Český telekomunikační úřad na základě vyhodnocení výsledků dohledu na plnění povinností České pošty vyplývajících z vydané poštovní licence zveřejnil na svých webových stránkách Zprávu o plnění povinností České pošty, s.p. v oblasti základních služeb za rok 2007.
Česká pošta zajišťuje základní poštovní služby jako držitel poštovní licence, tzn. dohody mezi státem (zastoupeným Českým telekomunikačním úřadem) a Českou poštou o tom, že Česká pošta bude pro veřejnost zajišťovat nejdůležitější poštovní služby (tzv. základní služby); součástí této dohody jsou požadavky na to, jaké základní služby a v jaké kvalitě mají být zajišťovány. Základním úkolem České pošty je zajistit na celém území České republiky všeobecnou dostupnost základních služeb. Tento úkol je plněn. Česká pošta podle údajů k 31. 12. 2007 zajišťuje základní služby prostřednictvím 3 409 provozoven.
V roce 2007 byly zákazníkům poskytnuty základní služby v tomto počtu :
Pro srovnání je součástí Zprávy i tabulka vývoje počtu základních služeb za posledních pět let, z přehledu je patrné, že počet těchto služeb (s výjimkou počtu poštovních poukázek) konstantně stoupá.
Český telekomunikační úřad dohlíží na to, zda jsou základní služby skutečně zajišťovány tak, jak vyplývá z udělené poštovní licence a právní úpravy Evropské unie tzn., zda Česká pošta zajišťuje základní služby v potřebné kvalitě a v souladu s potřebami veřejnosti a stanovenými kvalitativními požadavky, formou namátkové kontroly. Prověřovat plnění velké většiny povinností je navíc možné jen ve spolupráci se zákazníky, kteří k tomu dají sami podnět. Za rok 2007 bylo z popudu zákazníků prověřeno zhruba 1 000 služeb.
Zákazníci se na Úřad obracejí jen zřídka. Velká část zákazníků, kteří byli postiženi nějakou závadou, se na Úřad neobrátí, nevědí, že Česká pošta měla postupovat jinak, pro ně výhodněji, apod. Velká většina nesrovnalostí, které se v činnosti České pošty vyskytly, se navíc řeší přímo mezi zákazníkem a Českou poštou (zpravidla ústně, takže o takovém případu nezůstane dokonce ani písemný záznam). Větší rozsah kontroly je možný jen u některých právních povinností; za rok 2007 bylo provedeno 24 kontrolních akcí tohoto druhu.
Přehled zjištěných nedostatků ukazuje, že se v činnosti České pošty vyskytlo značné množství případů, v nichž porušila některou svou právní povinnost (zjištěno bylo porušení 64 různých právních povinností). V r. 2007 došlo k významnému nárůstu oprávněných stížností zákazníků – oproti 183 podnětům v r. 2006 jich v r. 2007 bylo 273.
Nejzávažnějšími zjištěnými nedostatky je výrazné zhoršení přepravních dob a velmi rozšířené ukládání poštovních zásilek bez toho, že by byl vykonán pokus o dodání do adresátova domu. Příznačné je v té souvislosti již dříve zmíněné zpoždění téměř 10 mil. obyčejných zásilek, k němuž došlo v důsledku otevření nového přepravního centra v Brně.
Podle výzkumu, který si nechal Český telekomunikační úřad v loňském roce zpracovat, celková spokojenost se službami České pošty dosahuje u občanů 72 %, v západní Evropě dosahuje spokojenost s poštovními službami zpravidla dost přes 90 %. Česká veřejnost má vůči České poště poměrně nízké očekávání – nespokojených je sice 28 %, přitom ale celých 34 % zákazníků se setkalo s tím, že byli doma, poštovní zásilku si však museli vyzvednout u pošty. Zákazníci totiž často ani nevědí, že na dodání až domů mají právo. Významný rozdíl panuje v hodnocení služeb České pošty ve městech (menší spokojenost) a na venkově (větší spokojenost).
Článek Ceský telekomunikacní úrad ze dne pondělí 28. dubna 2008
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno