Výsledky průzkumu Českého telekomunikačního úřadu, který je zaměřen na využívání interpersonálních komunikačních služeb a jejich vzájemné zastupitelnosti ukazují, jak se stále více uživatelů přiklání k tzv. OTT službám (Over-The-Top), jako jsou WhatsApp, Facebook Messenger a další, na úkor tradičních způsobů komunikace.
Průzkum ČTÚ, který byl realizován ve spolupráci s agenturou ppm factum research s.r.o., se nejprve zaměřil na to, jak lidé využívají mobilní telefony a smartphony či jiná chytrá zařízení, která jsou předpokladem k užívání OTT služeb, a kolik procent populace zůstává u forem či prostředků komunikace, která takový posun neumožňuje - tedy např. pevných linek a tlačítkových mobilních telefonů.
Zatímco podíl pevných linek v domácnostech zůstává nízký (5 %), klesá i využívání pevných linek v zaměstnání.
Mobilní telefon má již téměř každý Čech a podíl tlačítkových telefonů nadále klesá, přičemž však stále tento typ telefonu využívá 14 % populace, zejména mezi seniory nad 60 let.
Čtvrtina populace využívá více než jednu SIM kartu, přičemž se jedná většinou o ekonomicky aktivní osoby.
Většina uživatelů OTT služeb využívá domácí pevné připojení s WiFi (81 %) a mobilní připojení (60 %). V práci se připojují spíše muži a lidé s vyšším vzděláním.
Textová komunikace, posílání různých příloh a hlasová komunikace jsou stále nejčastějšími formami využívání OTT služeb, následované videohovory, které nyní využívají téměř tři čtvrtiny uživatelů.
Podíl neomezených hlasových tarifů se mírně zvýšil na 55 %. Tradiční volání přes mobilního operátora využívá pouze 59 % respondentů, což je výrazný pokles oproti 82 % v roce 2019.
Přibližně 40 % osob ve věku 30 - 44 let deklaruje, že OTT voláním významně nahrazuje klasické hovory. Hlavními důvody jsou cena (je to zdarma), rychlost, možnost videohovorů a posílání příloh.
Podobně klesá napříč populací i používání klasických SMS a MMS, textové OTT služby již SMS předčily.
Uživatelé konzumují služby prostřednictvím aplikací převážně na smartphonech, zatímco obliba jiných zařízení klesá. OTT služby jsou nejčastěji využívány pro soukromé účely, hlavně díky spojení s lidmi, kteří používají stejné služby, a díky nízkým nákladům.
Nejčastěji používané služby jsou WhatsApp a Facebook Messenger, které více než 40 % respondentů využívá na denní bázi, následují pak Skype a MS Teams, u nichž převažuje nižší frekvence využití.
Užívány jsou i aplikace, využívající kombinaci služeb (slučující klasickou SMS komunikaci s OTT službou) iMessage a zprávy pro Android s podporou RCS, když OTT způsob využívá podle průzkumu u obou jmenovaných služeb téměř pětina respondentů.
OTT služby využívá 86 % populace, což je nárůst o 8 procentních bodů od roku 2019. Téměř třetina uživatelů OTT služeb používá 5 a více služeb současně. Nejvíce jsou tyto služby populární mezi lidmi do 44 let a s vysokoškolským vzděláním. U starší generace a v malých obcích je jejich využívání nejslabší.
Výsledky průzkumu ukazují, že odklon od klasických hlasových služeb a SMS / MMS a trend směrem k OTT službám pokračuje a pravděpodobně bude nadále růst, zejména díky mladší generaci a technologickým inovacím.
Je tak i pravděpodobné, že stále důležitější budou pro zákazníky tarify s neomezenými daty.
Textová komunikace stále více nahrazuje klasické volání, přičemž přestává být doménou pouze nejmladších uživatelů. Nejvíce patrné je to ve věkové skupině 30 - 44 let, ve které se podíl osob významně nahrazujících volání textovou komunikací oproti roku 2019 zdvojnásobil.
Celkově více než třetina respondentů pak výrazně nahrazuje volání textováním prostřednictvím OTT služby.
Starší generace zůstávají věrné volání, avšak i mezi nimi přibývá těch, kteří raději píšou.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 27. srpna 2024
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů