ČTÚ se pravidelně setkává se stížnostmi spotřebitelů na to, že byli telefonicky kontaktováni svými poskytovateli služeb elektronických komunikací s nabídkou výhodnějších podmínek pro využívání služeb, která pak ale není dodržena.
Po vzájemné dohodě jim pak bylo dodáno písemné potvrzení změněné smlouvy, které se od předchozí dohody někdy i podstatně liší. Případně se spotřebitelé dozvěděli o nastavení odlišném od původní dohody až z následného vyúčtování.
Obecně lze konstatovat, že smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací lze uzavřít nebo změnit i pomocí prostředků komunikace na dálku, například po telefonu, s využitím internetu apod.
Na takové smlouvy se pak vztahují přísnější požadavky především v souvislosti s plněním informační povinnosti ze strany podnikatele, a to zejména pokud jde o možnost spotřebitele odstoupit od takto uzavřené smlouvy nebo od sjednané změny.
Dle zákona o elektronických komunikacích se pak ve vztahu ke smlouvám o poskytování služeb elektronických komunikací odvíjí počátek běhu lhůty pro odstoupení od smlouvy právě od poskytnutí informací o smlouvě spotřebiteli písemně, ať už v elektronické nebo listinné formě.
Z důvodu možnosti překontrolování dohodnutých náležitostí smlouvy ze strany spotřebitele začíná běžet 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy či od její změny dnem následujícím po dni předání písemných informací o smlouvě či její změně.
Pokud navíc podnikatel neinformuje spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dnů (ode dne počátku lhůty). V případě dodatečného informování o možnosti odstoupit od smlouvy začíná 14denní lhůta běžet ode dne dodatečného informování o tomto právu.
Samotné nedodání písemného potvrzení o uzavřené/změněné smlouvě o poskytování služeb elektronických komunikací, může být správním deliktem podle § 118 odst. 14 písm. ac) zákona o elektronických komunikacích, za který hrozí sankce až do výše 10000000 Kč.
ČTÚ se rozhodl s ohledem na nárůst počtu stížností provést v mezích své působnosti kontrolu a prověřit, zda vybraní poskytovatelé služeb elektronických komunikací plní svou zákonnou informační povinnost podle § 63 odst. 9 ZEK u smluv uzavřených/změněných tzv. na dálku.
Kontrola dosud není skončena, o jejím výsledku budeme informovat.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 21. března 2017
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno