Uzavření smlouvy s mobilním operátorem na dobu určitou má nejen výhody, ale i omezení. Pozor na předčasné ukončení smlouvy - to je zpravidla spojeno s povinností k úhradě částky odpovídající součtu měsíčních plateb zbývajících do konce závazku - a to i v případě výpovědi smlouvy z důvodu přenesení čísla!
V souvislosti s aktuální nabídkou mobilních operátorů tzv. "neomezených" tarifů obvykle spojenou s přijetím závazku na 24 měsíců, pokládá ČTÚ za nezbytné připomenout a zdůraznit některá obecně platná doporučení, jimiž by se spotřebitelé při uzavírání smlouvy na dobu určitou měli řídit. Dalším podstatným bodem je otázka automatického prodloužení smlouvy, tzv. autoprolongace, kdy smlouva může být po uplynutí závazku automaticky prodloužena o další období.
Český telekomunikační úřad z veřejných zdrojů denně registruje informace o výrazném nárůstu počtu spotřebitelů/účastníků služeb elektronických komunikací, kteří se rozhodli využít současné příznivé cenové nabídky mobilních operátorů a využili uvedenou nabídku, i když je ve většině případů spojena s přijetím závazku na 24 měsíců.
ČTÚ však z dlouhodobých statistik právě na smlouvy se závazky eviduje nejvíce stížností od spotřebitelů, kteří v nich spatřují překážku v možnosti přejít k jinému operátorovi. Z tohoto důvodu ČTÚ považuje za nezbytné, právě s ohledem na zvýšený nárůst závazků uzavřených v těchto dnech, zdůraznit některá obecně platná doporučení, jimiž by se spotřebitelé při uzavírání smlouvy na dobu určitou měli řídit.
V prvé řadě je třeba zdůraznit, že před uzavřením smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací je nutné se vždy pečlivě seznámit s návrhem smlouvy včetně jejich příloh, popř. si nechat prodávajícím vysvětlit nejasná ustanovení. Náležitosti uzavírané smlouvy upravuje § 63 zákona č. 127/2005., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích).
Spotřebitel/účastník služeb elektronických komunikací by se měl při uzavírání smlouvy zaměřit především na informaci o tom, na jakou dobu je smlouva uzavírána, zda je možné smlouvu vypovědět a za jakých podmínek, zda a jakým způsobem dochází k automatickému prodloužení smlouvy a jaké důsledky může mít pro účastníka předčasné ukončení smlouvy.
Účastník by si měl uvědomit, že mnohdy lákavé nabídky (nabídka koncového zařízení za symbolickou cenu, zvýhodněná cena služby apod.) bývají obvykle spojeny s přijetím určitého závazku účastníka, který je sice specifikován ve smlouvě, ale nemusí být účastníku na první pohled zřejmý (např. závazek k dodržování minimálního měsíčního plnění). Účastník by tedy měl před uzavřením smlouvy pečlivě zvážit, zdali jsou pro něj nabízené podmínky skutečně výhodné a zdali bude schopen uvedeným závazkům dostát po celou dobu trvání smlouvy.
Při prvním uzavření smlouvy na dobu určitou pro danou službu elektronických komunikací nesmí tato doba přesáhnout dobu 24 měsíců. U některých tarifů či služeb je uplatňováno tzv. automatické prodloužení (autoprolongace) smlouvy o další, většinou stejně dlouhý závazek, což se může neomezeně opakovat, nebo smlouva bude převedena na smlouvu na dobu neurčitou, ale často již bez poskytnutých výhod, což může být pro účastníka rovněž nevýhodné.
O podmínkách prodloužení, ukončení či změny smlouvy je třeba se vždy zajímat již při jejím uzavírání a nenechat se odbýt tvrzením obchodníka, že to má smysl řešit až před uplynutím závazku, či před ukončením smlouvy. Informace musí být uvedeny v samotném návrhu smlouvy, na webových stránkách poskytovatele služby a prodávající je povinen tyto informace účastníkovi poskytnout.
Možnosti výpovědi smlouvy na dobu určitou před uplynutím sjednané doby upravují konkrétní podmínky dané smlouvy. Často je takové předčasné ukončení smlouvy spojeno s povinností uhradit částku odpovídající součtu měsíčních plateb za období zbývající do konce smluvního období.
Obdobné důsledky má i ukončení smlouvy v souvislosti s přenosem telefonního čísla. Pokud totiž účastník využil marketingovou akci nebo koupi zařízení za zvýhodněnou cenu, je po něm před takovým ukončením smlouvy zpravidla požadována částka odpovídající výši slevy či zvýhodnění, které účastník získal.
Bez sankce je možno smlouvu ukončit pouze v případě, že neakceptuje řádně oznámený návrh poskytovatele, jímž dochází k podstatné změně smluvních podmínek, nebo jiných ustanovení představujících pro účastníka zhoršení jeho postavení.
Závěrem ČTÚ připomíná, že na smlouvy o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací se uplatní rovněž obecná ustanovení o spotřebitelských smlouvách obsažená v zákoně č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, kde je mimo jiného upraveno právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění, byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku (např. na internetu či po telefonu).
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 19. června 2013
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno