logo Český telekomunikační úřad

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Podnikatelé využívající online platformy musí mít možnost získat přehled o tom, jaká data mohou získat. ČTÚ proto připomíná pravidla nařízení P2B a varuje před jejich chybnou interpretací. Jedním z cílů nařízení P2B je posílení spravedlnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb skrze povinnost transparentnosti v rámci smluvních podmínek.

ČTÚ, který převzal roli národního koordinátora digitálních služeb při své kontrolní praxi zjistil, že jedním z nejčastějších porušení, kterého se poskytovatelé dopouští, je chybná aplikace čl. 9 nařízení P2B, který řeší tzv. přístup k údajům.

Poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb musí ve svých smluvních podmínkách uvést popis technického a smluvního přístupu k jakýmkoli osobním či jiným údajům, které jsou poskytovány nebo generovány jak podnikatelskými uživateli, tak spotřebiteli při používání služby.

Může jít např. o data o návštěvnosti platformy, nákupním chování, průměrné době strávené na webu a průměrné útratě spotřebitele, nejprodávanějších výrobcích, efektivitě reklamy, data o použitém koncovém zařízení atd.

V podmínkách musí být uvedeny zejména následující informace:

Je třeba zdůraznit, že poskytovatel není povinen přístup k údajům umožnit. Nicméně pokud poskytovatel přístup k uvedeným údajům neumožňuje, musí ve svých podmínkách uvést, že takový přístup neexistuje.

Lze si představit situaci, kdy poskytovatel poskytuje přístup k nějaké kategorii údajů, a k ostatním údajům buď sám přístup nemá, nebo jej má, ale svým podnikatelským uživatelům jej neposkytuje. V takovém případě poskytovatel transparentně informuje o přístupu k daným kategoriím údajů a ve vztahu ke zbytku uvede, že takový přístup neexistuje.

Jelikož musí být informace součástí smluvních podmínek, musí být zároveň v souladu s čl. 3 odst. 1 písm. a) nařízení P2B, tj. jasné a srozumitelné.

Obecně lze říct, že tato povinnost je reakcí unijního zákonodárce na zvyšující se hodnotu dat v digitální ekonomice. Požadovaný popis přístupu by tak měl podnikatelským uživatelům umožnit pochopit, zda mohou využít údaje platformy ke zvýšení efektivity své nabídky zboží a služeb.

Od poskytovatelů se neočekává, že uvedou vyčerpávající výčet všech možných údajů, k nimž mají či poskytují přístup. Popis přístupu by měl být přiměřený a spíše obecného charakteru, přičemž v rámci něj mohou být uvedeny pro podnikatelského uživatele vysoce relevantní kategorie údajů.

ČTÚ se ohledně čl. 9 nařízení P2B opakovaně setkává s nesprávným výkladem, kdy se poskytovatelé mylně domnívají, že uvedenou povinnost naplňují skrze své zásady pro zpracovávání osobních údajů podle nařízení GDPR.

ČTÚ proto upozorňuje, že nařízení P2B a GDPR jsou dva zcela odlišné právní předpisy - první řeší přístup k údajům, druhý zpracování osobních údajů.

Čl. 9 nařízení P2B se navíc vztahuje nejen na osobní údaje, ale i na jiná neosobní data generovaná v souvislosti s používáním služby.

Dále ČTÚ nepovažuje za dostatečné, jsou-li tyto informace uvedeny pouze v části webové stránky, která slouží jako nápověda, neboť nesplňují požadavek závaznosti a nejsou součástí smlouvy mezi poskytovatelem a podnikatelským uživatelem.

ČTÚ tak vyzývá poskytovatele online platforem umožňujících podnikatelům prodej zboží a služeb spotřebiteli, aby analyzovali fungování svého obchodního modelu a zvážili případné doplnění údajů do smluvní dokumentace tak, aby podnikatelskému uživateli umožnili pochopit, zda a jak může využít údaje generované platformou k rozvoji svého podnikání.

Další články k tématům - digitální služby - GDPR - P2B - smlouva - spotřebitel

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 28. února 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

Nabídka zaměstnání