logo Český telekomunikační úřad

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Pro vyřešení problému zhoršení kvality mobilního signálu uvnitř vozidel byla ČTÚ vyhlášena dotační výzva, na kterou zareagovali tři hlavní dopravci působící na železničních koridorech pro dálkovou osobní dopravu - České dráhy, Leo Express a RegioJet, každý s vlastními projekty zaměřenými na zlepšení kvality signálu ve svých vozidlech, přičemž zvolili různé technologie a přístupy s ohledem na specifika vozového parku.

Problém se špatným signálem ve vlacích je dlouhodobě diskutovaným tématem mezi cestujícími, dopravci a poskytovateli mobilních služeb. Moderní železniční vozy, zejména ty vybavené pokovenými okny a moderními konstrukčními materiály, fungují jako tzv. Faradayova klec, což znamená, že silně tlumí rádiové signály. Tento jev má za následek zhoršení kvality mobilního signálu uvnitř vozidel, což omezuje cestující v používání hlasových a datových služeb během jízdy.

Problémy signálu ve vlacích a jeho příčiny

Moderní železniční vozy jsou navrženy tak, aby splňovaly přísné požadavky na bezpečnost, komfort a energetickou efektivitu. Tento pokrok však přinesl i nové výzvy, zejména v oblasti šíření rádiových signálů. Konstrukční materiály jako ocel, hliník a pokovená skla, které jsou běžně používány v nových vozech, mají negativní vliv na průchod rádiových vln.

Pokovená okna, která zlepšují tepelnou izolaci a komfort cestujících, sice chrání před slunečním zářením, ale současně výrazně tlumí rádiové signály. Tento jev je obzvláště problematický, protože blokuje signál mobilních operátorů jak směrem dovnitř vozidla, tak ven, což omezuje kvalitu hlasových a datových služeb dostupných cestujícím.

Dalším faktorem, který přispívá ke špatnému signálu ve vlacích, je samotná konstrukce vozů. Ocelové konstrukce a kovové mřížky instalované ve stěnách vozů výrazně zvyšují útlum rádiových vln.

To vše dohromady způsobuje, že signál mobilních telefonů může být uvnitř vozidla ztlumen o více než 20 dB, což znamená snížení signálu na zlomek jeho původní intenzity.

Dotační výzva ČTÚ

Český telekomunikační úřad vyhlásil 30. 4. 2024 dotační výzvu s názvem Technické prostředky pro 5G v železničních vozech jako součást Národního plánu obnovy. Tato výzva je zaměřena na podporu projektů, které mají za cíl zlepšit dostupnost mobilního signálu uvnitř železničních vozů, a to na úroveň srovnatelnou s kvalitou signálu mimo vozy.

Dotační výzva je určena pro dopravce, kteří plánují instalaci technických zařízení, jež umožní efektivní průchod signálu do vozů a z vozů, čímž se zvýší uživatelský komfort cestujících.

Alokace výzvy činí 300 milionů Kč bez DPH a příjem žádostí byl ukončen 31. 9. 2024. Všechny projekty, které získají dotaci, musí být realizovány do konce roku 2025.

Dotační prostředky budou použity na instalaci opakovačů signálu a úpravu či výměnu oken, což umožní zlepšení šíření rádiových vln uvnitř vozů. Opakovače jsou aktivní rádiová zařízení, která přijímají signál zvenčí a přenášejí jej dovnitř vozidla. Toto řešení je obzvláště vhodné pro vozy s vysokým útlumem signálu způsobeným moderními materiály a konstrukcí a vyznačuje se vysokou účinností.

Propustná okna jsou méně nákladné řešení, které nevyžaduje servis a spotřebu energie, na druhou stranu je ale technicky méně účinné. Je vhodné zejména pro vozy, kde útlum signálu není tak výrazný.

České dráhy - laserová úprava oken

Druhá žádost Českých drah s rozpočtem 33 milionů Kč se zaměřuje na použití technologie laserové úpravy oken ve 233 vozech různých řad. Tato technologie vytváří na pokovených oknech jemnou mřížku, která umožňuje lepší průchod rádiových vln, aniž by došlo k narušení tepelně izolačních vlastností oken.

Realizace projektu zahrnuje laserovou úpravu oken přímo na vozidlech, což minimalizuje potřebu demontáže oken a zkracuje dobu, po kterou jsou vozy vyřazeny z provozu.

České dráhy - instalace opakovačů

České dráhy podaly žádost o dotaci na projekt, jehož cílem je instalace opakovačů mobilního signálu v celkem 151 vozech vybraných řad. Projekt počítá s instalací 50 opakovačů, které zajistí šíření signálu uvnitř vozidel.

Projekt je plánován tak, aby byl dokončen do konce roku 2025, a je financován z dotačních prostředků s celkovým rozpočtem přesahujícím 130 milionů Kč.

Leo Express - instalace opakovačů

Žádost Leo Express s rozpočtem 23 milionů Kč se zaměřuje na pořízení a instalaci opakovačů 5G do vlakových soustav Stadler Flirt.

Jedná se o pět ucelených vlakových jednotek vždy s pěti vozy, dohromady tedy 25 vozů vybavených opakovači.

RegioJet - instalace oken

V projektu RegioJet za 101 milionů Kč se počítá s instalací nových oken s minimalizovaným útlumem signálu ve 260 železničních vozech společnosti RegioJet, což povede ke zlepšení konektivity a komfortu cestujících.

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 1. října 2024

Další články od Český telekomunikační úřad

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Nabídka zaměstnání