Český telekomunikační úřad v návaznosti na připomínky BEREC a Evropské komise znovu analyzoval relevantní trh č. 3 - velkoobchodní trh přístupu k mobilním službám. Na základě zjištění připravil nový návrh analýzy s konkrétními návrhy dočasných opatření.
Úřad dospěl v souladu s BEREC a dalšími odbornými názory k závěru, že trh není v časovém horizontu až 2 let efektivně konkurenčním trhem. Působí na něm podniky s významnou tržní silou a v této době se neprojeví účinky povinností vyplývajících z proběhlé aukce kmitočtů 700 MHz.
Je proto třeba naléhavě jednat v zájmu ochrany hospodářské soutěže a ochrany zájmů uživatelů dle čl. 32 odst. 10 Kodexu a § 131 odst. 5 zákona o elektronických komunikacích a zavést dočasná opatření, a to zejména taková, která zabrání vytlačování některých menších soutěžitelů z maloobchodního trhu.
"Český telekomunikační úřad je úřadem regulačním, proto jsem přesvědčena, že ceny, které jsou jedny z nejvyšších v Evropě, se musí pokusit regulací ovlivnit. Právo nám tu možnost dává. Rada nepovažovala za ospravedlnitelné nečinně přihlížet. Doufáme, že konkrétní navrhované regulační balíčky přispějí k snížení cen na maloobchodním trhu," říká Hana Továrková, předsedkyně Rady ČTÚ.
Ceny mobilních služeb v České republice jsou podle srovnání Evropské komise nejvyšší v celé Evropské unii. Podle analýzy společnosti Cable.co.uk pak platí zákazníci na hromadném trhu v České republice za mobilní datové služby až třetí nejvyšší ceny v rámci EU.
Konkrétně cena za 1 GB mobilních dat je v České republice o 200% vyšší než průměr EU a téměř šestinásobná oproti průměru ostatních zemí V4.
Jedná se o dlouhodobý trend poslední dekády, kdy ceny mobilních služeb, zejména pak ceny mobilních dat, patří dlouhodobě mezi nejdražší v Evropě.
Ceny za mobilní data nabízené třemi hlavními síťovými operátory na velkoobchodním trhu jsou téměř dvakrát vyšší než již velmi vysoké maloobchodní ceny.
To z maloobchodního trhu postupně vytlačuje konkurenci atraktivních nabídek mimo nabídek stávajících tří mobilních operátorů.
V roce 2021 T-Mobile vypověděl velkoobchodní smlouvy velké části menších virtuálních operátorů ve své síti. Na velkoobchodním trhu tedy existuje nejistota smluvních vztahů mezi třemi velkými síťovými operátory a virtuálními operátory.
Není vyloučeno, že se podobná situace může kdykoliv opakovat, mj. protože velkoobchodní smlouvy běžně obsahují právo síťových operátorů bez udání důvodů smlouvy v poměrně krátké tříměsíční době vypovědět.
Situace na mobilním trhu je tedy velmi vážná a nutně vyžaduje regulační zásah.
Úřad tedy na základě provedené analýzy navrhuje stanovit společnosti O2, T-Mobile i Vodafone jako podniky s významnou tržní silou, což Úřadu umožňuje nařídit jim dočasné dodržování stanovených povinností, v zájmu ochrany hospodářské soutěže a ochrany uživatelů.
Těmto operátorům Úřad navrhuje uložit povinnosti nabídnout ve všech svých stávajících smlouvách o přístupu k mobilním sítím dva regulační balíčky s předem definovaným obsahem mobilních služeb.
Regulace cen balíčků proběhne formou zákazu stlačování marží v kombinaci se stanovením maximální výše velkoobchodní ceny regulovaných balíčků.
Všichni tři mobilní síťoví operátoři budou povinni umožnit přístup za nediskriminačních podmínek k oběma balíčkům i u nově uzavíraných smluvních vztahů s virtuálními operátory.
Regulace bude časově omezená na 18 měsíců od účinnosti nápravných opatření.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 17. března 2022
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy