Někteří spotřebitelé se dobře neorientují v tom, kde najdou své měsíční vyúčtování. To může vést k nepříjemným následkům spojeným s včasným neuhrazením splatných faktur, v podobě účtování dalších poplatků z prodlení. Operátor může také služby omezit či dokonce přestat poskytovat.
Spotřebitelé také vždy nemají dobrý přehled o tom, zdali za zvolený způsob doručování vyúčtování platí nebo je bezplatné. Ze zákona je operátor povinen poskytnout bezplatně dle výběru zákazníka (netýká se uživatelů předplacených služeb) vyúčtování ceny podle druhu služby či souhrnné vyúčtování jednou položkou, a to v elektronické podobě.
Po dohodě se zákazníkem je nicméně možné předložit vyúčtování i v jiné podobě. Především pro spotřebitele z řad seniorů může být papírová podoba vyúčtování lépe vyhovující, jen je nutné, aby byl spotřebitel - senior dobře informován, že za takovou službu platí, a kolik.
Všichni tři největší poskytovatelé služeb v ČR automaticky zasílají vyúčtování do svých internetových samoobsluh. Zde lze nastavit taktéž doručování emailem, případně doručování v tištěné (papírové) podobě.
Elektronická vyúčtování jsou poskytována bezplatně, tištěná jsou zpoplatněna dle aktuálního ceníku operátorů. Zákazníci mohou získat i podrobnější vyúčtování, jak v elektronické, tak papírové podobě, přičemž výše poplatku za tuto službu je taktéž uvedena v platných cenících.
U většiny operátorů lze rovněž za úplatu získat opis vyúčtování v případě, kdy si zákazník vyúčtování nepřevzal či došlo k jeho ztrátě.
Na stránkách operátora v sekci věnované zákaznické péči je také zpravidla dostupný návod, jak změnit způsob doručování vyúčtování, návod, jak se přihlásit do internetových samoobsluh i jak postupovat, pokud se zákazníci nemohou přihlásit do svých účtů.
ČTÚ tedy doporučuje zákazníkům sledovat webové stránky svých poskytovatelů, případně se informovat v jejich kamenných pobočkách, a to jak ohledně možností nastavení podoby vyúčtování, tak také v případě problémů s doručením vyúčtování, pro jejichž řešení je nezbytné poskytovatele neprodleně kontaktovat a vyhnout se tak výše naznačeným nepříjemnostem spojeným se včasným neuhrazením faktur.
V případě přetrvávajících problémů spojených s doručováním vyúčtování se lze pochopitelně obrátit i na ČTÚ.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 26. února 2021
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno