logo Český telekomunikační úřad

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Na ČTÚ se nezřídka obrací účastníci se stížnostmi poukazujícími na to, že byli vystaveni zlomyslnému či obtěžujícímu hovoru, a žádají, aby jim ČTÚ poskytl podrobné informace o subjektu, z jehož telefonního čísla bylo takové volání uskutečněno. V tomto případě však Úřad nemá zákonné ani technické možnosti, aby zajišťoval identifikaci uživatele jakéhokoliv telefonního čísla a poskytoval tyto údaje dotčeným účastníkům.

Účastníci ovšem mají možnost obrátit se na svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, který je povinen jejich žádosti vyhovět a na jejich náklady zajistit službu identifikace telefonního čísla, z nějž byla uskutečněna zlomyslná nebo obtěžující komunikace. Tato žádost musí být uplatněna nejpozději do dvou měsíců ode dne uskutečnění takové komunikace, kterou daný účastník označí jako zlomyslnou či obtěžující.

Pro identifikaci volajícího není zákonem vyžadováno doložení podkladů prokazujících obsah předmětného hovoru, tj. zda bylo skutečně zlomyslné či obtěžující povahy, postačí tedy tvrzení účastníka, který daný hovor takto označí. Tato služba zajišťovaná jednotlivými poskytovateli nepodléhá regulaci ze strany ČTÚ.

Dle zákona o elektronických komunikacích lze poskytnout tyto osobní údaje - jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě pseudonym, adresa bydliště, telefonní číslo a adresa elektronické pošty. U podnikající fyzické osoby se osobní údaje doplňují o adresu sídla podnikání.

V případě právnických osob mohou být poskytnuty tyto údaje - obchodní firma nebo název právnické osoby, adresa sídla, popřípadě adresa sídla organizační složky, adresa a telefonní číslo provozovny a adresa elektronické pošty.

Jak již bylo uvedeno, služba identifikace subjektu, z jehož telefonního čísla bylo uskutečněno zlomyslné či obtěžující volání, je poskytována na náklady žadatele. Jak je daná služba zpoplatněna, lze nalézt v cenících jednotlivých poskytovatelů.

Další články k tématům - operátor - podvodná volání - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 7. dubna 2025

Další články od Český telekomunikační úřad

Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit

Pravidla pro online reklamu podle DSA

Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone

Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ

Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+

Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací

Přístup k údajům podle nařízení P2B

Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Nabídka zaměstnání