Novela zákona o elektronických komunikacích, kterou 29. 1 2025 schválil Senát a 6. 2. 2025 podepsal prezident republiky zásadním způsobem rozšiřuje kompetence Českého telekomunikačního úřadu. Nabývá účinnosti dnem 1. 7. 2025 a ČTÚ představuje přehled nejvýznamnějších změn, které nová legislativa přináší.
V oblasti ochrany spotřebitele současně dochází k posílení právní jistoty spotřebitelů jasnějším formulováním případů, kdy a v jaké výši má podnikatel nárok na úhradu (v praxi často označovanou jako smluvní pokuta apod.) při ukončení smlouvy na dobu určitou nebo smlouvy uzavřené na dobu neurčitou před uplynutím sjednané minimální doby trvání.
V rámci digitalizace a snižování administrativní i technické zátěže na straně podnikatelů je vhodné akcentovat novou právní úpravu, kdy je Českému telekomunikačnímu úřadu svěřena kompetence vést tzv. jednotný seznam blokovaných internetových stránek (§ 115b).
V současné době řada zákonů (např. zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů) stanoví tzv. blokační povinnosti pro poskytovatele služeb přístupu k internetu, kdy tito jsou povinni zamezit v přístupu k internetovým stránkám, které jsou příslušnými orgány státní správy (např. MF, SÚKL, SZPI) zařazovány na různé sektorové seznamy.
Sledování těchto roztříštěných seznamů je pro povinné podnikatele zatěžující, proto je Český telekomunikační úřad pověřen zajistit jedno místo, kde budou informace ze všech těchto sektorových seznamů dostupné způsobem umožňujícím dálkový přístup ve strojově čitelném formátu umožňujícím další jednoduché technické zpracování dat.
Mezi další oblast změn právní úpravy patří řada opatření, která mají usnadnit výstavbu veřejných komunikačních sítí, a to jak zjednodušením některých stavebních povolovacích procesů (výjimky při posuzování krajinného rázu, využívání lesních pozemků, přenesení rozhodování na úroveň obcí s rozšířenou působností), tak i při vzniku služebností při využívání cizích nemovitostí, zejména pokud jsou ve vlastnictví státu nebo obcí.
Vedle legislativně technických úprav tato novela zásadním způsobem rozšiřuje kompetence Českého telekomunikačního úřadu v oblasti rozhodování účastnických sporů zahajovaných na návrh osoby vykonávající komunikační činnost o dlužné peněžité plnění (tzv. nezaplacené faktury), kam podle § 129a zákona o elektronických komunikacích nově přechází i platby za služby a zboží, které sice nejsou službami elektronických komunikací, ale s poskytováním služeb elektronických komunikací souvisí, tj. slouží k jejich zřízení či zrušení, poskytování, provozu, údržbě nebo podpoře (např. instalace zařízení, aktivační poplatek), a to včetně koncového zařízení (např. set-top-box, modem, telefon, notebook) pokud je součástí balíčku (§ 63c zákona o elektronických komunikacích).
Dále sem přechází i spory o dlužné platby za platební transakce za různé služby provedené na příkaz koncového uživatele osobou vykonávající komunikační činnost, jako např. premium SMS, dárcovské SMS, m-platby, platby za audiovizuální mediální služby na vyžádání, jakož i úhrady za komunikaci na čísla s vyjádřenou cenou.
Spory o tyto úhrady byly doposud řešeny před soudy, nově tak bude i o nich rozhodovat Český telekomunikační úřad.
Spojením těchto věcí do jednoho řízení před jedním orgánem dojde nejen ke snížení administrativní zátěže, ale i k úspoře nákladů těchto řízení jak na straně účastníků řízení, tak státu.
Novela reaguje i na dřívější změny právní úpravy provedené v rámci tzv. konsolidačního balíčku (zákon č. 349/2023 Sb.) dopadající na úhrady za zajištění odposlechů a záznamů zpráv a za uchovávání a poskytování provozních a lokalizačních údajů podle § 97 zákona o elektronických komunikacích.
Novela v ustanoveních § 97 a 97a přináší komplexní úpravu v této oblasti, která jasně stanoví pravidla při určování úhrad, což zajistí lépe kontrolovatelné a hospodárné využívání prostředků státního rozpočtu, ze kterého se předmětné úhrady poskytují.
Z důvodu zajištění větší ochrany zákazníků služeb elektronických komunikací před různým podvodným jednáním jsou podnikatelé oprávněni zavádět vhodná technická a organizační opatření pro zabránění zneužívání sítě a služeb elektronických komunikací nebo pro omezení jeho následků.
Tato opatření podnikatel volí na základě identifikovaného rizika a znalosti své sítě či služby elektronických komunikací, opatření však vždy musí být přiměřené z hlediska dopadů na účastníky a koncové uživatele.
Tato úprava reaguje mimo jiné i na problematiku zneužívání telefonních čísel a obecně podvodných jednání prostřednictvím sítí elektronických komunikací, kterou adresuje i regulační opatření Českého telekomunikačního úřadu obsahující opatření k omezení negativních dopadů tzv. spoofingu.
Za účelem lepšího odhalování rizikové komunikace, tedy protiprávních podvodných praktik označovaných jako spoofing nebo vishing, je toto oprávnění dále doplněno možností užší spolupráce podnikatelů zajišťujících mobilní veřejnou komunikační síť se subjekty z bankovního sektoru (§ 90 odst. 5).
Další oblastí úpravy je zavedení tzv. zero ratingu v případech tísňové komunikace prováděné prostřednictvím služby přístupu k internetu za využití například k tomu určených aplikací (seznam zveřejní Ministerstvo vnitra).
V těchto případech se datový provoz zabezpečující přístup k tísňovým službám nebo související s využitím těchto tísňových služeb nebude započítávat zákazníkovi do jeho datového limitu.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 27. února 2025
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz