ČTÚ se setkává s problémy koncových uživatelů přeprodávaných mobilních telefonních služeb od tzv. Šedých mobilních operátorů. Jejich uživatelé nejsou dostatečně informováni o možnostech uplatnění svých práv při reklamaci vyúčtování nebo kvality využívaných služeb.
Pojem Šedý operátor je označení používané veřejností pro subjekt, který přeprodává služby elektronických komunikací operátora, aniž by měl s tímto operátorem uzavřenu standardní velkoobchodní smlouvu na poskytování služby ve smyslu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen Zákon).
Zpravidla má tento subjekt s operátorem uzavřenu účastnickou smlouvu podle § 63 Zákona, a je tedy sám v postavení účastníka svého operátora podle § 2 písm. a) Zákona.
Jako účastník pak bývá podle všeobecných podmínek pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací příslušného operátora, v jehož síti jsou mu služby poskytovány, často oprávněn umožnit dále užití služeb operátora třetí osobě jako uživateli (§ 2 písm. b) Zákona).
Pokud účastník vyžaduje od uživatele za užití služeb úplatu, nebo umožní-li užití služeb v souvislosti se svojí podnikatelskou činností, může tak podle všeobecných podmínek mnohdy učinit pouze s předchozím souhlasem operátora, jehož služby umožňuje užívat.
V praxi se obvykle jedná o umožnění užívání služeb elektronických komunikací, zejména mobilní telefonní služby, uzavřené skupině uživatelů, zaměstnancům, spolupracovníkům, příp. rodinným příslušníkům zaměstnanců těchto skupin (např. banky, pojišťovny apod.).
V těchto případech koncový uživatel služeb (zákazník tzv. Šedého operátora) fakticky užívá služby elektronických komunikací operátora, vyúčtování ceny za tyto služby však provádí tzv. Šedý operátor, který obvykle účtuje jiné (zpravidla nižší) ceny, než za jaké tyto služby nabízí operátor svým koncovým uživatelům.
Z pohledu koncového uživatele, který je v postavení zákazníka tzv. Šedého operátora je třeba upozornit, že podle § 64 odst. 7 Zákona má právo uplatnit reklamaci proti vyúčtování ceny nebo na poskytovanou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací účastník, popřípadě uživatel. Reklamaci je účastník, popřípadě uživatel oprávněn uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu, jinak právo zanikne.
Nevyhoví-li podnikatel poskytující veřejně dostupné služby elektronických komunikací reklamaci, je podle § 129 odst. 3 Zákona účastník, popřípadě uživatel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace, jinak právo uplatnit reklamaci zanikne.
S ohledem na výše uvedené ČTÚ upozorňuje na skutečnost, že v případě jakýchkoliv problémů s vyúčtováním ceny nebo s poskytovanou veřejně dostupnou službou elektronických komunikací by uživatel měl vždy postupovat v souladu s příslušnou uzavřenou smlouvou a uplatnit reklamaci především podle této smlouvy a jejích všeobecných podmínek.
Pro zachování právní jistoty však ČTÚ doporučuje, aby uživatel zároveň s tím využil rovněž právo uplatnit reklamaci na rozsah a kvalitu služby přímo u příslušného operátora, v jehož síti jsou mu služby poskytovány, a to i přesto, že s ním není v přímém smluvním vztahu jako jeho účastník.
ČTÚ doporučuje podávat reklamaci vždy písemně s potvrzením o doručení reklamace. V případě, že podané reklamaci nebude vyhověno, případně bude odmítnuta, je i uživatel oprávněn podat u ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace tak, jak je výše uvedeno.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 27. října 2010
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno