémy vyplývá, že nejdůležitější prioritou je zamezení záměn zboží (69%) a největší rezervy jsou v nepružnosti skladů na sezónní změnu zásob (53%) nebo potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů (46%).
Potenciál na zlepšení pak respondenti firem spatřují také v nedostatečném značení ve skladu nebo ve využití systémů pro řízení skladů (WMS). Pouze 28% společností má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň přihrádek.
Hlavní problémy v řízení skladů
Obor rychloobrátkového zboží (FMCG) používá převážně značení pomocí šarží, ale v oděvním průmyslu jsou evidovány velikosti, barvy, střih, kategorie kvality a další parametry sledování, které jsou specifické pro módní průmysl.
Za důležité označila většina (53%) také možnost rezervovat zboží ve skladu. Ve vazbě na on-line prodej jde o košíkové blokace zásob, které jsou rezervovány dočasně na základě objednávky zákazníka. Z větší části mají firmy tuto oblast řešenu v podnikovém informačním systému nebo e-shopu, ale pouze 20% z nich tuto informaci udržuje v systému pro řízení skladu.
Největší rezervy firmy přiznávají v nepružnosti skladů na sezónní změnu zásob (53%), která se týká především obměny letního a zimního zboží. 46% dotázaných se shodlo na potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů, kdy vrácení chybného zboží ze strany zákazníka představuje citelné náklady na manipulaci a nové přebalení.
Průzkum odkryl potenciál také na zlepšení u sledování stavu zásilek v dopravě po expedování zboží ze skladu a automatické předávání číselného označení zakázky na balíkové služby. 30% firem, které tuto logistickou informaci považují pro obchodování za důležitou, ji nemají podchycenu.
Využití skladování na paletách je výrazně nižší, než je tomu celkově v oboru rychloobrátkového zboží (FMCG), kde palety využívá 91% firem, ale alespoň částečně skladování na paletách využívá 57% společností. Výrazné rezervy jsou pak u označování celé logistické jednotky paletovým štítkem, neboť pouze 20% využívá pro označování paletové etikety.
Přínosy zavedení skladového softwaru
Pro získání představy o technologické vybavenosti bylo jedním ze zkoumaných parametrů samotné značení skladu. Pouze 28% z dotazovaného vzorku má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň skladových přihrádek.
Jedná se o evidenci umístění ve formě štítků s čárovými kódy označujícími lokaci. Jde často o provozy, kde je zaveden informační systém pro řízení skladu (WMS - Warehouse Management System). Z celkového počtu je to čtvrtina firem, která jeho zavedením eliminovala hledání zboží, tzv. houbaření skladníků.
Z výzkumu dále vyplývá, že 46% firem využívá v některém ze skladových procesů mobilní čtečky čárových kódů pro práci skladníků, ale polovina z nich ji využívá pouze k evidenci příjmu a výdeje na sklad, zatímco u skladových procesů naskladnění, skladových přesunů či vychystávání tato podpora chybí. Logistik pak nemá záznam informace o tom, kde se zboží nachází.
"Zkušenosti ukazují, že do určité doby může firma vystačit se zbožíznalstvím svých skladníků, toleruje určitou chybovost vychystávání, dokud se nerozhodne míru reklamací výrazně snížit. Přínosem zavedení skladového softwaru je eliminování chyb, ale zejména zrychlení práce skladníků o desítky procent," říká Tomáš Kormaňák, produktový manažer LOKIA WMS ve společnosti CCV Informační systémy.
Jeho slova potvrzuje zkušenost společnosti PEVI z Lanškrouna, která působí na trhu pracovních oděvů: "Dříve nás trápily přesčasy skladníků, které byly způsobeny právě tím, že skladník neefektivně bloudil skladem a neúměrně se tím zvyšovala doba potřebná k expedici zboží. Zavedení WMS nám přineslo detailní přehled o skladových pohybech a pomáhá optimalizovat práci u manipulace se zbožím," říká Petr Vinduška, projektový manažer společnosti PEVI.
Sběr dat průzkumu byl realizován osobním dotazováním v průběhu února 2018 na vzorku čtyř desítek malých a středně velkých firem, které pro skladování nevyužívají logistického operátora, ale provozují vlastní skladové prostory.
86% z dotázaných společností ze zkoumaného vzorku skladuje více než 1000 položek zboží.
Článek CCV, s.r.o. ze dne pátek 16. března 2018
Jan Škerle a Lubomír Veselý posilují top management CCV
Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i náklady
Řízený sklad LOKIA WMS zvyšuje produktivitu logistiky produktů značky Aktin
Distributoři v segmentu elektro zapojují dodavatele do EDI komunikace
ORION Invoice Flow sjednocuje nástroje pro automatizovaný příjem a zpracování faktur
Skladový systém LOKIA WMS jako nadstavba Microsoft Dynamics 365
CRM Dynamics 365 pomáhá obchodníkům i zákazníkům
Skladový systém LOKIA pomáhá s řízením skladu internetových obchodů
ORION EDI šetří čas se zpracováním obchodních dokladů
Zamezení záměn zboží je prioritou v řízení skladů a logistice oděvního průmyslu
Jak zlepšit obchod a marketing využitím CRM
Jak na skladové procesy a elektronickou výměnu dokladů e-shopů
Automatické zpracování PDF objednávek službou PDF2EDI
Elektronické objednávky MALL.cz jsou vítězem soutěže EDI projekt roku 2017
Spolehlivá komunikace v rámci prodejního řetězce
Řízení skladového hospodářství v cloudu
Jak jednoduše organizovat práci skladníků
LOKIA WMS řídí komplexní skladové procesy jednoduše
Zlepšete svůj obchod a marketing využitím CRM systému
25 let zkušeností s podnikovými informačními systémy
Dynamics 365 jako nástroj evidence osobních dat v souladu s GDPR
Přesnější a rychlejší fakturace se sledováním dodávek
Služba PDF2EDI řeší konverzi PDF objednávek Nestlé do strukturovaných dat
Nákupní cena v EDI objednávkách proniká i do e-shopů
Požadavky na firemní interní logistiku obchodních a výrobních firem
ORION je doma v Opavě, tady vzniká vašich padesát odstínů EDI
Snadné a spolehlivé vytěžování dat z PDF objednávek Kauflandu
Dozorčí služby CCV WatchDog zvyšují spolehlivost podnikových informačních systémů
EDI komunikace pomáhá růstu společnosti 1 day
Řešení pro L’Oréal je vítězem soutěže EDI projekt roku 2016
Výrobci plastů a strojírenské firmy se potýkají s problémy skladového hospodářství
EDI pro L’Oréal krok za krokem
Mobilní aplikace ORION EDI na cesty i pro okamžitý přehled
Distribuční kanály eD‘ system Czech s podporou Microsoft Dynamics CRM
Nový CRM systém pro podporu rozvoje JIC
EDI komunikace proniká do oblasti vlasové kosmetiky
CRM pro řízení vztahů se zákazníky i distribuční sítě
Efektivní maloobchod i velkoobchod s využitím výhod EDI komunikace
Přesná evidence a zrychlení výdeje zboží s instatntním skladem v cloudu
Řízený sklad řeší reporting pro TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA
CCV majetkově vstupuje do úspěšného startupu Investiční aukce
Nejlepší EDI projekt roku 2015 realizovala Alza
Skladové hospodářství jako služba
Roman Fuchs je novým ředitelem divize Business Solutions CCV
Martin Vokřál řídí novou divizi CCV Customer Service
Ojedinělé funkce správy elektronických dokladů s ORION EDI 2016
Výměna obchodních dokladů EDI s certifikací ISO 27001
Ľubomír Miškolci - nový jednatel CCV Informačné systémy
EDI komunikace snižuje náklady na zpracování a archivací daňových dokladů DATARTu
Alza.cz inovuje na elektronickou výměnu dokladů pomocí ORION EDI