logo Český telekomunikační úřad

Pokuty za neplnění podmínek všeobecného oprávnění

Zbývá zhruba 400 poskytovatelů služby přístupu k internetu, kteří navzdory poskytnuté součinnosti a edukaci ze strany ČTÚ dosud podmínky všeobecného oprávnění neplní nebo plnění řádně nedoložili a budou pokutováni. Smluvní dokumenty musí nově stanovovat přesně specifikované parametry služby.

Pokud poskytovatelé ve třicetidenní lhůtě neuposlechnou ani jim zaslané výzvy k odstranění nedostatků, riskují další sankce, které již mohou být výrazně vyšší.

Poskytovatelé služby přístupu k internetu ve velké většině již ve svých smluvních dokumentech správně informují zákazníky o parametrech služby tak, jak jim to nařizuje všeobecné oprávnění, účinné od 1. 1. 2021. Jedná se tak o zásadní posun oproti únoru 2021, kdy povinnosti splnila pouhá necelá 4% poskytovatelů.

Již více než 77% nyní aktivních poskytovatelů služby přístupu k internetu má své smluvní dokumenty v souladu s všeobecným oprávněním č. VO-S/1/08.2020-9. Těchto 77% reprezentuje více než 97% trhu.

Téměř všichni zákazníci tak již mají ve smluvních dokumentech k dispozici povinné informace.

Přes 250 poskytovatelů z necelých 2000 původně prověřovaných v průběhu prvního čtvrtletí roku 2021 nabízení služeb ukončilo, přerušilo nebo změnilo na neveřejné či velkoobchodní, nyní již tedy ve statistice nejsou zahrnuti.

Co musí být uvedeno ve smlouvě ke službě přístupu k internetu

U přístupu v pevném místě musí být ve smlouvě či smluvním dokumentu uvedena inzerovaná rychlost, maximální rychlost, dále běžně dostupná rychlost, která by měla být k dispozici 95% času a nesmí být stanovena hodnotou nižší než 60% rychlosti inzerované, a minimální rychlost, ne nižší než 30% rychlosti inzerované.

V případě mobilního přístupu k internetu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat vedle inzerované rychlosti i o odhadované maximální rychlosti.

Ať již u pevného, či mobilního přístupu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat o definici velkých odchylek od sjednaného výkonu služby a o možnostech uplatnění prostředků nápravy.

Pokud zákazník tyto informace ve smluvních dokumentech nenalezne, měl by se obrátit na operátora.

Další články k tématům - internet - operátor - parametry služby - pokuta - rychlost připojení - smlouva

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 22. dubna 2021

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání