logo Český telekomunikační úřad

Pokuta pro O2 za automatickou aktivaci obnovení objemu dat datového tarifu platí

Operátor všem spotřebitelům s datovým tarifem automaticky a bez jejich souhlasu aktivoval k 15. 5. 2015 službu obnovení objemu dat a těm, kteří si službu vlastním jednáním nedeaktivovali, účtoval po vyčerpání základního datového balíčku další datové služby - tím se dopustil nekalé obchodní praktiky.

O2 také neinformovalo všechny účastníky, jejichž smlouva na dobu určitou obsahovala ustanovení o smluvní pokutě, o jejich právu bez sankcí ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této jednostranné změny, jestliže nové podmínky nebudou chtít akceptovat.

Proti pravomocnému rozhodnutí ČTÚ operátor neúspěšně brojil správní žalobou. Městský soud v Praze v rozsudku konstatoval, že O2 zavedením služby ve vztahu k mobilnímu internetu obešel svobodnou volbu zákazníka, neboť mu službu automaticky obnovil a požadoval za to úplatu, aniž by měl k takovému jednání jeho souhlas.

Soud nesouhlasil ani s tvrzeními O2, že souhlas s obnovou dat projevil zákazník tím, že po vyčerpání základního měsíčního objemu dat pokračoval v dalším čerpání dat. Dle soudu je třeba mít na paměti, že se jedná o vztah mezi operátorem jako podnikatelem a jeho zákazníky (spotřebiteli), kteří požívají větší právní ochrany.

Souhlas ve spotřebitelských smlouvách je potom nutné projevit výslovně, což vyplývá z ust. § 1817 občanského zákoníku. Výslovným souhlasem se rozumí včasný "aktivní" souhlas, tedy výslovný projev vůle k takové další platbě (např. zaškrtnutím zaškrtávacího okénka v elektronickém formuláři, nikoliv naopak absence zrušení jeho přednastaveného zaškrtnutí).

Za výslovný souhlas tedy nelze považovat to, že bylo povinností zákazníka, pokud nechce službu "obnovení dat" využít, přihlásit se do internetového účtu Moje O2 a projevit svůj nesouhlas zaškrtnutím kolonky "nesouhlasím s automatickým obnovením".

Soud se dále neztotožnil ani s tvrzením, že operátor zcela splnil svou informační povinnost dle § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích. O2 doručilo celkem 1065613 účastníkům oznámení o změně smlouvy tohoto obsahu:

"Od 15. 5. budeme měnit fungování datového limitu u mobilních datových služeb. Nové podmínky najdete od 15. 4. 2015 v cenících O2 Mobilní hlasová služba a O2 Mobilní internetové připojení, které jsou k dispozici na www.o2.cz/cenik-sluzeb. V návaznosti na vydání nových Všeobecných podmínek (VP) si Vás dovolujeme informovat, že dojde ke změně ve způsobu oznamování změn smlouvy (čl. 17 VP) ze strany O2 a ve způsobu objednávání z aktuální nabídky volitelných služeb (čl. 2.1 VP a příloha č. 1 Ceníku). Tyto změny pro Vás budou platné 1 měsíc od obdržení této informace. Plné znění VP najdete na www.o2.cz."

Z pouhého nahlédnutí do oznámení o připravované změně podmínek je zřejmé, že nejdůležitější informace ohledně práva spotřebitele ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, jestliže nové podmínky nebude akceptovat, v oznámení obsažena nebyla.

Konečně, soud nesouhlasil ani s tím, že příslušná změna je nepodstatnou změnou a informační povinnosti nepodléhá. Aktivace služby "obnovení objemu dat" je nepochybně změnou obchodních podmínek podle § 1752 občanského zákoníku, který pro možnost změny smluvních podmínek vyžaduje, aby si strany ve smlouvě takovou možnost změny smlouvy sjednaly, a dále, aby bylo ujednáno, jak se změna obchodních podmínek oznámí straně druhé.

Musí být současně zachováno právo druhé strany změny odmítnout a závazek z tohoto důvodu vypovědět; výpovědní lhůta musí být dostatečná k obstarání plnění od jiného dodavatele. V případě, že nebudou splněny požadavky kladené občanským zákoníkem, nebude taková změna platná, resp. účinná.

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 4,5 milionu korun

Podle soudu tak není rozhodující, zda se jednalo o "podstatnou změnu smlouvy", když § 1752 odst. 1 občanského zákoníku pracuje výhradně s pojmem "změna" bez rozlišení.

Proti nepříznivému rozsudku podalo O2 kasační stížnost. Nejvyšší správní soud ve shodě s městským soudem a ČTÚ konstatoval, že provedená změna smlouvy byla změnou podstatnou. Jakákoliv změna smlouvy, která pro účastníka znamená nutnost vydat vyšší finanční obnos, než bylo doposud nutno, je podle soudu vždy podstatnou změnou zhoršující postavení účastníka.

Dopady opatření, které O2 v kasační stížnosti modelovalo, jsou podle soudu až sekundární a navíc zcela hypotetické a nepodložené (kvůli zrychlenému připojení k internetu účastník rychleji vyčerpá svůj objem dat a bude muset čerpat další).

Další články k tématům - operátor - rozsudek - smlouva - soud - spotřebitel - tarif - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 10. ledna 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání