ČTÚ se ve své praxi setkává i s podněty zákazníků jednotlivých poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří nebyli z různých důvodů spokojeni s jejich přístupem a žádali Úřad, aby jim bylo odňato oprávnění k podnikatelské činnosti. V případě nespokojenosti je v prvé řadě potřeba uplatnit prostředky nápravy určené k tomu zákonem.
Žadatelé tento požadavek odůvodňovali např. nevhodným chováním při vyřizování svých požadavků v kamenných pobočkách či v jiném přístupu poskytovatelů služeb, který zákazníci vnímali jako nevstřícný či neetický.
Uvedené důvody, ale ani kupříkladu obecná nespokojenost s poskytováním služeb elektronických komunikací, či jejich cenou, nemůže být důvodem pro odebrání či pozastavení oprávnění k výkonu podnikatelské činnosti v oblasti elektronických komunikací ze strany ČTÚ.
V případě, že oznámení požadované náležitosti nesplňuje, ČTÚ vyzve oznamující osobu k doplnění či odstranění vad. Pokud oznámení o zahájení podnikání žádné vady neobsahuje, oprávnění k podnikání vznikne dnem jeho doručení ČTÚ.
Podnikání v elektronických komunikacích tedy není v České republice vázáno na splnění jakýchkoli dalších podmínek.
ČTÚ zásadně nemá žádnou pravomoc oprávnění k podnikání poskytovateli služeb odebrat, či pozastavit, a to ani v případě faktického, nebo i jen domnělého porušení smluvních povinností.
V případě, že se spotřebitelé setkají s nevhodným chováním zaměstnanců poskytovatele služeb, doporučujeme obrátit se přímo na poskytovatele služeb, který může nevhodné chování svých zaměstnanců řešit v pracovněprávní rovině.
Nejsou-li spotřebitelé v jakémkoli aspektu spokojeni s kvalitou poskytnuté služby, či její cenou, doporučujeme v prvé řadě uplatnit prostředky nápravy určené k tomu zákonem.
V případě nekvalitně poskytnuté služby nebo nesprávného vyúčtování je tímto prostředkem reklamace, kterou mohou spotřebitelé uplatnit u poskytovatele služeb ve lhůtě 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu, nebo poskytnutí služby.
Podnikatel je povinen vyřídit reklamaci na vyúčtování ceny nebo na poskytování služby bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení reklamace. Vyžaduje-li vyřízení reklamace projednání se zahraničním provozovatelem, je povinen reklamaci vyřídit nejpozději do 2 měsíců ode dne jejího doručení.
Doručení vyřízení reklamace musí být provedeno prokazatelným způsobem.
Nevyhoví-li podnikatel podané reklamaci, je spotřebitel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 27. března 2024
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno