Na ČTÚ se nezřídka obrací účastníci se stížnostmi poukazujícími na to, že byli vystaveni zlomyslnému či obtěžujícímu hovoru, a žádají, aby jim ČTÚ poskytl podrobné informace o subjektu, z jehož telefonního čísla bylo takové volání uskutečněno. V tomto případě však Úřad nemá zákonné ani technické možnosti, aby zajišťoval identifikaci uživatele jakéhokoliv telefonního čísla a poskytoval tyto údaje dotčeným účastníkům.
Účastníci ovšem mají možnost obrátit se na svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, který je povinen jejich žádosti vyhovět a na jejich náklady zajistit službu identifikace telefonního čísla, z nějž byla uskutečněna zlomyslná nebo obtěžující komunikace. Tato žádost musí být uplatněna nejpozději do dvou měsíců ode dne uskutečnění takové komunikace, kterou daný účastník označí jako zlomyslnou či obtěžující.
Pro identifikaci volajícího není zákonem vyžadováno doložení podkladů prokazujících obsah předmětného hovoru, tj. zda bylo skutečně zlomyslné či obtěžující povahy, postačí tedy tvrzení účastníka, který daný hovor takto označí. Tato služba zajišťovaná jednotlivými poskytovateli nepodléhá regulaci ze strany ČTÚ.
Dle zákona o elektronických komunikacích lze poskytnout tyto osobní údaje - jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě pseudonym, adresa bydliště, telefonní číslo a adresa elektronické pošty. U podnikající fyzické osoby se osobní údaje doplňují o adresu sídla podnikání.
V případě právnických osob mohou být poskytnuty tyto údaje - obchodní firma nebo název právnické osoby, adresa sídla, popřípadě adresa sídla organizační složky, adresa a telefonní číslo provozovny a adresa elektronické pošty.
Jak již bylo uvedeno, služba identifikace subjektu, z jehož telefonního čísla bylo uskutečněno zlomyslné či obtěžující volání, je poskytována na náklady žadatele. Jak je daná služba zpoplatněna, lze nalézt v cenících jednotlivých poskytovatelů.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 7. dubna 2025
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty