Nový edukativní projek Policie ČR chrání seniory před podvodným voláním, které útočí na jejich emoce. Pachatelé pomocí hovorů na pevnou linku je přesvědčují, aby se vzdali mnohdy celých svých úspor. Příběhy, které přitom starým lidem vyprávějí, jsou velmi propracované.
Takzvaná Legenda VNUK, jak případy tohoto typu označuje policie, je v Česku stále velký problém. Z přehledu statistik vyplývá, že každoroční škody podvodného jednání uplatňovaného na seniorech přesahují desítky milionů korun. Významnější pokles byl zaznamenán pouze v roce 2020, kdy se epidemie koronaviru odrazila také v poklesu páchané kriminality.
"Zapojili jsme se do dobročinného projektu Policie České republiky, která nás oslovila jako partnera pro zastřešení tohoto edukativního projektu. Projekt se nám od samého počátku líbil, a vnímáme jej jako velmi prospěšný. Vyvinuli a implementovali jsme proto na vlastní náklady unikátní řešení. Jedná se o plně automatizovaného voicebota, který obvolává české seniory a upozorňuje je na šmejdy využívající jejich osamělosti a důvěřivosti - po zvednutí sluchátka sdělí volanému důležité rady, jak podvodný telefonát rozpoznat a jak se při něm a následně po něm zachovat," říká Petr Studnička, ředitel společnosti Conectart.
"Ahoj babi, hádej, kdo volá?" Např. tímto způsobem získají pachatelé tu nejpodstatnější informaci hned v prvních vteřinách hovoru. Jeho další průběh se poté odvíjí podle předem připraveného scénáře.
Příběhů útočících na emoce mají podvodníci hned několik. V každém z nich se rodinný příslušník, nejčastěji vnuk, ocitl v nemocnici či na služebně policie v důsledku autonehody a nutně potřebuje peníze. Pro ty posílá k babičce či dědečkovi svého kamaráda.
Následky podvodných telefonátů pak mohou být fatální. Okradený senior může zažívat nejen existenční problémy, ale také fyzické i psychické dopady prožitého šoku.
Policie ČR proto přišla s projektem pro edukaci ohrožené skupiny. Ten již nyní šíří osvětu, v níž seniorům radí si každý podobný telefonát okamžitě ověřit a v případně volat na linku 158.
Článek Conectart s.r.o. ze dne pondělí 24. ledna 2022
Voicebot pomáhá ohroženým seniorům
Kompletní zákaznický servis e-shopu Elnino spoléhá na Conectart
Kontaktní centrum Conectart bude pomáhat se Sčítáním 2021
Omnichannel šetří čas operátorů a zlepšuje zákaznický servis
Máte strach, že po telefonu uzavřete smlouvu?
Conectart posiluje na trhu poskytovatelů kontaktních služeb
Kompletní pronájem komunikačních služeb call centra se firmám vyplatí
Po zavedení GDPR na trhu přežijí jen férová call centra
Conectart je jedním z největších domácích kontaktních center
Převod řeči do textu jako efektivní nástroj call centra