Český telekomunikační úřad zahájil správní řízení se společností Vodafone pro podezření z uplatňování agresivní obchodní praktiky a dále správní řízení o uložení povinnosti změnit smlouvu tak, aby nabídka byla v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele.
Obě správní řízení se týkají zavedení služby "Data nad rámec balíčků", která byla automaticky aktivována všem účastníkům s datovým tarifem. Automatická aktivace je přitom postavena na principu, že spotřebiteli je dodána a účtována služba, kterou si sám předem aktivně neobjednal.
Informaci o zahájených správních řízení přijala Rada Českého telekomunikačního úřadu v rámci vyhodnocení stížností účastníků služeb elektronických komunikací a poštovních služeb za III. čtvrtletí 2014. ČTÚ v daném období také pokračoval v komplexní analýze smluvních podmínek mobilních virtuálních operátorů.
Jako závadu, která byla zjištěna zejména u značek poskytovaných společností O2 Czech Republic a.s. nebo v součinnosti s ní (BLESKmobil, Gorila Mobil, Tesco Mobile), ČTÚ hodnotí zpoplatnění servisní linky, přes kterou má účastník právo uplatňovat reklamace.
Právní úprava (§ 13 zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a § 1813 a § 1814 občanského zákoníku) zakazuje ujednání, která vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného plnění nebo na náhradu újmy. Zpoplatnění linky, prostřednictvím které se uplatňuje reklamace, považuje ČTÚ za způsobilé omezit práva spotřebitele z vadného plnění.
Podle zákona přitom má prodávající přijmout reklamaci i v sídle, nebo místě podnikání a nikoliv si vynucovat podání reklamace pouze jediným způsobem, který je nadto zpoplatněn.
U šedesáti virtuálních operátorů ČTÚ prověřoval s ohledem na Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 531/2012 o roamingu ve veřejných mobilních komunikačních sítích, zda poskytovatelé dodrželi nabídky cen roamingu stanovených tímto nařízením. Pouze pět prověřovaných subjektů stanovilo ceny v souladu s normou a zároveň včas zveřejnilo informaci o změně smlouvy.
Nejčastějším pochybením bylo právě nedodržení informační povinnosti oznámit včas změnu smlouvy. Deset poskytovatelů neupravilo cenu roamingových služeb v souladu s nařízením. S těmito subjekty ČTÚ zahajuje správní řízení pro správní delikt.
Rada ČTÚ souhlasila se zahájením veřejné konzultace nad návrhem aktualizace části plánu využití rádiového spektra pro kmitočtové pásmo 146 - 174 MHz (PVRS-1). Jedním z důvodů je implementace rozhodnutí Evropské komise, podle kterého je toto pásmo určeno pro přístroje pro nedoslýchavé, měřicí stanice a další nespecifikované stanice krátkého dosahu.
Návrh bude možné připomínkovat v rámci veřejné konzultace po dobu tří týdnů. Rovněž Rada odsouhlasila zahájení veřejné konzultace nad opatřením obecné povahy, kterým se mění všeobecné oprávnění VO-R/7 k využívání rádiových kmitočtů a k provozování občanských radiostanic v pásmu 27 MHz.
Navrhovaná úprava reflektuje vývoj techniky v této oblasti a zpřesňuje znění tak, aby nedocházelo k nejednotnosti výkladů, zda konkrétní využití kmitočtů odpovídá podmínkám všeobecného oprávnění.
Rada ČTÚ po ukončení procesu notifikace Evropské komisi rozhodla o vydání analýzy trhu č. 4 (velkoobchodní /fyzický/ přístup k infrastruktuře sítě /včetně sdíleného nebo plného zpřístupnění účastnického vedení/ v pevném místě) a č. 5 (velkoobchodní širokopásmový přístup v sítích elektronických komunikací).
Dále Rada ČTÚ souhlasila se zasláním k opakované notifikaci Evropské komisi analýzy relevantního trhu č. 6 (velkoobchodní koncové segmenty pronajatých okruhů bez ohledu na technologii použitou k zajištění pronajaté nebo vyhrazené kapacity).
Rada ČTÚ dále projednala vypořádání připomínek k záměru uložit v rámci univerzální služby dílčí službu zvláštních koncových zařízení pro usnadňuje přístupu zdravotně postižených osob k veřejně dostupné telefonní službě rovnocenně s ostatními uživateli.
Zákon o elektronických komunikacích úřadu ukládá alespoň jednou za dva roky přezkoumávat, zda trvají důvody, na jejichž základě je taková povinnost ukládána. Český telekomunikační úřad v rámci přezkumu dospěl k závěru, že je na místě, aby povinnost dílčí služby byla uložena, a hodlá tak učinit na dobu tří let od 15. července 2015, kdy vyprší platnost původního rozhodnutí.
Rada ČTÚ dále projednala uplatněné připomínky k návrhu rozhodnutí o uložení povinnosti v rámci univerzální služby poskytovat dílčí službu veřejných telefonních automatů (nebo jiných obdobných technických prostředků umožňujících přístup k veřejně dostupné telefonní službě).
Žádná z obcí do pěti tisíc obyvatel ani v následujících třech letech nezůstane bez telefonního spojení - návrh totiž počítá s povinným veřejným telefonním automatem ve všech menších obcích, které nejsou pokryty dostatečně silným signálem alespoň dvou mobilních operátorů.
Dokument bude nyní konzultován s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 10. listopadu 2014
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno