ČTÚ se při své činnosti zaměřuje mimo jiné na kontrolu dodržování podmínek nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120, které stanovuje pravidla týkající se přístupu k otevřenému internetu, jimiž jsou poskytovatelé služeb elektronických komunikací vázáni.
Jako dozorový orgán dle tohoto Nařízení se ČTÚ často setkává s tím, že především menší poskytovatelé nesplňují požadavky stanovené Nařízením a neuvádí ve svých smluvních podmínkách všechny požadované parametry kvality poskytované služby.
Toto porušení podmínek stanovených výše uvedeným evropským předpisem pak vede k tomu, že spotřebitelé nemají možnost ověřit, zda jim je poskytována služba elektronických komunikací v souladu s uzavřenou smlouvou, neboť bez uvedení požadovaných parametrů kvality služby lze jen stěží ověřit, zda těchto parametrů bylo skutečně dosaženo či nikoliv.
Do výše popsané situace se dostala také spotřebitelka, která se na ČTÚ obrátila se stížností na nedostatečnou kvalitu poskytované služby přístupu k internetu.
Na základě tohoto podnětu provedl ČTÚ šetření, kterým bylo zjištěno, že poskytovatel služeb elektronických komunikací neuvedl ve svých smluvních podmínkách všechny informace týkající se parametrů služby přístupu k internetu, jež požaduje předmětné Nařízení.
Poskytovatel ve smlouvě uvedl pouze obecné vymezení možných zásahů ovlivňujících kvalitu poskytované služby přístupu k internetu, aniž by bylo konkrétně vymezeno, jaký dopad tato případná opatření mohou mít na služby využívané účastníky, ať již ve smyslu pozastavení či zpomalení konkrétních služeb.
Rovněž byla zjištěna absence konkrétních informací o vlivu konkrétních parametrů kvality služby na poskytování sjednané služby přístupu k internetu, tedy jak kupříkladu omezení rychlosti služby či objemu dat působí na využívání služeb, aplikací či obsahu.
Účastnická smlouva neobsahovala ani Nařízením požadované parametry v podobě minimální, běžně dostupné, maximální a inzerované rychlosti poskytované služby, včetně jasného vymezení dopadu případných velkých odchylek od inzerované rychlosti poskytované služby a právo koncových uživatelů na přístup k informacím a obsahu a jejich šíření, využívání a poskytování aplikací a služeb a využívání koncového zařízení podle svého vlastního výběru bez ohledu na polohu koncového uživatele nebo poskytovatele či polohu, původ nebo určení dané informace, obsahu, aplikace nebo služby, a to prostřednictvím své služby přístupu k internetu.
Absenci těchto náležitostí v účastnické smlouvě tedy ČTÚ shledal jako porušení Nařízení, a tedy naplňující skutkovou podstatu přestupku dle zákona o elektronických komunikacích, kterého se tento poskytovatel dopustil tím, že nezajistil, aby smlouva, která zahrnuje služby přístupu k internetu, obsahovala výše vymezené údaje požadované tímto Nařízením.
Z uvedeného důvodu ČTÚ rozhodl o udělení pokuty za spáchaný přestupek.
ČTÚ v této souvislosti proto doporučuje spotřebitelům, aby se v případě, že zjistí, že jejich smlouva neobsahuje všechny povinné náležitosti, obrátili na Úřad, který jejich podnět prověří a v případě, že shledá pochybení, tak jako v popsaném případě, uloží poskytovateli pokutu a povinnost nedostatky ve smluvních podmínkách odstranit.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 28. dubna 2020
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno