logo Český telekomunikační úřad

Volání na linky 900, 906, 909 a 908 přináší riziko vysoké ceny za uskutečněný hovor

Především z řad seniorů přichází v poslední době zvýšený počet stížností na vysoké faktury způsobené voláním na linky zpoplatněné vyšší minutovou sazbou, případně vyšší jednorázovou cenou za spojení na audiotexové služby.

Audiotexem se rozumí hovory na speciální čísla s předčíslími 900, 906, 909, případně 908. Tyto linky jsou často využívány ke zpoplatnění účasti v různých televizních kvízech, spotřebitelských soutěžích, věštbách apod.

Spotřebitelé si ve stížnostech stěžují na to, že poté, co se dovolali na linku televizní soutěže, které se chtěli zúčastnit, nebyli ani po dlouhém čekání přepojeni do televizního studia a nemohli tak sdělit správnou odpověď a soutěž vyhrát.

Zároveň jim byla doba strávená čekáním na přepojení (často vyplněného hudbou, nebo výzvami, aby účastník vyčkal na přepojení do studia) účtována zvýšenou sazbou. Z podnětů vyplývá, že takovéto hovory mohou trvat i desítky minut a účast v těchto soutěžích pak může spotřebitele vyjít i na několik tisíc korun.

Reklamacím vyúčtování v takových případech operátoři nevyhovují s odvoláním na to, že se nejedná o službu elektronických komunikací, ale o službu obsahu a odkazují na konkrétní poskytovatele služeb obsahu.

ČTÚ nemá jakoukoliv pravomoc zkoumat regulérnost průběhu televizní soutěže, znalostního kvízu apod. Není oprávněn ani zabývat se otázkou, proč nebyl volající do televizního studia přepojen, tím méně pak, jestli k přepojení nedošlo záměrně.

V rámci svých kompetencí může ČTÚ pouze ověřit, zda došlo k navázání telefonního hovoru s telefonní linkou, která je k provozování audiotexových služeb použita. V případě, že je zjištěno, že telefonní spojení bylo navázáno (což ostatně spotřebitelé často ani sami nerozporují), nemá ČTÚ ve sporech o úhradu ceny takové služby jinou možnost, než nároku poskytovatele služeb vyhovět.

ČTÚ považuje za důležité i s ohledem na množící se stížnosti a na to, že ve většině případu se jedná o stěžovatele dříve narozené, doporučit všem, které láká vidina účasti v podobných soutěžích, aby předem zvážili, zda případná inzerovaná výhra vyváží možná rizika spojená se zvýšenou cenou za uskutečněný hovor.

S reklamací je třeba s obracet na poskytovatele služby obsahu, v popsaných případech na provozovatele dané televizní soutěže. Reklamace podaná u poskytovatele služby obsahu však bez dalšího neznamená, že spotřebitel nebude povinen uhradit cenu za uskutečněné audiotexové volání.

V případě neúspěšné reklamace je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Další články k tématům - Audiotex - fakturace - operátor - reklamace - soutěž - stížnosti - televize

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 16. března 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Nabídka zaměstnání