logo Český telekomunikační úřad

Evropské harmonizované tísňové linky

Evropská komise přišla již v roce 2006 se záměrem zprovoznit v rámci EU linky, na kterých se bude poskytovat pomoc dětem. Postupně bylo vyhrazeno několik čísel ve tvaru 116 XYZ a EK vyzvala členské státy k provedení nezbytných kroků k jejich zprovoznění.

V rámci České republiky je aktuálně vymezeno pět krátkých čísel v jednotném formátu 116 + 3 číslice pro snadno zapamatovatelnou a kdykoli dostupnou pomoc a poradenství. Linky jsou určeny na pomoc dětem a dospělým v nouzi.

Musí být snadno dostupné na celém území členského státu a pro volající zcela bezplatné. Pouze čtyři z pěti vyhrazených linek jsou aktuálně v České republice využívány.

Přidělení čísla zajišťuje v České republice Český telekomunikační úřad. Následné zprovoznění služeb závisí na provozovateli služby. Nepřetržitý provoz se týká pouze linek 116000, 116111, 116123.

116000 - Ztracené dítě

Linka poskytuje pomoc a podporu rodičům, příbuzným a dalším dospělým v případech pohřešovaného či ohroženého dítě, podporuje státní orgány a instituce při řešení těchto případů. Je v provozu ve 24 členských státech, v ČR pod názvem Linka Ztracené dítě.

116000:

116006 - Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí

Linka pomoci obětem trestných činů nabízí emocionální podporu, informuje je o jejich právech a jak se jich domoci, odkazuje oběti na příslušné organizace. Je v provozu v 5 členských státech, v ČR pod názvem Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - Bílý kruh bezpečí.

116006:

116111 - Linka bezpečí

Linka je určena pro děti, které hledají pomoc a potřebují s někým promluvit. Služba pomáhá dětem, které potřebují péči a ochranu, poskytuje dětem možnost, aby hovořily o problémech, které se jich přímo dotýkají. Je v provozu v 21 členských státech, v ČR pod názvem Linka bezpečí.

116111:

116117 - Neurgentní lékařská služba (Non-emergency medical Assistance)

Neurgentní lékařská služba poskytuje lékařskou pomoc či radu (mimo tísňové případy), což je užitečné zejména mimo úřední hodiny, o víkendu a svátcích. Je v provozu ve dvou členských státech, v ČR není provozována.

Většina linek 116 v ČR je registrovaným poskytovatelem sociální služby "telefonická krizová pomoc" dle zákona o sociálních službách. Z tohoto titulu mohou poskytovatelé žádat o dotace prostřednictvím MPSV, zejména na zajištění mzdových prostředků na pokrytí služby.

116123 - Linka První psychické pomoci (Linka důvěry)

Linka důvěry je určena pro dospělé, kteří trpí samotou, ve stavu psychické krize, jsou ohroženi sebevraždou. Je v provozu v 11 členských státech, v ČR pod názvem Linka První psychické pomoci.

116123:

Další články k tématům - 116000 - 116006 - 116111 - 116117 - 116123 - děti - MPSV - nadace - pomoc - zdarma

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 23. prosince 2015

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Nabídka zaměstnání