logo Český telekomunikační úřad

Návštěva bez plné moci za vás smlouvu s operátorem neuzavře

Z rozhodovací praxe ČTÚ: Vše začalo tím, že majitel bytu si u operátora objednal zřízení pevné linky. V den, kdy mu technik přinesl samoinstalační balíček, však nebyl doma a převzetí balíčku místo něj potvrdila osoba, která byla v bytě jen na návštěvě.

Když později došlo na spor kolem placení, operátor se dožadoval dlužné částky nikoli po majiteli bytu, který si službu objednal, ale po osobě, která potvrdila převzetí balíčku. ČTÚ spor pravomocně rozhodl ve prospěch odpůrkyně (osoby, která byla v bytě jen na návštěvě a sama žádnou službu neobjednávala).

Operátor zřídil pevnou linku a později účastnictví k telefonní přípojce vypověděl z důvodu nezaplacení vyúčtování za služby. V návrhu podaném k ČTÚ se následně domáhal uložení povinnosti k peněžnímu plnění v celkové výši 13,772,59 Kč po odpůrkyni, která podepsala protokol o převzetí zařízení. Návrh doložil kopií Předávacího protokolu, kopiemi vyúčtování dlužné ceny a kopií upomínky k zaplacení dlužné částky.

Odpůrkyně namítala, že si u navrhovatele sama nic neobjednala, ani s ním neuzavřela žádnou smlouvu. U objednávající osoby byla v den předání balíčku pouze na návštěvě, nikdy tam nebydlela, ani služby neodebírala. Technik operátora však pravděpodobně spěchal a nechtěl na zákazníka čekat, než se vrátí, proto požádal odpůrkyni o převzetí balíčku, aniž by po ní chtěl plnou moc. S objednatelem služeb pak odpůrkyně již delší dobu není v kontaktu.

Ze spisového materiálu vyplynulo, že služby byly objednány osobou odlišnou od odpůrkyně (tj. zákazníkem), přičemž dlužná vyúčtování byla zasílána na jméno a adresu objednávající osoby. Odpůrkyně figuruje v komunikaci operátora a jeho zákazníka pouze u podpisu předávacího protokolu.

Žena nerozporuje, že protokol podepsala, netušila však, že by tím uzavírala smluvní vztah s O2. Byť předávací protokol patrně představoval pro operátora definitivní projev vůle zákazníka k možnosti začít mu poskytovat služby elektronických komunikací, považoval nadále za účastníka smluvního vztahu právě zákazníka, který si službu objednal, a nikoliv odpůrkyni.

O tom svědčí všechna vyúčtování vystavená na jeho jméno, jakož i jemu adresovaná písemnost o ukončení smluvního vztahu. Sám navrhovatel se tak ve vztahu ke svému smluvnímu partnerovi (zákazníkovi) nechoval konzistentně, když nyní požaduje úhradu dlužné částky po odpůrkyni, která účastníkem smlouvy s navrhovatelem nikdy nebyla.

Odpůrkyně ve sporu o dlužné plnění není pasivně legitimovanou osobou. Touto osobou mohl být případně zákazník, který si zjevně objednal služby, které mu byly poskytovány.

V jeho případě ale došlo spíše ke konkludentnímu uzavření smluvního vztahu, neboť u podpisu předávacího protokolu nebyly splněny formální požadavky (náležité oprávnění k zastoupení zákazníka třetí/podepisující osobou).

Další články k tématům - operátor - smlouva - telefon - vyúčtování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 18. března 2016

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání