Netradiční kampaň ČSOB, která měla klienty varovat před útoky hackerů a nasměrovat je k bezpečnému přístupu k internetovému bankovnictví, trvala přesně měsíc. Falešnou stránku banky navštívilo celkem 61434 lidí.
Odvážnou guerillovou akci zvolila ČSOB pro start dlouhodobé kampaně ke zvyšování digitální gramotnosti. Odkaz na falešný internetbanking byl měsíc vystaven na Seznamu a Google. Častou chybou klientů totiž je, že na stránky banky vstupují přes vyhledávače. Jenže i tady hrozí, že padnou do pasti hackerů.
Pokud by guerillová kampaň ČSOB za bezpečnější internet byla skutečným hackerským útokem, přišli by důvěřiví klienti až o 20 milionů korun. Alarmující ovšem je, že téměř třetina klientů je nepoučitelná a navzdory edukaci vstupuje na falešný internetbanking opakovaně.
10% lidí netuší, jak se bezpečně dostat na stránky svého internetového bankovnictví. 67,5% uživatelů nereaguje na reklamy a kliká na správné odkazy.
Během kampaně se také snížil počet lidí, kteří přes vyhledávače na internetové bankovnictví vstupovali.
Hesla neměníme a nejsou dostatečně silná
To, že lidé bezpečnost svých dat na sítích stále podceňují, potvrdil ČSOB i nedávno realizovaný průzkum. Lidé v něm mimo jiné odpovídali na dotaz, jak často si mění hesla internetového bankovnictví, zda si hesla či PIN poznamenávají na papírky, které nosí v peněženkách nebo zda poznají zabezpečené webové stránky.
Tři čtvrtiny lidí považují pravidelnou změnu hesla do internetového bankovnictví za důležitou. S dodržováním této pravidelnosti jsou už ale na štíru. Jednou měsíčně by měnila heslo jen pětina lidí, jako optimální se dotazovaným zdá, že by měli heslo měnit jednou za půl roku (35,6%), nebo dokonce jen jednou ročně (34,5%).
Nedostatečná obměna, ale i nedostatečná síla hesla je podle něj poměrně velkým rizikem na internetu, které však uživatelé nevnímají. ČSOB chce na tato nebezpečí upozornit, stejně jako na podvodné e-maily či falešné e-shopy.
ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost i nadále pokračovat. V oblasti cyber security bude například spolupracovat i s youtubery.
Článek Československá obchodní banka, a. s. ze dne pondělí 12. června 2017
Otevřené bankovnictví s aplikacemi různých bank
Pozor na falešné identity na sociálních sítích
Bezpečnost internetového bankovnictví aneb Jak nenaletět hackerům
Falešný bankovní web testoval obezřetnost klientů internetového bankovnictví
Přihlášení do internetového bankovnictví snadno a rychle
Bezkontaktní platby pomáhají v předvánočním shonu
SmartBanking pro rychlé a jednoduché cestovní pojištění
Tři novinky ve smartbankingu ČSOB a Ery
Platební karty jsou bezpečnější než hotovost
Cestovní pojištění jednoduše a rychle přes smartbanking
Klikni a daruj - platební řešení pro neziskové organizace
Zájem o mobilní platební terminály mPOS roste
Studenti umísťují nejčastěji bezkontaktní platební nálepku na svůj mobil
Miliardové měsíční platby klientů ČSOB a Era SmartBankingu