logo Český telekomunikační úřad

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

ČTÚ provedl plošnou kontrolu smluvních podmínek 240 poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Cílem bylo ověřit především to, zda dodržují povinnosti spojené s uváděním OKU kódů ve smlouvách. Předmětem kontroly bylo také ověření dodržování související zákonné povinnosti zajistit, aby každý účastník, který o to požádá, si mohl ponechat své číslo bezplatně.

ČTÚ dlouhodobě monitoruje dodržování smluvních podmínek ze strany jednotlivých poskytovatelů služeb elektronických komunikací. V letošním roce zaměřil v rámci své kontrolní činnosti pozornost také na dodržování povinnosti uvádět ve smlouvách účastníků tzv. OKU kód, tedy ověřovací kód, který je dle zákona o elektronických komunikacích povinnou součástí smlouvy uzavřené mezi účastníkem a poskytovatelem.

Tento kód je nezbytný pro úspěšné přenesení telefonního čísla k jinému poskytovateli i pro změnu poskytovatele služby přístupu k internetu. Zákon vyžaduje sdělení OKU kódu již při uzavření smluvního vztahu, aby měli účastníci kdykoliv možnost změnit svého dosavadního poskytovatele.

ČTÚ se zaměřil rovněž na to, zda jsou účastníci ve svých smlouvách informováni o svém právu na paušální náhradu, dojde- li k přenesení čísla či ke změně poskytovatele služby přístupu k internetu se zpožděním, dojde-li ke zneužití přenosu či změny v důsledku porušení povinnosti přejímajícího nebo opouštěného poskytovatele nebo nebudou-li dodrženy dohodnuté termíny opravy a instalace.

V rámci této kontroly byly posouzeny smluvní podmínky celkem 240 poskytovatelů. Díky tomuto plošnému zhodnocení smluvní dokumentace jednotlivých poskytovatelů získal ČTÚ podrobný přehled o orientaci kontrolovaných podnikatelů v aktuální právní úpravě a jejich přístupu k zapracování požadovaných informací v účastnických smlouvách.

Kontrolou byly u poskytovatelů zjištěny nedostatky při aplikaci všech výše uvedených zákonných povinností a tato pochybení jsou dále řešena v přestupkových řízeních.

V této souvislosti ČTÚ upozorňuje, že zveřejnění pouhého odkazu na příslušný právní předpis, konkrétní zákonné ustanovení či související vyhlášku nebo nařízení nemůže být považováno za adekvátní splnění informační povinnosti.

Smyslem této právní úpravy, která vyžaduje zakotvení všech výše zmíněných podstatných náležitostí souvisejících s přenosem čísla či se změnou poskytovatele služeb přístupu k internetu do smluvních podmínek, je především to, aby měli účastníci tyto informace kdykoliv k dispozici a nebyli nuceni je sami složitě vyhledávat či je aktivně od svých poskytovatelů vyžadovat.

Provedená kontrola dále ukázala, že především menší poskytovatelé se ne vždy zcela orientují ve svých zákonných povinnostech, případně se domnívají, že uzavírají-li smlouvy s menším počtem zákazníků, postačí úspornější smluvní dokumentace, což vedlo k neuvedení OKU kódů či nezapracování dalších zákonem stanovených údajů, a tedy porušení příslušných zákonných ustanovení.

Kontrolní činnost ČTÚ by tak měla přispět ke zvýšení povědomí o zákonné úpravě i v případě menších poskytovatelů, kteří jsou povinni informovat své zákazníky o všech zákonem vyžadovaných informacích souvisejících s přenosem čísla či se změnou poskytovatele služeb přístupu k internetu.

Tomu, že se tak daří, nasvědčuje rovněž snaha některých kontrolovaných poskytovatelů v reakci na prováděné šetření dodatečně přizpůsobit své smluvní podklady aktuální zákonné úpravě.

Další články k tématům - kontrola - OKU kód - smlouva - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 6. listopadu 2024

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Nabídka zaměstnání