Z posledního průzkumu ČSOB vyplývá, že lidé vědí, jak se bezpečně pohybovat internetem, přesto však zbytečně riskují. Používají jednoduchá hesla, mění je jen zřídka a ještě větší mezery mají v zabezpečení svého mobilního telefonu.
Tři čtvrtiny respondentů v průzkumu ČSOB považují pravidelnou změnu hesla pro vstup do internetového bankovnictví za důležitou. Téměř 70% lidí neotevírá přílohy z e-mailů neznámých adresátů a 93,3% respondentů by nikomu prostřednictvím e-mailu neposkytlo důvěrné informace, jako je například číslo platební karty či heslo do internetového bankovnictví.
Lidé ale tyto zásady v každodenním životě často nedodržují a v mnoha případech upřednostňují pohodlí na úkor svého bezpečného pohybu na internetu a nepřipadají si jako atraktivní terč pro hackera. To, že nemají na účtu miliony, ale neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví.
Aby byly i nadále peníze našich klientů v bezpečí, musí se zodpovědně chovat i oni. Proto banka sází také na vzdělávání veřejnosti a bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost pokračovat během celého léta a podzimu.
Silné heslo jako základ bezpečnosti
Podle 70% respondentů by se mělo heslo pro vstup do internetového bankovnictví měnit jednou nebo dvakrát za rok. Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii 55 - 85 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných. Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla.
Jednoduché heslo dává hackerům zbytečně velkou šanci. Přitom se stačí jednou za čas pořádně zamyslet a vytvořit si silné heslo, které hackerovi vůbec nebude stát za to, aby se ho snažil prolomit.
Zabezpečení je otázkou spolupráce
V průzkumu bylo také zjištěno, že 61 % respondentů si myslí, že na bezpečnosti se musí podílet banka i klient. ČSOB do zajištění bezpečnosti dlouhodobě investuje. Před zneužitím je chráněna doména csob.cz, aby se na internetu nikdo nemohl vydávat za ČSOB.
S mobilní aplikací ČSOB Smart klíč se klienti mohou bezpečně přihlásit do internetového bankovnictví a ověřovat platby, a to i prostřednictvím otisku prstů.
ČSOB Smart klíč:
Bezpečný počítač nestačí
Jak ukázal nedávný experiment ČSOB s falešnou stránkou elektronického bankovnictví, klienti také často chybují v tom, že internetové bankovnictví navštěvují přes vyhledávače, jako je Google či Seznam. Zde si pak v mnoha případech spletou falešný web se skutečnou stránkou internetového bankovnictví.
V rámci této kampaně kliklo na falešný odkaz za měsíc více než 61 tisíc lidí, třetina z nich dokonce opakovaně. Dalšímu riziku se lidé vystavují tím, že se k internetovému bankovnictví hlásí prostřednictvím nezabezpečené sítě - např. WiFi v kavárně nebo fast-foodu.
Prevence útoku jako základ:
Kdy pomůže pojištění internetových rizik:
Další data z výsledků bezpečnostního průzkumu ČSOB
Lidé vědí, jak se na internetu chovat bezpečně:
Na bezpečnostní zásady ale lidé nedbají:
Zabezpečení je otázkou spolupráce:
Snadno napadnutelné mobily:
Nejčastější typy útoků:
Lidé zbytečně riskují:
Článek Československá obchodní banka, a. s. ze dne středa 21. června 2017
Otevřené bankovnictví s aplikacemi různých bank
Pozor na falešné identity na sociálních sítích
Bezpečnost internetového bankovnictví aneb Jak nenaletět hackerům
Falešný bankovní web testoval obezřetnost klientů internetového bankovnictví
Přihlášení do internetového bankovnictví snadno a rychle
Bezkontaktní platby pomáhají v předvánočním shonu
SmartBanking pro rychlé a jednoduché cestovní pojištění
Tři novinky ve smartbankingu ČSOB a Ery
Platební karty jsou bezpečnější než hotovost
Cestovní pojištění jednoduše a rychle přes smartbanking
Klikni a daruj - platební řešení pro neziskové organizace
Zájem o mobilní platební terminály mPOS roste
Studenti umísťují nejčastěji bezkontaktní platební nálepku na svůj mobil
Miliardové měsíční platby klientů ČSOB a Era SmartBankingu