Podnikatelé využívající online platformy musí mít možnost získat přehled o tom, jaká data mohou získat. ČTÚ proto připomíná pravidla nařízení P2B a varuje před jejich chybnou interpretací. Jedním z cílů nařízení P2B je posílení spravedlnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb skrze povinnost transparentnosti v rámci smluvních podmínek.
ČTÚ, který převzal roli národního koordinátora digitálních služeb při své kontrolní praxi zjistil, že jedním z nejčastějších porušení, kterého se poskytovatelé dopouští, je chybná aplikace čl. 9 nařízení P2B, který řeší tzv. přístup k údajům.
Poskytovatelé online zprostředkovatelských služeb musí ve svých smluvních podmínkách uvést popis technického a smluvního přístupu k jakýmkoli osobním či jiným údajům, které jsou poskytovány nebo generovány jak podnikatelskými uživateli, tak spotřebiteli při používání služby.
Může jít např. o data o návštěvnosti platformy, nákupním chování, průměrné době strávené na webu a průměrné útratě spotřebitele, nejprodávanějších výrobcích, efektivitě reklamy, data o použitém koncovém zařízení atd.
V podmínkách musí být uvedeny zejména následující informace:
Je třeba zdůraznit, že poskytovatel není povinen přístup k údajům umožnit. Nicméně pokud poskytovatel přístup k uvedeným údajům neumožňuje, musí ve svých podmínkách uvést, že takový přístup neexistuje.
Lze si představit situaci, kdy poskytovatel poskytuje přístup k nějaké kategorii údajů, a k ostatním údajům buď sám přístup nemá, nebo jej má, ale svým podnikatelským uživatelům jej neposkytuje. V takovém případě poskytovatel transparentně informuje o přístupu k daným kategoriím údajů a ve vztahu ke zbytku uvede, že takový přístup neexistuje.
Jelikož musí být informace součástí smluvních podmínek, musí být zároveň v souladu s čl. 3 odst. 1 písm. a) nařízení P2B, tj. jasné a srozumitelné.
Obecně lze říct, že tato povinnost je reakcí unijního zákonodárce na zvyšující se hodnotu dat v digitální ekonomice. Požadovaný popis přístupu by tak měl podnikatelským uživatelům umožnit pochopit, zda mohou využít údaje platformy ke zvýšení efektivity své nabídky zboží a služeb.
Od poskytovatelů se neočekává, že uvedou vyčerpávající výčet všech možných údajů, k nimž mají či poskytují přístup. Popis přístupu by měl být přiměřený a spíše obecného charakteru, přičemž v rámci něj mohou být uvedeny pro podnikatelského uživatele vysoce relevantní kategorie údajů.
ČTÚ se ohledně čl. 9 nařízení P2B opakovaně setkává s nesprávným výkladem, kdy se poskytovatelé mylně domnívají, že uvedenou povinnost naplňují skrze své zásady pro zpracovávání osobních údajů podle nařízení GDPR.
ČTÚ proto upozorňuje, že nařízení P2B a GDPR jsou dva zcela odlišné právní předpisy - první řeší přístup k údajům, druhý zpracování osobních údajů.
Čl. 9 nařízení P2B se navíc vztahuje nejen na osobní údaje, ale i na jiná neosobní data generovaná v souvislosti s používáním služby.
Dále ČTÚ nepovažuje za dostatečné, jsou-li tyto informace uvedeny pouze v části webové stránky, která slouží jako nápověda, neboť nesplňují požadavek závaznosti a nejsou součástí smlouvy mezi poskytovatelem a podnikatelským uživatelem.
ČTÚ tak vyzývá poskytovatele online platforem umožňujících podnikatelům prodej zboží a služeb spotřebiteli, aby analyzovali fungování svého obchodního modelu a zvážili případné doplnění údajů do smluvní dokumentace tak, aby podnikatelskému uživateli umožnili pochopit, zda a jak může využít údaje generované platformou k rozvoji svého podnikání.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 28. února 2025
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz