logo Český telekomunikační úřad

Prodloužení smlouvy s operátorem vždy jen s novým souhlasem spotřebitele

Zákon o elektronických komunikacích chrání zákazníky operátorů se smlouvou na dobu určitou. Operátor má za povinnost informovat spotřebitele způsobem, jakým mu zasílá vyúčtování, o blížícím se ukončení smlouvy a o možnostech jejího prodloužení.

Tuto informaci musí poskytnout nejdříve tři měsíce a nejpozději jeden měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy. V případě, že účastník výslovně neudělí prokazatelný souhlas s prodloužením smlouvy na dobu určitou, přechází tato ve smlouvu na dobu neurčitou.

ČTÚ obdržel dotazy a stížnosti poukazující na praxi operátora Vodafone, který výše uvedené ustanovení zákona aplikuje tak, že sice spotřebitele v dané lhůtě informuje o tom, že se blíží datum konce závazku, nicméně v případě, že spotřebitel udělil souhlas s prodloužením při samotném uzavření smlouvy, tento již nově nevyžaduje.

Na ČTÚ se proto obrací řada zákazníků, kteří se cítí být tímto postupem dotčeni, neboť o prodloužení smlouvy nevěděli a nesouhlasí s ním.

I s ohledem na důvodovou zprávu k novele zákona, která informační povinnost operátora zavedla, ČTÚ zastává a v praxi aplikuje právní názor, že úmyslem zákonodárce bylo upravit proces autoprolongace smlouvy tak, aby souhlas spotřebitele s prodloužením smlouvy byl poskytovatelem získán bezprostředně před tím, než k prodloužení dojde.

Praxe Vodafone je tak ve zřejmém rozporu se smyslem a účelem této novely zákona.

ČTÚ proto informuje spotřebitele, kteří jsou zákazníky Vodafone, a byli v období po 2. 9. 2017 touto společností informováni o tom, že se blíží konec jejich závazku, avšak nebyl od nich vyžádán souhlas s prodloužením smlouvy, že v jejich případě došlo ze zákona ke změně režimu jejich smlouvy ze smlouvy uzavřené na dobu určitou, na smlouvu na dobu neurčitou.

Pokud se rozhodnou tuto smlouvu ukončit, mohou tak učinit ve standardní výpovědní době, aniž by se na ně vztahovala povinnost k úhradě sankce za předčasné ukončení smlouvy.

V případě, že by spotřebitelům, kteří tímto způsobem smlouvu ukončí, byla ze strany Vodafone sankce za předčasné ukončení smlouvy přesto vyúčtována, ČTÚ doporučuje toto vyúčtování u dané společnosti reklamovat a v případě zamítnutí reklamace podat k ČTÚ námitku proti jejímu vyřízení.

ČTÚ v případě takových námitek bude zastávat výše uvedený právní názor.

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 15. února 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání