Poskytovatelé jsou před samotným uzavřením smlouvy povinni poskytnout spotřebitelům stručné a snadno čitelné shrnutí smlouvy, přičemž údaje v něm obsažené se stávají taktéž obsahem smlouvy, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Shrnutí smlouvy je specifickým dokumentem, jehož formální i obsahové náležitosti jsou striktně dány příslušnými právními předpisy.
Uzavírají-li zákazníci s jednotlivými poskytovateli služeb elektronických komunikací účastnickou smlouvu, nemyslí se tím pouze smluvní formulář s podpisem smluvních stran. V oblasti elektronických komunikací bývá součástí účastnické smlouvy zpravidla více dokumentů, mezi které patří všeobecné smluvní podmínky, ceník poskytovaných služeb, reklamační řád, smluvní podmínky konkrétních služeb apod.
Všechny tyto dokumenty, o nichž by měl být spotřebitel řádně informovaný, tvoří součást smlouvy a jejich obsah je pro smluvní strany závazný.
Nedílnou součástí smlouvy jsou také informace sdělené spotřebiteli před samotným uzavřením smlouvy. Ty se týkají např. identifikace poskytovatele, s nímž zamýšlí uzavřít smlouvu, hlavních znaků požadované služby, ceny za tuto službu, kvality poskytované služby, způsobu platby za tuto službu, doby trvání závazku či podmínek pro obnovení a zánik závazku ze smlouvy.
Tyto skutečnosti musí být spotřebitelům poskytnuty jasně a srozumitelně v textové podobě, ať už na papíře či ve snadno dostupné elektronické verzi dokumentu.
ČTÚ již také na svém webu vydal manuál, jakým způsobem má být vyplněna šablona pro shrnutí smlouvy, včetně modelového příkladu takového shrnutí.
Shrnutí smlouvy slouží k tomu, aby spotřebitelé získali jednoduchou a srozumitelnou formou dostatečný přehled mimo jiné o tom, jaká konkrétní služba jim je nabízena, v jaké kvalitě, jaké prostředky nápravy mají v případě, nebude-li služba poskytována v avizované kvalitě, jakou cenu budou hradit za nabízenou službu, včetně případných dalších účtovaných poplatků, a také informace o podmínkách trvání, obnovení a ukončení požadované služby či informace o službách a produktech pro zákazníky se zdravotním postižením.
Obsahem tohoto dokumentu musí být rovněž identifikační údaje příslušného poskytovatele, včetně kontaktních údajů.
Shrnutí smlouvy je poskytováno i v případě smluv uzavíraných na dálku. Pokud nelze shrnutí smlouvy poskytnout ihned, je poskytovatel povinen poskytnout jej spotřebiteli neprodleně poté. Smlouva v takovém případě nabyde účinnosti v okamžiku, kdy spotřebitel po obdržení shrnutí smlouvy potvrdí svůj souhlas s touto smlouvou.
Na poskytnutí předsmluvních informací a shrnutí smlouvy mají nárok rovněž koncoví uživatelé, kteří nejsou spotřebiteli - např. mikropodnik, malý podnik či nezisková organizace, pokud se výslovně nevzdali tohoto práva.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 29. listopadu 2024
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy