Praktické provedení přenosu telefonních čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu se řídí prováděcí vyhláškou č. 58/2022 Sb. ČTÚ vyhodnotil, jak vše v praxi probíhá, a i přes zjištění drobných nedostatků mohl konstatovat, že nejsou důvody ke změně prováděcí vyhlášky.
Český telekomunikační úřad pravidelně vyhodnocuje účinnost svých regulačních opatření. Nejinak je tomu i v případě vyhlášky č. 58/2022 Sb., o podmínkách přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu (dále jen změna poskytovatele internetu a jen Vyhláška).
Po roce od účinnosti této vyhlášky ČTÚ vyhodnotil její praktické naplňování a dopady jak na uživatele služeb elektronických komunikací, tak i na poskytovatele těchto služeb. Využil přitom i podnětů od uživatelů, které během platnosti Vyhlášky obdržel, a vyžádal si také stanoviska předních asociací zastupující poskytovatele služeb.
Výsledkem bylo zjištění, že obě možnosti - tedy jak přenos telefonního čísla, tak i změna poskytovatele internetu - fungují a jsou v praxi využívány.
Zatímco v případě přenosu telefonních čísel jde o možnost dostupnou a fungující již od roku 2003 (resp. 2006 pro čísla v mobilních sítích), v případě změny poskytovatele internetu jde o možnost dostupnou teprve od roku 2022.
Možnost změny poskytovatele internetu funguje i přesto, že dosud neexistuje tzv. společné řešení pro komunikaci mezi operátory předjímané zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, a určené pro provádění nezbytných úkonů. ČTÚ vznik takovéhoto společného řešení na principu samoregulace nadále podporuje, ale i s ohledem na rozmanitost dotčených subjektů povinnost jeho zřízení nadále shledává jako nepřiměřenou.
Tento názor ČTÚ podporuje i zjištění, že ze všech nově zřizovaných služeb přístupu k internetu je jen cca 10 % realizováno v režimu Vyhlášky, resp. jako změna poskytovatele internetu. V ostatních případech jde o přístupy nově zřizované nezávisle na existenci jiného přístupu, který je následně ukončen samotným účastníkem.
V této souvislosti ČTÚ upozorňuje, že právo na přenesení telefonního čísla či na změnu poskytovatele internetu má výhradně účastník. Pouze ten je oprávněn požádat přejímajícího poskytovatele služby o zajištění celého procesu.
Komunikace mezi účastníkem a poskytovateli služby (opouštěným nebo přejímajícím) přitom není upravena Vyhláškou, ale přímo ustanoveními zákona o elektronických komunikacích v § 34 a § 34a.
V rámci vyhodnocení ČTÚ zaznamenal dílčí problémy na straně účastníků spojené zejména se získáváním tzv. OKU kódu a identifikoval i některé nedostatky na straně poskytovatelů (jako např. nezveřejňování kontaktů pro potřeby uplatnění či projednání požadavku na změny, nedostatečné vzájemné komunikace či spolupráce opouštěného a přejímajícího poskytovatele atd.).
Jedná se ale o záležitosti, které ČTÚ standardně řeší v rámci svých pravomocí a které nevyžadují změny podmínek stanovených Vyhláškou.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 31. října 2023
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno