logo Český telekomunikační úřad

Šedý operátor: ČTÚ radí koncovým uživatelům přeprodávaných služeb mobilních operátorů

ČTÚ se setkává s problémy koncových uživatelů přeprodávaných mobilních telefonních služeb od tzv. Šedých mobilních operátorů. Jejich uživatelé nejsou dostatečně informováni o možnostech uplatnění svých práv při reklamaci vyúčtování nebo kvality využívaných služeb.

Pojem Šedý operátor je označení používané veřejností pro subjekt, který přeprodává služby elektronických komunikací operátora, aniž by měl s tímto operátorem uzavřenu standardní velkoobchodní smlouvu na poskytování služby ve smyslu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen Zákon).

Zpravidla má tento subjekt s operátorem uzavřenu účastnickou smlouvu podle § 63 Zákona, a je tedy sám v postavení účastníka svého operátora podle § 2 písm. a) Zákona.

Jako účastník pak bývá podle všeobecných podmínek pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací příslušného operátora, v jehož síti jsou mu služby poskytovány, často oprávněn umožnit dále užití služeb operátora třetí osobě jako uživateli (§ 2 písm. b) Zákona).

Pokud účastník vyžaduje od uživatele za užití služeb úplatu, nebo umožní-li užití služeb v souvislosti se svojí podnikatelskou činností, může tak podle všeobecných podmínek mnohdy učinit pouze s předchozím souhlasem operátora, jehož služby umožňuje užívat.

V praxi se obvykle jedná o umožnění užívání služeb elektronických komunikací, zejména mobilní telefonní služby, uzavřené skupině uživatelů, zaměstnancům, spolupracovníkům, příp. rodinným příslušníkům zaměstnanců těchto skupin (např. banky, pojišťovny apod.).

V těchto případech koncový uživatel služeb (zákazník tzv. Šedého operátora) fakticky užívá služby elektronických komunikací operátora, vyúčtování ceny za tyto služby však provádí tzv. Šedý operátor, který obvykle účtuje jiné (zpravidla nižší) ceny, než za jaké tyto služby nabízí operátor svým koncovým uživatelům.

Z pohledu koncového uživatele, který je v postavení zákazníka tzv. Šedého operátora je třeba upozornit, že podle § 64 odst. 7 Zákona má právo uplatnit reklamaci proti vyúčtování ceny nebo na poskytovanou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací účastník, popřípadě uživatel. Reklamaci je účastník, popřípadě uživatel oprávněn uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu, jinak právo zanikne.

Nevyhoví-li podnikatel poskytující veřejně dostupné služby elektronických komunikací reklamaci, je podle § 129 odst. 3 Zákona účastník, popřípadě uživatel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace, jinak právo uplatnit reklamaci zanikne.

S ohledem na výše uvedené ČTÚ upozorňuje na skutečnost, že v případě jakýchkoliv problémů s vyúčtováním ceny nebo s poskytovanou veřejně dostupnou službou elektronických komunikací by uživatel měl vždy postupovat v souladu s příslušnou uzavřenou smlouvou a uplatnit reklamaci především podle této smlouvy a jejích všeobecných podmínek.

Pro zachování právní jistoty však ČTÚ doporučuje, aby uživatel zároveň s tím využil rovněž právo uplatnit reklamaci na rozsah a kvalitu služby přímo u příslušného operátora, v jehož síti jsou mu služby poskytovány, a to i přesto, že s ním není v přímém smluvním vztahu jako jeho účastník.

ČTÚ doporučuje podávat reklamaci vždy písemně s potvrzením o doručení reklamace. V případě, že podané reklamaci nebude vyhověno, případně bude odmítnuta, je i uživatel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace tak, jak je výše uvedeno.

Další články k tématům - operátor - reklamace - smlouva - vyúčtování - zákazník - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 27. října 2010

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání