Mezi klíčová témata, kterými se Český telekomunikační úřad při ochraně spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací zabývá, patří zejména řešení sporů, reklamace služeb a ochrana před nevyžádanými marketingovými hovory. Zaměřuje se také na osvětu spotřebitelů a poskytuje informace o jejich právech a povinnostech.
"Oblast ochrany spotřebitele je trvale jedním z pilířů našich aktivit. Celostátní kontrola nám v roce 2024 přinesla řadu poznatků z procesu plnění povinností při přenášení čísel a změně poskytovatele služby přístup k internetu. Jsem rád, že naše dozorová činnost vede k poklesu stížností a obecně k redukci případů, které spotřebitele ke stížnosti u nás vedou," říká Marek Ebert, předseda Rady ČTÚ.
V roce 2024 Český telekomunikační úřad zaznamenal meziroční pokles stížností a dotazů v oblasti elektronických komunikací o zhruba 18 % z celkových 3846 podnětů vyřízených v roce 2023 na 3142 vyřízených v roce 2024, přičemž nejčastějšími tématy podnětů zůstává oblast smluv a vyúčtování.
Stejně tak poklesl meziročně počet stížností na marketingové dotazy. Udělili jsme pokuty za nejrůznější přestupky podnikatelům v elektronických komunikacích celkově v řádu milionů korun.
Český telekomunikační úřad provedl v roce 2024 celostátní kontrolu u 240 vybraných poskytovatelů služeb elektronických komunikací, zaměřenou na dodržování povinností při přenášení telefonních čísel, především na zpřístupnění OKU kódu, bezplatné ponechání telefonního čísla a plnění informační povinnosti o podmínkách uplatňování paušální náhrady v případech, kdy k přenesení čísla nedojde.
Jednalo se o problematiky, které byly častým tématem stížností. Zjistili jsme celkem 444 porušení povinnosti a v následných přestupkových řízeních jsme uložili pokuty v celkové výši 3,78 milionu Kč, z nichž naprostá většina je už pravomocných.
Z dalších konkrétních přestupkových řízení, kde jsme přistoupili k vyšší sankci, lze zmínit např. pokutu 500000 Kč společnosti Tesco mobile za nevyrozumění účastníka v zákonem stanovené lhůtě o změně smlouvy nebo o jeho právu bez sankce vypovědět závazek ze smlouvy.
V oblasti marketingových hovorů meziročně klesl počet stížností, se kterými se na úřad lidé obrací. V roce 2024 se jednalo o 512 podání na 1070 útoků, kdežto v roce 2023 šlo o 922 podání na 1663 útoků. V této oblasti jsme za minulý rok udělili pokuty v celkové výši přes 600000 Kč.
V 1. pololetí roku 2024 jsme nastavili regulační podmínky pro zamezení podvodným voláním, u nichž došlo k záměně identifikace volajícího účastníka (tzv. spoofing).
Podle vyhodnocení účinnosti těchto opatření, provedeného na podzim roku 2024, jsou např. v pevných sítích měsíčně zablokovány až jednotky milionů spoofovaných volání. Tento pozitivní trend poklesu podvodných volání potvrzují např. i informace od České bankovní asociace.
S oblastí ochrany spotřebitele úzce souvisí náš preventivně-edukativní projekt Telekomunikační akademie, jehož prostřednictvím pomáháme seniorům i dětem a mládeži lépe se orientovat v možnostech a právech spotřebitelů v oblasti telekomunikací a poštovních služeb, v oblasti kyberbezpečnosti a podobně.
Za rok 2024 jsme proškolili celkem 4207 seniorů i dětí.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 3. února 2025
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno