Barometr cen služeb elektronických komunikací zobrazuje vývoj cen vybraných služeb elektronických komunikací, a to mobilní telefonie a pevného přístupu k síti Internet podle metodiky ČTÚ.
Český telekomunikační připravil pro veřejnost cenový barometr, který nabízí interaktivní zobrazení vývoje maloobchodních cen u vybraných služeb elektronických komunikací v ČR. Konkrétně se jedná o ceny za volání z mobilních telefonů a o ceny za pevný přístup k internetu.
Barometr porovnává maloobchodní ceny mobilních telefonních služeb společností Telefónica, T-Mobile a Vodafone. Ceny jsou srovnávány pomocí spotřebních košů. Ty reprezentují podle množství odebíraných služeb tři typy zákazníků: malého, středního a velkého. Barometr dále zobrazuje vývoj celkové (reálné) průměrné ceny za minutu volání uplatňované na národním trhu, a to souhrnně za všechny tři mobilní operátory.
Co se pevného přístupu k internetu týče, cenový barometr znázorňuje vývoj cen opět u tří největších mobilních operátorů, a navíc u největšího provozovatele kabelového internetu - společnosti UPC ČR. Ukazuje rovněž, jak se ceny vyvíjejí z hlediska rychlosti stahovaných dat (download) a podle použité technologie.
Cenový barometr má za cíl zlepšit informovanost a umožnit snazší orientaci veřejnosti při využívání služeb elektronických komunikací. Jeho cílem tedy není srovnávání nabídky individuálních poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Tím se odlišuje od cenových kalkulaček, kterým Úřad uděluje akreditace a které pomáhají při výběru nejvhodnější služby. Tuto akreditaci zatím obdržela pouze jedna kalkulačka a ČTÚ dokončuje akreditaci druhé.
Ceny u vybraných služeb jsou srovnávány podle metodiky ČTÚ. Ta je zájemcům přístupná na úvodní stránce barometru.
"V cenovém barometru získává veřejnost názorný a graficky přehledně ztvárněný nástroj, který jí bude poskytovat informace o celkovém vývoji vybraných cen v čase", říká Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ. "Jde o dílčí, avšak důležitý krok, který ČTÚ již dříve slíbil učinit. Nicméně tím hlavním úkolem v oblasti ochrany spotřebitele zůstává zejména průběžná kontrola náležitostí smluvních podmínek, kontrola obchodních praktik a dozor nad transparentností podmínek služeb, jejich cen a tarifů", dodává Pavel Dvořák.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 13. listopadu 2012
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno