logo Český telekomunikační úřad

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Novela zákona o elektronických komunikacích, kterou 29. 1 2025 schválil Senát a 6. 2. 2025 podepsal prezident republiky zásadním způsobem rozšiřuje kompetence Českého telekomunikačního úřadu. Nabývá účinnosti dnem 1. 7. 2025 a ČTÚ představuje přehled nejvýznamnějších změn, které nová legislativa přináší.

Pokuta za ukončení smlouvy na dobu určitou

V oblasti ochrany spotřebitele současně dochází k posílení právní jistoty spotřebitelů jasnějším formulováním případů, kdy a v jaké výši má podnikatel nárok na úhradu (v praxi často označovanou jako smluvní pokuta apod.) při ukončení smlouvy na dobu určitou nebo smlouvy uzavřené na dobu neurčitou před uplynutím sjednané minimální doby trvání.

Seznam blokovaných internetových stránek

V rámci digitalizace a snižování administrativní i technické zátěže na straně podnikatelů je vhodné akcentovat novou právní úpravu, kdy je Českému telekomunikačnímu úřadu svěřena kompetence vést tzv. jednotný seznam blokovaných internetových stránek (§ 115b).

V současné době řada zákonů (např. zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů) stanoví tzv. blokační povinnosti pro poskytovatele služeb přístupu k internetu, kdy tito jsou povinni zamezit v přístupu k internetovým stránkám, které jsou příslušnými orgány státní správy (např. MF, SÚKL, SZPI) zařazovány na různé sektorové seznamy.

Sledování těchto roztříštěných seznamů je pro povinné podnikatele zatěžující, proto je Český telekomunikační úřad pověřen zajistit jedno místo, kde budou informace ze všech těchto sektorových seznamů dostupné způsobem umožňujícím dálkový přístup ve strojově čitelném formátu umožňujícím další jednoduché technické zpracování dat.

Usnadnění výstavby veřejných sítí

Mezi další oblast změn právní úpravy patří řada opatření, která mají usnadnit výstavbu veřejných komunikačních sítí, a to jak zjednodušením některých stavebních povolovacích procesů (výjimky při posuzování krajinného rázu, využívání lesních pozemků, přenesení rozhodování na úroveň obcí s rozšířenou působností), tak i při vzniku služebností při využívání cizích nemovitostí, zejména pokud jsou ve vlastnictví státu nebo obcí.

Rozhodování účastnických sporů

Vedle legislativně technických úprav tato novela zásadním způsobem rozšiřuje kompetence Českého telekomunikačního úřadu v oblasti rozhodování účastnických sporů zahajovaných na návrh osoby vykonávající komunikační činnost o dlužné peněžité plnění (tzv. nezaplacené faktury), kam podle § 129a zákona o elektronických komunikacích nově přechází i platby za služby a zboží, které sice nejsou službami elektronických komunikací, ale s poskytováním služeb elektronických komunikací souvisí, tj. slouží k jejich zřízení či zrušení, poskytování, provozu, údržbě nebo podpoře (např. instalace zařízení, aktivační poplatek), a to včetně koncového zařízení (např. set-top-box, modem, telefon, notebook) pokud je součástí balíčku (§ 63c zákona o elektronických komunikacích).

Dále sem přechází i spory o dlužné platby za platební transakce za různé služby provedené na příkaz koncového uživatele osobou vykonávající komunikační činnost, jako např. premium SMS, dárcovské SMS, m-platby, platby za audiovizuální mediální služby na vyžádání, jakož i úhrady za komunikaci na čísla s vyjádřenou cenou.

Spory o tyto úhrady byly doposud řešeny před soudy, nově tak bude i o nich rozhodovat Český telekomunikační úřad.

Spojením těchto věcí do jednoho řízení před jedním orgánem dojde nejen ke snížení administrativní zátěže, ale i k úspoře nákladů těchto řízení jak na straně účastníků řízení, tak státu.

Úhrady za zajištění odposlechů

Novela reaguje i na dřívější změny právní úpravy provedené v rámci tzv. konsolidačního balíčku (zákon č. 349/2023 Sb.) dopadající na úhrady za zajištění odposlechů a záznamů zpráv a za uchovávání a poskytování provozních a lokalizačních údajů podle § 97 zákona o elektronických komunikacích.

Novela v ustanoveních § 97 a 97a přináší komplexní úpravu v této oblasti, která jasně stanoví pravidla při určování úhrad, což zajistí lépe kontrolovatelné a hospodárné využívání prostředků státního rozpočtu, ze kterého se předmětné úhrady poskytují.

Opatření proti zneužívání sítě

Z důvodu zajištění větší ochrany zákazníků služeb elektronických komunikací před různým podvodným jednáním jsou podnikatelé oprávněni zavádět vhodná technická a organizační opatření pro zabránění zneužívání sítě a služeb elektronických komunikací nebo pro omezení jeho následků.

Tato opatření podnikatel volí na základě identifikovaného rizika a znalosti své sítě či služby elektronických komunikací, opatření však vždy musí být přiměřené z hlediska dopadů na účastníky a koncové uživatele.

Tato úprava reaguje mimo jiné i na problematiku zneužívání telefonních čísel a obecně podvodných jednání prostřednictvím sítí elektronických komunikací, kterou adresuje i regulační opatření Českého telekomunikačního úřadu obsahující opatření k omezení negativních dopadů tzv. spoofingu.

Za účelem lepšího odhalování rizikové komunikace, tedy protiprávních podvodných praktik označovaných jako spoofing nebo vishing, je toto oprávnění dále doplněno možností užší spolupráce podnikatelů zajišťujících mobilní veřejnou komunikační síť se subjekty z bankovního sektoru (§ 90 odst. 5).

Zero raiting

Další oblastí úpravy je zavedení tzv. zero ratingu v případech tísňové komunikace prováděné prostřednictvím služby přístupu k internetu za využití například k tomu určených aplikací (seznam zveřejní Ministerstvo vnitra).

V těchto případech se datový provoz zabezpečující přístup k tísňovým službám nebo související s využitím těchto tísňových služeb nebude započítávat zákazníkovi do jeho datového limitu.

Další články k tématům - digitalizace - legislativa - odposlechy - pokuta - SMS - spoofing - spory - spotřebitel - vishing - zákon - zero rating

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 27. února 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

Nabídka zaměstnání