logo Český telekomunikační úřad

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Schválený plán činnosti ČTÚ pro rok 2025 stanovuje jako priority zejména plný výkon role národního koordinátora po přijetí adaptace nařízení DSA, zajištění nové působnosti dle novely ZEK v rozhodování účastnických sporů, aktivity na poli správy spektra či podporu zlepšování dostupnosti a kvality poskytovaných služeb na trhu elektronických komunikací.

Český telekomunikační úřad bude i nadále podporovat konkrétní opatření pro dokrývání venkovských oblastí mobilním signálem, zvyšování kvality mobilního příjmu na dopravních koridorech i v železničních vozech a spolupracovat s MPO na přípravě opatření pro zjednodušení, zlevnění a zrychlení výstavby nových moderních sítí.

V tomto ohledu bude Rada v roce 2025 klást důraz na aktivní roli ČTÚ při přípravě adaptace nařízení o gigabitové infrastruktuře (GIA). Další zásadní aktivity čekají ČTÚ na poli poštovních služeb a v oblasti ochrany spotřebitele.

V hlavních oblastech své činnosti se ČTÚ zaměří mezi řadou dalších zejména na níže uvedené aktivity.

Národní koordinátor digitálních služeb

V oblasti digitálních agend očekáváme účinnost nového zákona o digitální ekonomice, na kterou je navázáno zajištění výkonu předmětné agendy. To nám umožní navázat na dosavadní spíše osvětovou a koordinační činnost a v plném rozsahu zahájit plnění nových kompetencí svěřených ČTÚ po účinnosti adaptace nařízení DSA.

Čeká nás mj.

Správa radiového spektra

V oblasti správy rádiového spektra je prioritou zejména dokončení procesu možné dřívější obnovy přídělu rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz u společnosti Vodafone Czech Republic a.s.

Dalším klíčovým úkolem je pro ČTÚ dokončení návrhu nové Strategie správy spektra a jeho předložení k projednání vládě ČR. Strategie by měla definovat hlavní směry výkonu správy spektra nejen pro nejbližší, ale i dlouhodobé období s cílem podpořit především zpřístupnění rádiových kmitočtů pro rozvoj moderních služeb a udržitelnost zemského digitálního TV vysílání DVB-T2. Neméně důležité je však podpořit dosavadní transparentní přístup v debatě s odbornou veřejností.

Tento otevřený přístup bude i v roce 2025 pokračovat v podobě průběžných jednání pracovní skupiny Spektrum. Prvním hmatatelným výstupem pak letos bude stanovení podmínek pro zpřístupnění rádiových kmitočtů v pásmu 26 GHz.

V neposlední řadě chceme v roce 2025 dokončit projekt generační inovace SW SPECTRA, který je základním nástrojem výkonu správy spektra ČTÚ.

Podpora rozvoje sítí a služeb el. komunikací

Úřad bude nadále poskytovat maximální podporu dalšímu rozvoji vysokokapacitních přístupových sítí. Pokračovat bude také spolupráce s MPO, a to zejména při koordinaci rozvoje vysokorychlostních sítí elektronických komunikací, při přípravě a realizaci výzev k dotačním programům na budování vysokorychlostních sítí, včetně výzev na podporu budování přípojných sítí (tzv. backhaul), zajištění procesů souvisejících s dotační výzvou, kterou ČTÚ připravil na prostředky z NPO "Technické prostředky pro 5G v železničních vozech", včetně kontroly veřejných zakázek, schvalování změn projektů a kontrol žádostí o platbu.

Na počátku roku 2025 provedeme kontrolu splnění podmínek aukce 5G z hlediska stavu pokrytí dopravních koridorů a také prověříme zahájení provozu nových vysílacích sítí DAB podle podmínek výběrového řízení dokončeného v loňském roce.

Na základě požadavků dále pro MPO zajistíme kontrolní měření technických parametrů vybraných pevných sítí budovaných s podporou veřejných prostředků.

Spolupracovat budeme i na adaptaci nařízení EU "Gigabit Infrastructure Act" a současně na přípravě na výkon činností jednotného vnitrostátního digitálního kontaktního místa.

Monitoring a analýzy trhů elektronických komunikací

ČTÚ dokončí zpracování a vydání analýz tzv. velkoobchodních terminačních trhů v rámci 6. kola analýz relevantních trhů.

Především zveřejníme doplňující analýzu relevantního trhu č. 1 (velkoobchodní trh služeb s místním přístupem poskytovaným v pevném místě) po zohlednění akvizic a fúzí na trhu vč. vydání navazujících rozhodnutí.

Současně je záměrem ČTÚ ukončit regulaci na bývalých trzích č. 1 (velkoobchodní služby ukončení volání v jednotlivých veřejných telefonních sítích poskytovaných v pevném místě) a č. 2 (velkoobchodní služby ukončení hlasového volání v jednotlivých mobilních sítích).

Chceme se také ve větší míře zaměřit na kontrolu splnění podmínky oznámení výkonu komunikační činnosti, a proto prověříme některé ze spolků zabývajících se činnostmi v oblasti internetového připojení. Cílem je mimo jiné získat i ucelené informace o jejich geografické působnosti a jejich vlivu na konkurenční prostředí na trhu maloobchodního přístupu k internetu v pevném místě.

Dokončíme a zveřejníme hodnocení situace na velkoobchodním trhu mobilních služeb, jak jsme avizovali při jeho vyřazení ze seznamu trhů pro ex ante regulaci v polovině roku 2023.

Dále nás čeká např. průběžná analýza efektivity regulačního opatření na zamezení tzv. spoofingu v ČR (všeobecné oprávnění č. VO-S/2) i souvisejících samoregulačních aktivit pro zamezení spoofingu z mobilních čísel.

Připravíme revizi pracovních procesů při vydávání rozhodnutí o oprávnění k využívání čísel, včetně revize souvisejících dokumentů a spolupráce na přípravě vyhlášky o systému veřejné výstrahy.

Regulace a kontrola v oblasti poštovních služeb

Jedním ze zásadních úkolů je úspěšné dokončení notifikace úhrady čistých nákladů za zajištění základních služeb v období předcházející poštovní licence (2023 - 2024) a zásadní posun v zahájeném prenotifikačním řízení pro období nové poštovní licence (2025 - 2029).

V oblasti dohledu nad zajištěním základních služeb plánujeme pravidelné činnosti, jako je mj. průběžné hodnocení dostupnosti a nákladovosti základních poštovních služeb, a to dle aktuálně platných metodik ČTÚ, výpočet cen ve sporech podle zákona o poštovních službách.

Čeká nás také zpracování Souhrnné zprávy o plnění povinností uložených držiteli poštovní licence České poště, s.p. za rok 2024.

Univerzální služba v sektoru el. komunikací a poštovních služeb

ČTÚ rozhodne o výši čistých nákladů představujících neúnosnou zátěž za rok 2024 a ztráty z poskytování tzv. zvláštních cen za rok 2024 a zajistí jejich úhradu ze státního rozpočtu.

Dále budeme pravidelně měsíčně ověřovat nárok osob čerpajících zvláštní ceny, a to ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a v systému pro zamezení duplicit čerpání.

Chceme pokračovat i v jednání s MPSV s cílem zajistit budoucí dostupnost univerzální služby v režimu sociálních dávek.

Tato jednání budou součástí uceleného přezkumu uložených dílčích služeb univerzální služby, který v letošním roce ČTÚ provede. Cílem je ověřit potřebu a způsob zajištění dílčích služeb od roku 2026, tedy po konci období, na které jsou uloženy současné povinnosti zajištění univerzální služby.

Rok 2025 bude prvním rokem pětiletého období platnosti nové poštovní licence. Rada proto považuje za klíčový úkol ČTÚ důsledný monitoring plnění nově uložených povinností pro zajištění základních služeb. V tomto směru bude podle názoru Rady důležité i zhodnocení dopadů očekávané transformace držitele poštovní licence České pošty, s.p.

Stejně jako dosud bude i v roce 2025 pro ČTÚ důležitá spolupráce s MPO na legislativním procesu projednávání návrhu změn zákona o poštovních službách, stejně jako zajištění nezbytných úkonů pro notifikaci úhrady čistých nákladů držiteli poštovní licence pro období 2025 - 2029 u Evropské komise.

Kontrolní činnost

V plánu je řada kontrol v průběhu celého roku 2025. Mezi hlavní kontrolní záměry patří zejména plnění předsmluvních informačních povinností dle ZEK a NOZ, obsahových náležitostí smlouvy dle ZEK a poskytování poprodejních informačních povinností o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a existujících mechanismech řešení sporů.

V oblasti poštovních služeb se zaměříme na poštovní tajemství a další povinnosti dle ZoPS a zákona o ochraně spotřebitele a na kontrolu dodávání doporučených zásilek v rámci úředního doručování.

V oblasti využívání rádiových kmitočtů nás čeká kontrola plnění rozvojových kritérií dle podmínek stanovených držitelům přídělu kmitočtů, měření pokrytí mobilními rádiovými sítěmi obcí a jejich částí (ZSJ), které žádají o zařazení do seznamu nepokrytých tzv. bílých míst, či kontroly využívání rádiových kmitočtů u vybraných druhů výrobků dodávaných na český trh na základě požadavků České obchodní inspekce.

V plánu je rovněž rozšíření Metodiky pro měření a vyhodnocení datových parametrů pevných sítí elektronických komunikací o část pro měření souboru datových parametrů tvořících kritéria výkonnosti VHCN sítí, upgrade vybraných hardwarových a síťových prvků v rámci modernizace infrastruktury měřícího systému elektronických komunikací včetně zajištění nových funkcionalit měřicího nástroje NetTest.

Ochrana spotřebitele

Jeden z největších důrazů bude ČTÚ v roce 2025 směřovat na udržení vysoké úrovně ochrany spotřebitelů a uživatelů služeb elektronických komunikací a poštovních služeb.

Vedle vyřizování podnětů a stížností na způsob, kvalitu a další aspekty poskytovaných služeb, a rozhodování účastnických sporů (včetně rozhodování o námitkách proti vyřízení reklamace na vyúčtování ceny či poskytovanou službu podle § 129 odst. 3 ZEK, včetně upraveného rozsahu novelou ZEK), budeme dále zvyšovat informovanost uživatelů služeb.

Jednou z nejvíce viditelných činností jak v uplynulém roce, tak i v roce 2025 budou rozšířené aktivity Telekomunikační akademie.

Současně se s cílem podpořit rozhodování zákazníků ve věci volby a kvality služeb zaměříme na další zlepšení podpůrných nástrojů pro srovnání dostupnosti cen a kvality služeb elektronických komunikací - Srovnávač, VPortal, NetTest apod.

Legislativa

V oblasti legislativy nás čeká spolupráce s MPO při dokončování legislativního procesu u technické novely ZEK II (aktuálně senátní tisk č. 36), nového zákona o digitální ekonomice, a dále spolupráce na přípravě a projednávání novely zákona o poštovních službách.

ČTÚ se také musí připravit na výkon dozorových činností podle zákona č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, na jehož základě se ČTÚ stal dozorovým orgánem nad dodržováním povinností dle tohoto zákona pro oblast služeb elektronických komunikací.

Na základě tohoto zákona budou poskytovatelé služeb elektronických komunikací povinni s účinností od 28. 6. 2025 zajistit, aby služby, které poskytují, splňovaly požadavky na přístupnost stanovené tímto zákonem.

Spolupracovat s MPO dále budeme v rámci legislativního procesu projednávání návrhu zákona o určení zástupců vybraných subjektů za účelem shromažďování elektronických důkazů v trestním řízení, zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění sítí s velmi vysokou kapacitou a v rámci legislativního procesu k adaptaci právního řádu ČR na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2854 ze dne 13. 12. 2023 o harmonizovaných pravidlech pro spravedlivý přístup k datům a jejich využívání a o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice (EU) 2020/1828 (nařízení o datech).

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 24. ledna 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání