logo Český telekomunikační úřad

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Balíčky mohou pro spotřebitele znamenat výhodnější ceny a větší přehled o využívaných službách. Za balíček lze považovat takovou kombinaci služeb, která splňuje obecnou charakteristiku danou Evropským kodexem pro elektronické komunikace. Mělo by jít o kombinaci služeb, která zahrnuje alespoň dvě služby, z nichž jedna je službou přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službou založenou na číslech - volání a SMS.

Součástí balíčku mohou dále být např. veřejně dostupné interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech, lineární rozhlasové a televizní vysílání a služby komunikace mezi stroji nebo koncová zařízení. Služby obsažené v balíčku musí být poskytovány jedním poskytovatelem v rámci jedné smlouvy, případně se musí jednat o úzce související nebo spojené smlouvy.

Jestliže balíček služeb nebo balíček služeb a koncového zařízení nabízený spotřebiteli obsahuje službu přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službu založenou na číslech, vztahují se na něj pravidla týkající se přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu, pokud je to technicky možné.

Na všechny služby v balíčku, pokud se jedná o služby elektronických komunikací a další služby vymezené zákonem o elektronických komunikacích, se rovněž vztahují zákonná ustanovení upravující transparentnost a zveřejňování informací a také pravidla pro zánik závazku.

Poskytovatelé k těmto službám poskytnou spotřebitelům shrnutí smlouvy obsahující zákonem vyžadované informace o dané nabídce. To platí i v případě, že je účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.

Zákazníci by měli být před uzavřením smlouvy informováni mimo jiné o ceně jednotlivých složek balíčku, pokud jsou nabízeny samostatně, a to v případě balíčku služeb i balíčku obsahujícího služby i koncové zařízení. Rovněž tak by měli být informováni např. o podmínkách ukončení balíčku či jeho složek.

Specifické pravidlo, kterého mohou využít pouze spotřebitelé, se týká práva předčasně ukončit závazek ze smlouvy k jakékoliv složce balíčku, dojde-li k vadnému plnění či jinému porušení smlouvy. Nastane-li takový případ, mohou spotřebitelé ukončit závazek ve vztahu ke všem složkám balíčku.

Pokud si zákazníci v průběhu trvání smlouvy sjednají doplňkové služby či poskytnutí koncového zařízení nabízené týmž podnikatelem, neprodlužuje se doba trvání dané smlouvy, pokud s tím spotřebitel nevyjádří souhlas.

Toto pravidlo rovněž platí v případě, je-li účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.

Další články k tématům - balíčky služeb - spotřebitel - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 3. března 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

Nabídka zaměstnání