Balíčky mohou pro spotřebitele znamenat výhodnější ceny a větší přehled o využívaných službách. Za balíček lze považovat takovou kombinaci služeb, která splňuje obecnou charakteristiku danou Evropským kodexem pro elektronické komunikace. Mělo by jít o kombinaci služeb, která zahrnuje alespoň dvě služby, z nichž jedna je službou přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službou založenou na číslech - volání a SMS.
Součástí balíčku mohou dále být např. veřejně dostupné interpersonální komunikační služby nezávislé na číslech, lineární rozhlasové a televizní vysílání a služby komunikace mezi stroji nebo koncová zařízení. Služby obsažené v balíčku musí být poskytovány jedním poskytovatelem v rámci jedné smlouvy, případně se musí jednat o úzce související nebo spojené smlouvy.
Jestliže balíček služeb nebo balíček služeb a koncového zařízení nabízený spotřebiteli obsahuje službu přístupu k internetu nebo veřejně dostupnou interpersonální komunikační službu založenou na číslech, vztahují se na něj pravidla týkající se přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu, pokud je to technicky možné.
Na všechny služby v balíčku, pokud se jedná o služby elektronických komunikací a další služby vymezené zákonem o elektronických komunikacích, se rovněž vztahují zákonná ustanovení upravující transparentnost a zveřejňování informací a také pravidla pro zánik závazku.
Poskytovatelé k těmto službám poskytnou spotřebitelům shrnutí smlouvy obsahující zákonem vyžadované informace o dané nabídce. To platí i v případě, že je účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.
Zákazníci by měli být před uzavřením smlouvy informováni mimo jiné o ceně jednotlivých složek balíčku, pokud jsou nabízeny samostatně, a to v případě balíčku služeb i balíčku obsahujícího služby i koncové zařízení. Rovněž tak by měli být informováni např. o podmínkách ukončení balíčku či jeho složek.
Specifické pravidlo, kterého mohou využít pouze spotřebitelé, se týká práva předčasně ukončit závazek ze smlouvy k jakékoliv složce balíčku, dojde-li k vadnému plnění či jinému porušení smlouvy. Nastane-li takový případ, mohou spotřebitelé ukončit závazek ve vztahu ke všem složkám balíčku.
Pokud si zákazníci v průběhu trvání smlouvy sjednají doplňkové služby či poskytnutí koncového zařízení nabízené týmž podnikatelem, neprodlužuje se doba trvání dané smlouvy, pokud s tím spotřebitel nevyjádří souhlas.
Toto pravidlo rovněž platí v případě, je-li účastníkem mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace, pokud se tohoto práva nevzdal.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 3. března 2025
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz