Evropská komise přišla již v roce 2006 se záměrem zprovoznit v rámci EU linky, na kterých se bude poskytovat pomoc dětem. Postupně bylo vyhrazeno několik čísel ve tvaru 116 XYZ a EK vyzvala členské státy k provedení nezbytných kroků k jejich zprovoznění.
V rámci České republiky je aktuálně vymezeno pět krátkých čísel v jednotném formátu 116 + 3 číslice pro snadno zapamatovatelnou a kdykoli dostupnou pomoc a poradenství. Linky jsou určeny na pomoc dětem a dospělým v nouzi.
Musí být snadno dostupné na celém území členského státu a pro volající zcela bezplatné. Pouze čtyři z pěti vyhrazených linek jsou aktuálně v České republice využívány.
Přidělení čísla zajišťuje v České republice Český telekomunikační úřad. Následné zprovoznění služeb závisí na provozovateli služby. Nepřetržitý provoz se týká pouze linek 116000, 116111, 116123.
116000 - Ztracené dítě
Linka poskytuje pomoc a podporu rodičům, příbuzným a dalším dospělým v případech pohřešovaného či ohroženého dítě, podporuje státní orgány a instituce při řešení těchto případů. Je v provozu ve 24 členských státech, v ČR pod názvem Linka Ztracené dítě.
116000:
116006 - Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí
Linka pomoci obětem trestných činů nabízí emocionální podporu, informuje je o jejich právech a jak se jich domoci, odkazuje oběti na příslušné organizace. Je v provozu v 5 členských státech, v ČR pod názvem Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - Bílý kruh bezpečí.
116006:
116111 - Linka bezpečí
Linka je určena pro děti, které hledají pomoc a potřebují s někým promluvit. Služba pomáhá dětem, které potřebují péči a ochranu, poskytuje dětem možnost, aby hovořily o problémech, které se jich přímo dotýkají. Je v provozu v 21 členských státech, v ČR pod názvem Linka bezpečí.
116111:
116117 - Neurgentní lékařská služba (Non-emergency medical Assistance)
Neurgentní lékařská služba poskytuje lékařskou pomoc či radu (mimo tísňové případy), což je užitečné zejména mimo úřední hodiny, o víkendu a svátcích. Je v provozu ve dvou členských státech, v ČR není provozována.
Většina linek 116 v ČR je registrovaným poskytovatelem sociální služby "telefonická krizová pomoc" dle zákona o sociálních službách. Z tohoto titulu mohou poskytovatelé žádat o dotace prostřednictvím MPSV, zejména na zajištění mzdových prostředků na pokrytí služby.
116123 - Linka První psychické pomoci (Linka důvěry)
Linka důvěry je určena pro dospělé, kteří trpí samotou, ve stavu psychické krize, jsou ohroženi sebevraždou. Je v provozu v 11 členských státech, v ČR pod názvem Linka První psychické pomoci.
116123:
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 23. prosince 2015
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy