Rada ČTÚ projednala návrh analýzy relevantního trhu č. 8 - přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích a souhlasila s jeho předložením k veřejné konzultaci. Připomínky k návrhu OOP č. A/8/XX.2012-Y lze uplatnit do 31.1. 2013.
"Provedení analýzy tohoto nového relevantního trhu je, společně s probíhající aukcí volných kmitočtů a posílením ochrany koncových uživatelů mobilních služeb, jednou z nejvýznamnějších regulačních aktivit ČTÚ v oblasti mobilních služeb v České republice", konstatuje u příležitosti zveřejnění návrhu analýzy Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ a dodává: "Návrhu analýzy předcházel dlouhodobý proces zahájený už v roce 2011."
ČTÚ tehdy na základě průběžného vyhodnocování národního mobilního trhu a jeho porovnávání s obdobnými trhy v jiných evropských zemích shledal, že hospodářská soutěž na tomto trhu stagnuje. A to zejména v souvislosti s dlouhodobou absencí velkoobchodních nabídek, které by umožnily působení mobilních virtuálních operátorů.
Úřad proto ještě v roce 2011 zahájil proceduru, která v dubnu 2012 vyústila ve stanovení velkoobchodního trhu mobilního přístupu a originace regulace a k jeho zařazení do seznamu analyzovaných a regulovaných trhů, na nichž lze uplatnit specifickou sektorovou regulaci ex?ante. ČTÚ bezprostředně poté zahájil zpracování analýzy tohoto trhu.
Úřad následně na pracovním setkání 1. listopadu tohoto roku seznámil dotčené operátory se svými závěry včetně výsledků hodnocení existence společné významné tržní síly a s návrhem zvažovaných nápravných opatření.
Podněty a připomínky z tohoto pracovního jednání pak ČTÚ vyhodnotil a v odůvodněných případech je zapracoval do dnes zveřejněné verze návrhu analýzy pro účely veřejné konzultace.
Vymezení trhu
Trh je vymezen jako velkoobchodní trh služeb přístupu jak k hlasovým, tak k SMS a datovým službám, a služeb původu volání (originace), zahrnující veškerá mobilní volání (veřejně dostupná telefonní služba) poskytované v mobilních sítích GSM a UMTS. ČTÚ trh vymezil na celé území České republiky.
Existence společné významné tržní síly
V rámci analýzy ČTÚ neshledal dostatečné důkazy svědčící o existenci podniku se samostatnou významnou tržní silou. Nalezl však dostatečné důkazy, že na relevantním trhu existují podniky se společnou významnou tržní silou.
Podle závěrů ČTÚ tři současní mobilní operátoři Telefónica, T-Mobile a Vodafone na tomto trhu disponují společnou významnou tržní silou, přičemž ČTÚ neshledává žádný faktor, který by mohl toto konstatování v době, na kterou je analýza zpracována (2 roky), změnit. A to i přesto, že vzal do úvahy i předpokládané dopady probíhající aukce kmitočtů.
Uvažovaná nápravná opatření
Vzhledem ke dlouhodobé neexistenci komerčních dohod o vzniku mobilních virtuálních operátorů jsou navržená nápravná opatření zaměřena právě na podporu vstupu dalších soutěžitelů na mobilní trh. Navržené povinnosti by měly zejména zajistit dostupnost velkoobchodní nabídky služeb pro MVNO a nabídku přístupu k síti, včetně propojení sítí pro účely originace mobilního volání.
ČTÚ si je vědom důležitosti této analýzy a proto stanovil pro uplatnění připomínek lhůtu až do konce ledna příštího roku. Poté bude následovat detailní vyhodnocení uplatněných návrhů, dopracování návrhu analýzy, jeho projednání s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a notifikace s Evropskou Komisí. ČTÚ obě instituce - ÚOHS i EK - o svých postupech průběžně informuje.
Průběh přípravy návrhu analýzy relevantního trhu č. 8
Návrhu analýzy relevantního trhu č. 8 - přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích předcházelo provedení a splnění testu tři kritérií, jako podmínky pro ustanovení trhu jako relevantního ČTÚ zveřejnil výsledky testu dne 13.4. 2012 v opatření obecné povahy č. OOP/1/04.2012-4 ze dne 4.4. 2011 (dále jen "OOP") a je přílohou této analýzy.
V rámci analýzy ČTÚ upřesnil věcné vymezení trhu z OOP a zpracoval analýzu trhu s cílem zjistit, zda je efektivně konkurenční nebo zda na něm působí podnik/podniky s významnou tržní silou, která jim umožňuje chovat se nezávisle na konkurenci a odběratelích. Protože Úřad na základě analýzy stanovil podniky se společnou významnou tržní silou, navrhl těmto podnikům uložit nápravná opatření, která mají nahradit účinky efektivní soutěže na relevantním trhu.
V rámci věcného vymezení trhu ČTÚ nejprve provedl věcné vymezení maloobchodního trhu a následně vymezil odvozený velkoobchodní trh přístupu a původu volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích. Vzhledem k tomu, že velkoobchodní trh v České republice se na komerční úrovni nerozvinul a poskytovány jsou pouze služby v rámci propojení, je těžištěm ex-ante analýzy soutěžního prostředí na maloobchodním trhu.
ČTÚ zkoumal nejprve existenci samostatné významné tržní sily, a to na základě vyhodnocení celé škály kritérií uvedených v metodice (viz část B návrhu dokumentu), jakými jsou např. velikost a vývoj tržních podílů, kritéria zaměřená na charakteristiku podniku, kritéria související s charakteristikou zákazníků či s charakteristikou konkurence na relevantním trhu.
V rámci analýzy ČTÚ neshledal na trhu existenci podniku se samostatnou významnou tržní silou, proto pokračoval v analýze relevantního trhu vyhodnocením kritérií pro existenci společné významné tržní síly. Zde vyhodnotil zejména kritéria podle Vyhlášky č. 228/2012 Sb., o stanovení kritérií pro posuzování, zda má více subjektů společnou významnou tržní sílu na relevantním trhu elektronických komunikací a rovněž tzv. kritéria "AirTours", které popsal Tribunál Evropské unie v rozhodnutí „AirTours“ (T-342/99) a další kritéria uvedená v Metodice (viz výše). ČTÚ tak dospěl k závěru, že relevantní trh č. 8 není trhem efektivně konkurenčním, neboť na něm působí podniky se společnou významnou tržní silou.
ČTÚ na základě analýzy identifikoval následující soutěžní problémy:
Zároveň pozorování vývoje tohoto trhu v posledních letech ve všech zkoumaných aspektech ukázalo na nedostatečnou míru konkurence a uplatnění tzv. tacitní koluze. Úřad tak má za prokázané, že na tomto relevantním trhu disponují soutěžitelé Telefónica Czech Republic, a.s., T-Mobile Czech Republic a.s. a Vodafone Czech Republic a.s. společnou významnou tržní silou, přičemž Úřad neshledává žádný faktor, který by mohl toto konstatování v době, na kterou je tato analýza časově vymezena (2 roky), změnit.
Na základě výše uvedených zjištění navrhuje ČTÚ uložit výše uvedeným podnikům se společnou významnou tržní silou nápravná opatření - povinnosti.
Nápravná opatření:
Dne 21.12. 2012 předložil ČTÚ návrh analýzy do veřejné diskuse podle § 130 Zákona o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZEK"). V rámci této veřejné diskuse mohou ve lhůtě do 31.1. 2013 dotčené subjekty uplatnit stanoviska a návrhy/připomínky na úpravu textu předloženého návrhu.
ČTÚ provede následně jejich vypořádání, včetně případných změn textu návrhu analýzy. Dále bude provedena rovněž dle výše uvedeného § 130 ZEK konzultace s národním soutěžním úřadem (ÚOHS) a jeho stanovisko zapracováno do návrhu analýzy. Poté bude návrh dokumentu podle § 131 ZEK předložen Evropské komisi, sdružení BEREC a regulačním úřadům ostatních členských států Evropské unie, čímž bude zahájen poslední krok notifikačního procesu. Ukončení konzultace je nutným předpokladem pro vydání analýzy a zahájení procesu uplatnění nápravných opatření na relevantním trhu.
Na základě analýzy Úřad konstatoval, že relevantní trh není efektivně konkurenčním trhem, neboť na něm působí podniky s významnou tržní silou a nápravná opatření vnitrostátního práva nebo práva EK oblasti hospodářské soutěže nepostačují k řešení daného problému.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 21. prosince 2012
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů