logo Český telekomunikační úřad

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Výsledky průzkumu Českého telekomunikačního úřadu, který je zaměřen na využívání interpersonálních komunikačních služeb a jejich vzájemné zastupitelnosti ukazují, jak se stále více uživatelů přiklání k tzv. OTT službám (Over-The-Top), jako jsou WhatsApp, Facebook Messenger a další, na úkor tradičních způsobů komunikace.

Průzkum ČTÚ, který byl realizován ve spolupráci s agenturou ppm factum research s.r.o., se nejprve zaměřil na to, jak lidé využívají mobilní telefony a smartphony či jiná chytrá zařízení, která jsou předpokladem k užívání OTT služeb, a kolik procent populace zůstává u forem či prostředků komunikace, která takový posun neumožňuje - tedy např. pevných linek a tlačítkových mobilních telefonů.

Zatímco podíl pevných linek v domácnostech zůstává nízký (5 %), klesá i využívání pevných linek v zaměstnání.

Mobilní telefon má již téměř každý Čech a podíl tlačítkových telefonů nadále klesá, přičemž však stále tento typ telefonu využívá 14 % populace, zejména mezi seniory nad 60 let.

Čtvrtina populace využívá více než jednu SIM kartu, přičemž se jedná většinou o ekonomicky aktivní osoby.

Využívání OTT služeb v domácnostech a na pracovištích

Většina uživatelů OTT služeb využívá domácí pevné připojení s WiFi (81 %) a mobilní připojení (60 %). V práci se připojují spíše muži a lidé s vyšším vzděláním.

Textová komunikace, posílání různých příloh a hlasová komunikace jsou stále nejčastějšími formami využívání OTT služeb, následované videohovory, které nyní využívají téměř tři čtvrtiny uživatelů.

Trend k neomezeným tarifům a využívání OTT služeb

Podíl neomezených hlasových tarifů se mírně zvýšil na 55 %. Tradiční volání přes mobilního operátora využívá pouze 59 % respondentů, což je výrazný pokles oproti 82 % v roce 2019.

Přibližně 40 % osob ve věku 30 - 44 let deklaruje, že OTT voláním významně nahrazuje klasické hovory. Hlavními důvody jsou cena (je to zdarma), rychlost, možnost videohovorů a posílání příloh.

Podobně klesá napříč populací i používání klasických SMS a MMS, textové OTT služby již SMS předčily.

Dominance smartphonů a oblíbené služby

Uživatelé konzumují služby prostřednictvím aplikací převážně na smartphonech, zatímco obliba jiných zařízení klesá. OTT služby jsou nejčastěji využívány pro soukromé účely, hlavně díky spojení s lidmi, kteří používají stejné služby, a díky nízkým nákladům.

Nejčastěji používané služby jsou WhatsApp a Facebook Messenger, které více než 40 % respondentů využívá na denní bázi, následují pak Skype a MS Teams, u nichž převažuje nižší frekvence využití.

Užívány jsou i aplikace, využívající kombinaci služeb (slučující klasickou SMS komunikaci s OTT službou) iMessage a zprávy pro Android s podporou RCS, když OTT způsob využívá podle průzkumu u obou jmenovaných služeb téměř pětina respondentů.

Celkové trendy a preference uživatelů

OTT služby využívá 86 % populace, což je nárůst o 8 procentních bodů od roku 2019. Téměř třetina uživatelů OTT služeb používá 5 a více služeb současně. Nejvíce jsou tyto služby populární mezi lidmi do 44 let a s vysokoškolským vzděláním. U starší generace a v malých obcích je jejich využívání nejslabší.

Výsledky průzkumu ukazují, že odklon od klasických hlasových služeb a SMS / MMS a trend směrem k OTT službám pokračuje a pravděpodobně bude nadále růst, zejména díky mladší generaci a technologickým inovacím.

Je tak i pravděpodobné, že stále důležitější budou pro zákazníky tarify s neomezenými daty.

Místo volání si píšeme

Textová komunikace stále více nahrazuje klasické volání, přičemž přestává být doménou pouze nejmladších uživatelů. Nejvíce patrné je to ve věkové skupině 30 - 44 let, ve které se podíl osob významně nahrazujících volání textovou komunikací oproti roku 2019 zdvojnásobil.

Celkově více než třetina respondentů pak výrazně nahrazuje volání textováním prostřednictvím OTT služby.

Starší generace zůstávají věrné volání, avšak i mezi nimi přibývá těch, kteří raději píšou.

Další články k tématům - Facebook - MMS - OTT služby - průzkum - smartphone - SMS - telefon - videohovor - WhatsApp

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 27. srpna 2024

Další články od Český telekomunikační úřad

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Nabídka zaměstnání