Zákon o elektronických komunikacích stanovuje poskytovatelům služeb povinnost umožnit na žádost každému účastníkovi ponechat si své telefonní číslo. Portace čísel byla zavedena v rámci pevných sítí v roce 2003 a v rámci mobilních v roce 2006.
Zákon upravuje maximální dobu přerušení poskytování služby, která smí činit maximálně jeden pracovní den. Co do stanovení dalších podmínek pro přenesení telefonního čísla, odkazuje zákon na opatření obecné povahy vydávané ČTÚ, některé podmínky upravuje také všeobecné oprávnění.
V praxi je operátory pro přenesení telefonního čísla využíván identifikátor nazvaný ČVOP (číslo výpovědi opouštěného poskytovatele). Toto číslo společně se souvisejícími informacemi poskytne opouštěný poskytovatel (tedy ten, od kterého zákazník hodlá odejít) způsobem, který si účastník zvolil pro zaslání vyúčtování, nedojde-li k dohodě o jiném (rychlejším) způsobu zaslání identifikátoru a souvisejících informací.
Případně po provedení jednoznačné identifikace účastníka mu může být tento identifikační kód předán v písemné formě přímo na provozovně či jiném kontaktním místě.
Předání identifikátoru spotřebiteli by mělo především proběhnout bezodkladně, bez jakýchkoli zbytečných průtahů - nedojde-li k osobnímu předání na provozovně či kontaktním místě, pak například prostřednictvím SMS, e-mailu, telefonicky apod.
Před samotným přenesením telefonního čísla je nutné vypořádat závazky s opouštěným poskytovatelem - typicky ukončit smlouvu dohodou či výpovědí. K přejímajícímu poskytovateli pak účastník směřuje svou žádost o přenesení telefonního čísla a sdělí mu identifikátor předaný opouštěným poskytovatelem.
Přejímající poskytovatel uzavře s účastníkem objednávku na přenos telefonního čísla a poté dohodne s opouštěným poskytovatelem termín přenosu čísla. Přejímající poskytovatel by měl při sepisování žádosti o přenesení telefonního čísla účastníka informovat o podmínkách přenesení - tedy o tom, že k úspěšnému přenesení je nezbytné, aby byla ukončena smlouva s opouštěným poskytovatelem, o ceně a časovém horizontu přenesení telefonního čísla, případné důvody pro odmítnutí přenesení telefonního čísla, na jak dlouho bude přerušeno poskytování služby (vždy by pak měla být zachována možnost tísňových volání) a dohodne s účastníkem termín zahájení poskytování služby.
V případě splnění všech dohodnutých podmínek, pak lhůta pro přenesení telefonního čísla činí čtyři pracovní dny od podání žádosti u přejímajícího poskytovatele, případně je možné se dohodnout na lhůtě delší.
V případě, že by spotřebitel měl za to, že přejímající či opouštěný poskytovatel služeb postupuje v rozporu s uzavřenou smlouvu či uvedenými pravidly pro proces přenesení telefonního čísla, má právo uplatnit proti takovému postupu reklamaci a případně se poté obrátit na ČTÚ se stížností nebo námitkou proti vyřízení reklamace.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 21. června 2016
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů