logo Český telekomunikační úřad

ČTÚ rozhodl první spor o přístup k infrastruktuře

Po roce a půl od účinnosti zákona č. 194/2017 Sb., o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací, vydal ČTÚ první rozhodnutí o návrhu na uzavření smlouvy o přístupu k fyzické infrastruktuře uvnitř budovy.

Společnost provozovatele veřejné komunikační sítě (operátor) se ve sporu proti společenství vlastníků jednotek (SVJ) domáhala, aby ČTÚ uložil SVJ povinnost smlouvu o přístupu k této infrastruktuře uzavřít.

Aby mohl být návrh na rozhodnutí sporu úspěšný a mohla být uložena povinnost uzavřít smlouvu o přístupu k fyzické infrastruktuře uvnitř budovy s konkrétním obsahem, je třeba, aby návrh splňoval nejen obecné požadavky podle správního řádu, ale i náležitosti návrhu podle § 17 zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí.

V řízení je tak třeba jednoznačně prokázat, že se jedná o vztah mezi oprávněnou a povinnou osobou, tedy že osoba, vůči níž návrh směřuje, je skutečně vlastníkem fyzické infrastruktury, k níž je požadován přístup, nebo osoba s právy na úrovni vlastníka, že uzavřením takové smlouvy bude naplněn záměr sledovaný zákonem o opatřeních ke snížení nákladů, tedy podpora budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací, a že uzavření smlouvy nebrání některá překážka předvídaná tímto zákonem.

Za takovou překážku je nutné považovat i situaci, kdy v předmětné fyzické infrastruktuře není dostatečná kapacita k umístění prvků vysokorychlostní sítě elektronických komunikací.

Konečně je třeba upozornit, že řízení o rozhodnutí sporu o přístup k fyzické infrastruktuře uvnitř budovy, resp. rozhodnutí v tomto řízení vydané, nemůže nahradit absenci oprávnění k využití cizí nemovitosti podle § 104 zákona o elektronických komunikacích - tím by došlo k obcházení zákona o elektronických komunikacích.

Pokud tedy vlastník příslušné nemovitosti neudělí operátorovi alespoň souhlas k umístění vnitřního komunikačního vedení do jeho stavby, nelze toto nahrazovat aplikací zákona o opatřeních ke snížení nákladů na výstavbu sítí.

V projednaném případě operátor zejména neprokázal, že jím označené SVJ je povinnou osobou, že je skutečně vlastníkem či správcem lišt či chrániček, dostatečně nespecifikoval infrastrukturu uvnitř budovy, ke které požadoval přístup, ani nedoložil řádný projekt a časový průběh jeho provedení.

Nadto bylo při místním šetření zjištěno, že kapacita existující fyzické infrastruktury v budově je vyčerpaná. Ze všech těchto důvodů ČTÚ nezbylo, než návrh v celém rozsahu zamítnout.

Další články k tématům - infrastruktura - operátor - smlouvy - SVJ - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 22. ledna 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání