17. 2. 2024 nabylo plné účinnosti nařízení (EU) 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (tzv. nařízení DSA), které výrazně změnilo pravidla pro fungování online zprostředkovatelských služeb - poskytovatelé připojení k internetu, internetová tržiště, sociální sítě, cloudové služby, online platformy, webový hosting či internetové vyhledávače.
Uživatelům online zprostředkovatelských služeb nařízení DSA přiznává nová práva, díky kterým získali větší kontrolu nad poskytovanými službami či např. online nákupy. Jde o pozitivní změny, např. možnost účinné obrany v případě, že platforma neoprávněně odstraní obsah nebo zablokuje uživatelský účet, větší ochrana před nepoctivými obchodníky (online tržiště již nesmí umožnit prodej obchodníků, o kterých nemají dostatek údajů), nebo např. větší ochrana nezletilých - sociální sítě a herní platformy se např. musí vyhnout vytváření závislosti u dětí.
Na dodržování nových pravidel bude dohlížet ČTÚ jako národní koordinátor digitálních služeb. Již v srpnu 2023 schválila vláda usnesení, kterým stanovila, že se tímto koordinátorem stane Český telekomunikační úřad. Jeho působnost bude upravena novým zákonem o digitální ekonomice, který nařízení DSA adaptuje v podmínkách České republiky. Český telekomunikační úřad se na svoji novou roli již dlouhodobě připravuje.
Mezi nejvýznamnější počiny ČTÚ za uplynulý rok patřilo zpracování studie, která vůbec poprvé z pohledu nařízení DSA zmapovala velikost a strukturu digitální ekonomiky ČR.
Bylo identifikováno celkem 2659 poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, kteří pokrývají široké spektrum služeb od základních služeb prostého přenosu informací, přes služby ukládání do mezipaměti a hostingové služby, až po online platformy a tržiště.
Mezi identifikovanými subjekty bylo 1976 poskytovatelů prostého přenosu, 3 poskytovatelé ukládání do mezipaměti, 564 poskytovatelů hostingu, 182 online platforem, 76 online tržišť a 1 vyhledávač.
Podíl digitální ekonomiky na HDP České republiky pak činní téměř 5 %.
V roce 2024 jsme také zveřejnili dva průvodce nařízením DSA, pro poskytovatele a pro uživatele, a v lednu 2025 jsme je rozeslali všem identifikovaným poskytovatelům zprostředkovatelských služeb.
Zástupci úřadu se také během roku 2024 účastnili celkem 14 jednání Evropského sboru pro digitální služby. Pro zástupce sektoru a další dotčené subjekty jsme loni uspořádali 3 workshopy, na kterých jsme prezentovali naši činnost, vysvětlovali fungování DSA a diskutovali..
Celkem jsme v souvislosti s DSA přijali desítky podnětů. Postoupeno do zahraničí bylo 8 z nich. Mezi nimi jsme řešili např. podnět od RRTV na podvodné reklamy s politickým podtextem na YouTube (podnět postoupen do Irska), podnět na TEMU (rovněž postoupeno irskému koordinátorovi), či podnět v kauze Discord - věc jsme předali k řešení nizozemskému koordinátorovi digitálních služeb pro podezření na porušení čl. 16 a 28 nařízení DSA.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 19. února 2025
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno