Velkoobchodní trh mobilní hlasové originace, vymezený ČTÚ v roce 2012 již neprošel testem tří kritérií a nelze jej proto dál považovat za relevantní trh. Vyplývá to z návrhu analýzy relevantního trhu č. 8, který ČTÚ předložil do veřejné konzultace.
V roce 2006 Český telekomunikační úřad dospěl k závěru, že trh mobilních komunikací v ČR je dostatečně vyspělý a konkurenční. Postupem času se ale ukázalo, že maloobchodní mobilní trh spíše stagnuje a velkoobchodní trh v ČR se na rozdíl od ostatních evropských zemí nerozvinul podle očekávání. Ještě v roce 2012 v tuzemsku nepůsobili žádní virtuální mobilní operátoři a nic nenaznačovalo jejich možnému vstupu. Proto se ČTÚ rozhodl otevřít otázku případného regulačního zásahu.
Prvním krokem bylo opětovné ustavení tzv. relevantního trhu, který ČTÚ v roce 2006 prohlásil za dostatečně konkurenční. Na podzim roku 2011 ČTÚ definoval nové vymezení relevantního trhu pro přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích (dle původního doporučení Evropské komise o relevantních trzích z roku 2003 trh č. 15, nově trh č. 8 - přístup a původ volání [originace] ve veřejných mobilních telefonních sítích) a zpracoval návrh testu tří kritérií, jak to předpokládá evropský regulační rámec.
Test zkoumá současné splnění těchto tří podmínek:
Po veřejné konzultaci v roce 2012 ČTÚ konstatoval, že všechna tři dílčí kritéria tohoto testu jsou splněna. Následně zařadil velkoobchodní trh mobilní originace do seznamu relevantních trhů a začal připravovat jeho detailní analýzu.
Od doby, kdy ČTÚ na konci roku 2012 představil první závěry analýzy pro účely veřejné konzultace, až dosud se situace na trhu postupně zásadně měnila. V roce 2013 vstoupili na trh první virtuální operátoři, a jejich počet v současnosti již dosahuje necelé stovky. Současně mobilní operátoři na trh uvedli nabídky neomezených tarifů. ČTÚ je přesvědčen, že šlo o zjevnou reakci síťových operátorů na předběžné závěry analýzy relevantního trhu s cílem vyhnout se regulačnímu zásahu.
Změna situace na trhu samozřejmě znamenala nutnost nového posouzení toho, zda trh stále splňuje test tří kritérií a zda je i nadále trhem vhodným pro uplatnění ex-ante regulace.
Na základě komplexního zhodnocení situace na trhu a vyhodnocení jednotlivých kritérií ČTÚ zjistil, že v důsledku proběhlých změn již není splněno ani jedno ze tří dílčích kritérií celého testu. Velkoobchodní trh originace mobilního volání v podobě jeho vymezení v roce 2012 tak není možné nadále považovat za relevantní a způsobilý k regulaci. K tomuto závěru by přitom postačovalo nesplnění byť jen jediného ze tří dílčích kritérií testu.
Návrh analýzy s nově provedeným testem tří kritérií ČTÚ nyní předkládá do veřejné konzultace široké odborné i laické veřejnosti, která se tak může seznámit s tím, jak ČTÚ trh č. 8 nyní posuzuje.
Pro úplnost ČTÚ dodává, že předmětný relevantní trh, nově vymezený v roce 2012 po vzoru obdobného trhu dle evropského doporučení z roku 2003, se týká pouze hlasových volání a SMS služeb v sítích GSM a UMTS. Nezahrnuje sítě LTE a především se nevztahuje na datové služby.
Přitom právě oblast datových služeb dnes úřad vnímá jako nejvíce problematickou ve vztazích mezi operátory s vlastní sítí (MNO) na straně jedné, a virtuálními operátory (MVNO) či subjekty působícími v roli MVNE na straně druhé. Vnímá ji jako oblast, která se zatím nevyvíjí žádoucím způsobem z pohledu dostatečné konkurence na trhu a přínosů pro všechny účastníky a koncové uživatele. Relevantní trh č. 8 ale tyto problémy nepostihuje.
I proto takto vymezený trh neumožňuje úřadu aktivně zasáhnout do situace na trhu s datovými službami v mobilních sítích. K tomu by bylo nutné vymezit nový trh a opět provést test tří kritérií. Pokud by test ukázal, že tento nový trh není dostatečně konkurenční a je způsobilý k regulaci, mohl by úřad provést i jeho detailní a pečlivou analýzu a navrhnout případná nápravná opatření.
Tuto možnost, tedy vymezení nového relevantního trhu pro datové služby v mobilních sítích, nyní úřad zvažuje.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 14. srpna 2015
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno