logo Český telekomunikační úřad

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Mezi klíčová témata, kterými se Český telekomunikační úřad při ochraně spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací zabývá, patří zejména řešení sporů, reklamace služeb a ochrana před nevyžádanými marketingovými hovory. Zaměřuje se také na osvětu spotřebitelů a poskytuje informace o jejich právech a povinnostech.

"Oblast ochrany spotřebitele je trvale jedním z pilířů našich aktivit. Celostátní kontrola nám v roce 2024 přinesla řadu poznatků z procesu plnění povinností při přenášení čísel a změně poskytovatele služby přístup k internetu. Jsem rád, že naše dozorová činnost vede k poklesu stížností a obecně k redukci případů, které spotřebitele ke stížnosti u nás vedou," říká Marek Ebert, předseda Rady ČTÚ.

V roce 2024 Český telekomunikační úřad zaznamenal meziroční pokles stížností a dotazů v oblasti elektronických komunikací o zhruba 18 % z celkových 3846 podnětů vyřízených v roce 2023 na 3142 vyřízených v roce 2024, přičemž nejčastějšími tématy podnětů zůstává oblast smluv a vyúčtování.

Stejně tak poklesl meziročně počet stížností na marketingové dotazy. Udělili jsme pokuty za nejrůznější přestupky podnikatelům v elektronických komunikacích celkově v řádu milionů korun.

Český telekomunikační úřad provedl v roce 2024 celostátní kontrolu u 240 vybraných poskytovatelů služeb elektronických komunikací, zaměřenou na dodržování povinností při přenášení telefonních čísel, především na zpřístupnění OKU kódu, bezplatné ponechání telefonního čísla a plnění informační povinnosti o podmínkách uplatňování paušální náhrady v případech, kdy k přenesení čísla nedojde.

Jednalo se o problematiky, které byly častým tématem stížností. Zjistili jsme celkem 444 porušení povinnosti a v následných přestupkových řízeních jsme uložili pokuty v celkové výši 3,78 milionu Kč, z nichž naprostá většina je už pravomocných.

Z dalších konkrétních přestupkových řízení, kde jsme přistoupili k vyšší sankci, lze zmínit např. pokutu 500000 Kč společnosti Tesco mobile za nevyrozumění účastníka v zákonem stanovené lhůtě o změně smlouvy nebo o jeho právu bez sankce vypovědět závazek ze smlouvy.

V oblasti marketingových hovorů meziročně klesl počet stížností, se kterými se na úřad lidé obrací. V roce 2024 se jednalo o 512 podání na 1070 útoků, kdežto v roce 2023 šlo o 922 podání na 1663 útoků. V této oblasti jsme za minulý rok udělili pokuty v celkové výši přes 600000 Kč.

V 1. pololetí roku 2024 jsme nastavili regulační podmínky pro zamezení podvodným voláním, u nichž došlo k záměně identifikace volajícího účastníka (tzv. spoofing).

Podle vyhodnocení účinnosti těchto opatření, provedeného na podzim roku 2024, jsou např. v pevných sítích měsíčně zablokovány až jednotky milionů spoofovaných volání. Tento pozitivní trend poklesu podvodných volání potvrzují např. i informace od České bankovní asociace.

S oblastí ochrany spotřebitele úzce souvisí náš preventivně-edukativní projekt Telekomunikační akademie, jehož prostřednictvím pomáháme seniorům i dětem a mládeži lépe se orientovat v možnostech a právech spotřebitelů v oblasti telekomunikací a poštovních služeb, v oblasti kyberbezpečnosti a podobně.

Za rok 2024 jsme proškolili celkem 4207 seniorů i dětí.

Další články k tématům - kontrola - OKU kód - smlouva - spoofing - spotřebitel - Marek Ebert

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 3. února 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání