Novela zákona o elektronických komunikacích přináší významný přelom z hlediska nahlížení na skupinu zákazníků - OSVČ, kteří z právního hlediska ve většině případů dosud nebyli, na rozdíl od spotřebitelů, vnímáni jako slabší smluvní strana, jež by zasluhovala alespoň zčásti obdobnou právní ochranu.
Konkrétně jde např. o právo na odstoupení od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání nebo při použití prostředků komunikace na dálku, podle § 63 odst. 9 zákona. Doposud svědčilo právo odstoupit od takto uzavřené smlouvy ve lhůtě 14 dnů pouze spotřebitelům, od počátku dubna tohoto roku mohou toto právo využít rovněž podnikající fyzické osoby.
Ustanovení § 63 odst. 9 zákona, podle kterého lhůta pro odstoupení spotřebitele od smlouvy nebo její změny uzavřené distančním způsobem začíná běžet dnem následujícím po dni předání informací o obsahu smlouvy nebo její změny, sice hovoří výlučně o spotřebitelích, nově je ale toto pravidlo právě díky ustanovení § 63 odst. 13 zákona rozšířeno i na podnikající fyzické osoby.
O nastupujícím trendu posílení právního postavení podnikajících fyzických osob svědčí rovněž to, že uvedená změna není jedinou, kterou ve vztahu k této skupině zákazníků přinesla daná novela.
Další ze zásadních změn je skutečnost, že i tento okruh zákazníků má dle § 63 odst. 1 písm. p) zákona právo na ukončení smlouvy na dobu určitou bez sankce.
Výjimkou, kdy sankce může být požadována, je stejně jako u spotřebitelů případ, kdy smlouva skončí do 3 měsíců od jejího uzavření.
Sankce (smluvní pokuta) pak nesmí být vyšší než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smlouvy, a pokud je poskytována sleva oproti ceníkové ceně, nelze určit výši úhrady z ceníkové ceny.
Nově rovněž platí, že na podnikající fyzické osoby se vztahuje i ustanovení § 63 odst. 7 zákona, upravující maximální délku smlouvy uzavřené na dobu určitou, tj. ani doba jejich smluvního vztahu nesmí při prvním uzavření smlouvy překročit 24 měsíců.
Poskytovatelé mají taktéž od dubna 2020 i vůči podnikajícím fyzickým osobám povinnost (dle § 63 odst. 10 zákona) informovat je zákonem stanoveným způsobem nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy na dobu určitou o blížícím se ukončení takové smlouvy, včetně poskytnutí informací o možnostech prodloužení smluvního vztahu.
I pro podnikající fyzické osoby přitom platí, že pokud neudělí svůj prokazatelný souhlas s prodloužením smlouvy na dobu určitou, přechází smlouva ve smlouvu na dobu neurčitou.
Podnikající fyzické osoby se taktéž mohou nově opírat o ustanovení § 63 odst. 11 zákona, jež jim garantuje právo vypovědět účastnickou smlouvu na dobu určitou za podmínek, které zákon stanoví pro ukončování smluv na dobu neurčitou.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 30. října 2020
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno