Zbytečná a zlomyslná volání zahlcující tísňové linky 112, 150, 155, 156 a 158 mohou ohrozit zdraví a bezpečnost ostatních občanů. Mezi volání, která na ně nepatří, můžeme počítat omyly, dotazy a stížnosti mimo rámec složek IZS, obtěžující hovory dětí nebo lidí pod vlivem alkoholu či návykových látek.
Lidé by si měli uvědomit, že vypátrání a identifikace volajícího je dnes poměrně snadnou záležitostí. Vyspělá technologie linek tísňového volání umožňuje nejen zjistit číslo volajícího, ale téměř přesně i místo, odkud dotyčný volá. Volajícího lze dokonce identifikovat i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty. Navíc veškeré hovory jsou nahrávány.
Na základě zákona o elektronických komunikacích je možné za zneužívání tísňové linky ukládat nemalé sankce. Podle právní úpravy je možné fyzické osobě, která uskutečňuje zlomyslná volání na číslo tísňového volání uložit pokutu až do výše 200000 Kč. V případě opakovaného zneužití se sazba pokuty za přestupek zvyšuje na dvojnásobek.
V roce 2021 zatím ČTÚ vedl téměř 200 takovýchto správních řízení, přičemž nejvyšší uložená pokuta činila 50000 Kč.
V ČR jsou pro tísňová volání vyhláškou stanovena tato čísla:
Tato čísla je nutno pro záchranu lidských životů, zdraví nebo majetku zpřístupnit a je k nim garantován bezplatný a nepřetržitý přístup. Je však třeba, aby tento přístup nebyl zneužíván!
Posledním a nejzávažnějším případem jsou úmyslná zneužití tísňové linky, kdy dojde k nahlášení smyšlené události a k planým výjezdům složek Integrovaného záchranného systému (IZS). Právě hasiči zaznamenávají nejvyšší procento případů úmyslného zneužívání tísňové linky.
Nejčastěji se objevují oznámení občanů na linku tísňového volání, že si zabouchli dveře od bytu a potřebují otevřít byt. Otevření dveří provádějí hasiči pouze v nejnutnějších případech, a to ve chvíli, kdy hrozí nějaké nebezpečí.
Lidé si uvědomují, že za otevření bytu by museli platit zámečníkovi individuální cenu, proto nahlásí otevření bytu na linku tísňového volání.
Nedávný případ se odehrál na Jesenicku, kde muž oznámil na linku tísňového volání, že si zabouchl ve svém bytě vstupní dveře. Vzhledem k tomu, že se oznamovatel doslechl v restauračním zařízení, že byt v určitých případech zdarma otevírají hasiči, vymyslel si smyšlenou historku a doufal, že hasiči mu dveře od bytu otevřou.
Naprostou většinu zlomyslných volání rozpoznají již sami operátoři linek tísňového volání. V tomto případě oznamovatel na základě kladených otázek přítomné hlídky Policie ČR potvrdil, že v bytě nehrozí žádné nebezpečí a vše si vymyslel, protože ztratil klíče.
Ve většině případů jsou oznamovatelé pod vlivem alkoholu. V popsaném případě měl oznamovatel naměřeno v dechu 2,99 ‰ alkoholu.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 27. října 2021
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno