Spotřebitel může odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů podle § 1829 OZ v případě jejího sjednání mimo prostory obvyklé k podnikání, nebo pokud byla smlouva uzavřena pomocí prostředků komunikace na dálku - telefon, internet.
Právo odstoupit od smlouvy v této lhůtě bez udání důvodu naopak nemohou spotřebitelé, kteří smlouvu uzavřeli na provozovně operátora.
Typicky tak není možné odstoupit od smlouvy v případě, kdy lidé v kamenném obchodě operátora změnili svoji stávající smlouvu, s odstupem času si provedení změny rozmysleli a rádi by, aby jim zůstala zachována smlouva v původní podobě.
V případě, že dojde k uzavření smlouvy (či její změně) se spotřebitelem mimo prostory obvyklé k podnikání, příp. za pomocí prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od takové smlouvy odstoupit bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Pokud nebyl spotřebitel o tomto svém právu poučen, prodlužuje se lhůta k odstoupení o rok, tedy na rok a 14 dnů.
Poskytovatel ale může splnit svoji povinnost i později. Pokud je tedy spotřebitel dodatečně o tomto právu poučen, počíná běžet čtrnáctidenní lhůta následující den po tomto poučení. Tato právní úprava však chrání pouze spotřebitele.
Nárok na odstoupení od smlouvy zásadně nemají účastníci, kteří smlouvu sice uzavřeli distančně nebo mimo prostory obvyklé k podnikání, ale ve smluvním vztahu jednají jako podnikatelé.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 7. ledna 2019
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno