Převzetí nového zařízení a využívání služeb v novém režimu automaticky neznamená přijetí písemného dodatku ke smlouvě. Podle ČTÚ konkludentně přijatá změna typu služby sama o sobě neznamená, že současně dochází i k platnému uzavření písemného dodatku smlouvy, který by upravoval délku jejího trvání a smluvní pokuty, a který zákazník nepodepsal.
Úřad dospěl k závěru, že konkludentně přijatá změna typu služby sama o sobě neznamená, že současně dochází i k platnému uzavření písemného dodatku smlouvy, který by upravoval délku trvání smlouvy a smluvní pokuty, a který zákazník nepodepsal.
V daném případě byl reklamující zákazníkem Air Telecomu od července 2013. Operátor v roce 2017 klienta kontaktoval s tím, že přistupuje k modernizaci sítě a související změně dosavadních tarifů služeb. Zákazník souhlasil se zasláním nového zařízení a tím se změnou tarifu.
S novým zařízením byl zákazníkovi zaslán i písemný návrh dodatku smlouvy, který prodlužoval smlouvu na dobu určitou. Podepsaný dodatek však zákazník zpátky nezaslal, i když služby a převzaté zařízení užíval a později zaslaná vyúčtování řádně platil.
Po deseti měsících od této změny technologie klient službu vypověděl. Air Telecom mu naúčtoval částku odpovídající 1/5 součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, což bylo předmětem následně neuznané reklamace.
ČTÚ při přezkoumání reklamace měl za prokázané, že změna typu služby i její cena byla učiněna pouze konkludentně tím, že si zákazník převzal zaslané zařízení a pokračoval ve využívání služeb. Písemný dodatek účastnické smlouvy však nepodepsal.
A jelikož požadavek na podpis písemného smluvního dokumentu nelze nahradit konkludentním jednáním, nelze nepodepsaný dodatek považovat za platné a účinné právní jednání, které by obě smluvní strany zavazovalo.
Protože nedošlo k platnému uzavření tohoto písemného dodatku, nezměnila se ani ta pasáž písemné smlouvy, uzavřené v roce 2013, která stanovovala, že jde o smlouvu na dobu určitou, uzavřenou (pouze) na dobu 24 měsíců.
Úřad dospěl k závěru, že dle všeobecných podmínek aplikovatelných na daný případ došlo po uplynutí sjednané doby trvání smlouvy ke změně smlouvy na smlouvu na dobu neurčitou, čl. 7.2. všeobecných podmínek stanovil:
"Je-li Smlouva sjednána na dobu určitou, prodlužuje se po jejím uplynutí automaticky na dobu neurčitou, pokud alespoň 15 dní před uplynutím sjednané doby platnosti Smlouvy jedna ze smluvních stran písemně neoznámí druhé straně, že trvá na ukončení Smlouvy ke sjednanému datu."
Všeobecné podmínky dále stanovily, že je-li smlouva uzavřena na dobu neurčitou, lze ji písemně vypovědět s výpovědní lhůtou, a to i bez udání důvodu. V tomto případě se proto nejednalo o předčasné ukončení smlouvy, neboť sjednaná doba jejího trvání už před podáním výpovědi uplynula, resp. smlouva byla v době podání výpovědi již smlouvou na dobu neurčitou.
Sankcionovat přitom lze pouze porušení povinnosti, ne výkon práva (výpověď smlouvy) učiněný zcela v souladu s písemně uzavřenou smlouvou.
Nad rámec toho ČTÚ upozornil, že v důsledku nedoložení ceníku, na který odkazuje čl. 7.8. všeobecných podmínek, by bylo třeba tento článek všeobecných podmínek hodnotit jako neurčité ujednání, když nestanoví výši úhrady v případě předčasného ukončení smlouvy v souladu s § 63 odst. 1 písm. p) zákona o elektronických komunikacích ve znění účinném v době jejího uzavření:
"Ve smlouvě o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení k veřejné komunikační síti musí být srozumitelným, úplným a snadno přístupným způsobem uvedeno vždy (...) p) výše úhrady v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, včetně výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo uživateli k využívání služby poskytnuto."
ČTÚ proto uzavřel, že vyúčtování finančního vyrovnání, na které je pohlíženo jako na ujednání quasisankční povahy, je v rozporu s uzavřenou smlouvou, proto reklamované vyúčtování změnil tak, že jej snížil na 0 Kč.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 28. listopadu 2019
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno