Z rozhodovací praxe ČTÚ: Vše začalo tím, že majitel bytu si u operátora objednal zřízení pevné linky. V den, kdy mu technik přinesl samoinstalační balíček, však nebyl doma a převzetí balíčku místo něj potvrdila osoba, která byla v bytě jen na návštěvě.
Když později došlo na spor kolem placení, operátor se dožadoval dlužné částky nikoli po majiteli bytu, který si službu objednal, ale po osobě, která potvrdila převzetí balíčku. ČTÚ spor pravomocně rozhodl ve prospěch odpůrkyně (osoby, která byla v bytě jen na návštěvě a sama žádnou službu neobjednávala).
Operátor zřídil pevnou linku a později účastnictví k telefonní přípojce vypověděl z důvodu nezaplacení vyúčtování za služby. V návrhu podaném k ČTÚ se následně domáhal uložení povinnosti k peněžnímu plnění v celkové výši 13,772,59 Kč po odpůrkyni, která podepsala protokol o převzetí zařízení. Návrh doložil kopií Předávacího protokolu, kopiemi vyúčtování dlužné ceny a kopií upomínky k zaplacení dlužné částky.
Odpůrkyně namítala, že si u navrhovatele sama nic neobjednala, ani s ním neuzavřela žádnou smlouvu. U objednávající osoby byla v den předání balíčku pouze na návštěvě, nikdy tam nebydlela, ani služby neodebírala. Technik operátora však pravděpodobně spěchal a nechtěl na zákazníka čekat, než se vrátí, proto požádal odpůrkyni o převzetí balíčku, aniž by po ní chtěl plnou moc. S objednatelem služeb pak odpůrkyně již delší dobu není v kontaktu.
Ze spisového materiálu vyplynulo, že služby byly objednány osobou odlišnou od odpůrkyně (tj. zákazníkem), přičemž dlužná vyúčtování byla zasílána na jméno a adresu objednávající osoby. Odpůrkyně figuruje v komunikaci operátora a jeho zákazníka pouze u podpisu předávacího protokolu.
Žena nerozporuje, že protokol podepsala, netušila však, že by tím uzavírala smluvní vztah s O2. Byť předávací protokol patrně představoval pro operátora definitivní projev vůle zákazníka k možnosti začít mu poskytovat služby elektronických komunikací, považoval nadále za účastníka smluvního vztahu právě zákazníka, který si službu objednal, a nikoliv odpůrkyni.
O tom svědčí všechna vyúčtování vystavená na jeho jméno, jakož i jemu adresovaná písemnost o ukončení smluvního vztahu. Sám navrhovatel se tak ve vztahu ke svému smluvnímu partnerovi (zákazníkovi) nechoval konzistentně, když nyní požaduje úhradu dlužné částky po odpůrkyni, která účastníkem smlouvy s navrhovatelem nikdy nebyla.
Odpůrkyně ve sporu o dlužné plnění není pasivně legitimovanou osobou. Touto osobou mohl být případně zákazník, který si zjevně objednal služby, které mu byly poskytovány.
V jeho případě ale došlo spíše ke konkludentnímu uzavření smluvního vztahu, neboť u podpisu předávacího protokolu nebyly splněny formální požadavky (náležité oprávnění k zastoupení zákazníka třetí/podepisující osobou).
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 18. března 2016
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno