logo Český telekomunikační úřad

Novela zákona o elektronických komunikacích zajistí bezproblémový přechod na DVB-T2

Norma vedle opatření pro snazší změnu operátora upravuje i přechod bezplatného terestrického vysílání DVB-T na inovovaný standard DVB-T2. V souvislosti s informacemi, které se na veřejnosti objevují s cílem zpochybnit přijetí novely, považuje ČTÚ za nutné uvést na pravou míru zavádějící tvrzení některých skupin.

Standard DVB-T2 je úspornější ke kmitočtovému spektru a umožní divákům i nadále přijímat televizní vysílání přirozeným, nejekonomičtějším a nejpoužívanějším způsobem.

Česko má za sebou úspěšný přechod z analogového na digitální zemské televizní vysílání. Proces, který skončil v roce 2011, přinesl i očekávanou úsporu kmitočtového spektra. Jeho část v rozsahu 790 - 862 MHz byla použita  pro budování mobilních vysokorychlostních sítí, díky kterým (a díky stanovení povinných rozvojových podmínek) má nyní Česká republika pokrytí kvalitními 4G sítěmi na úrovni 98% obyvatel.

O uvolnění další části spektra do roku 2020 rozhodla Světová telekomunikační unie a následně i Evropská unie. Tzv. druhá digitální dividenda má zajistit, že část kmitočtů, nyní využívaných pro televizní vysílání, bude do roku 2020 uvolněna pro rychlý mobilní internet.

Česká republika tak bude mít v dohledné době možnost opět při aukci spektra stanovit podmínky zaručující, že občané a firmy využijí uvolněné pásmo prostřednictvím moderní rychlé sítě.

Stát však musí současně zajistit, že zemské televizní vysílání nebude druhou digitální dividendou ohroženo. Tento způsob bezplatného příjmu digitální televize přitom využívá 60% domácností.

Vysoká obliba terestrické platformy je dána především téměř celoplošným pokrytím signálem, možností příjmu na pevnou anténu, ale v omezené míře i v rámci pohyblivého nebo mobilního příjmu, možností nabídnout regionální a lokální obsah a v neposlední řadě i technickou a ekonomickou dostupností pro diváka.

Přechod na standard DVB-T2 a jeho nastavení se řeší již od roku 2013, kdy vláda přijala strategii Digitální Česko v. 2.0 - Cesta k digitální ekonomice, na níž navázala v roce 2015 vládou přijatá Strategie správy spektra a konečně v roce 2016 rovněž Strategie rozvoje zemského digitálního televizního vysílání.

Přechod na nový standard bude spojen s náklady na straně spotřebitele - diváka v řádech sto až tisícikorun, vyvolanými nutností pořídit nový televizor nebo set-top-box.

Domácnosti tím však získají příjem televizních kanálů bez nutnosti pravidelně hradit měsíční poplatky, jako je tomu v případě ostatních platforem.

Další články k tématům - anténa - dividenda - DVB-T - televize - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 23. května 2017

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání