logo Český telekomunikační úřad

Zpráva o plnění povinností České pošty v oblasti základních služeb

Český telekomunikační úřad zveřejňuje v souladu se zákonem o poštovních službách Souhrnnou zprávu o plnění povinností uložených držiteli poštovní licence České poště, s.p. za rok 2012.

Základní služby jsou předmětem veřejného zájmu a zahrnují služby vztahující se k obyčejným a doporučeným zásilkám, balíkům a poštovním poukázkám typu A, B a C. Dohled ČTÚ nad plněním stanovených povinností probíhal formou namátkových kontrolních akcí a opíral se i o podněty z řad veřejnosti.

Kontrola ČTÚ se zaměřila na dodržování právních povinností zejména v těchto oblastech: zajištění dostupnosti služeb, včetně otevírací doby a dočasného uzavírání pošt, dostupnost cen základních služeb v tuzemsku a směrem do zahraničí, dodávání poštovních zásilek a poukázaných peněžních částek, rychlost poskytování poštovních služeb, případy porušení poštovního tajemství, potřebnou transparentnost a poskytování informací zákazníkům, a vyřizování podání a reklamací.

Zpráva v těchto souvislostech konstatuje, že:

Zpráva rovněž konstatuje, že nedostatky se objevují takřka výhradně u základních služeb týkajících se poštovních zásilek. U poštovních poukázek jsou nedostatky zjišťovány jen ojediněle. Zpráva dále informuje, že podle poznatků ČTÚ je řada případů nespokojenosti zákazníků zapříčiněna selháním lidského faktoru, nikoliv systémovým selháním České pošty.

Rok 2012 byl pro ČTÚ posledním, kdy dohlížel výhradně na dodržování právních povinností v oblasti poskytování základních služeb. Od počátku letošního roku je pověřen některými novými kompetencemi, zejména dohledem na fungování celého trhu poštovních služeb.

Dohled ČTÚ má za úkol zajistit spravedlivé konkurenční prostředí pro všechny subjekty poskytující poštovní služby a současně zabezpečit poskytování minimálního rozsahu základních služeb na celém území státu pro všechny obyvatele za dostupné ceny.

V souvislosti s ochranou spotřebitele ČTÚ upozorňuje uživatele poštovních služeb, aby v zájmu rychlejšího vyřízení jejich případných problémů především více využívali možnost reklamovat zjištěné závady přímo u České pošty.

Pokud nebudou s vyřízením reklamace spokojeni, mohou se obrátit jak na ombudsmana České pošty, tak i na ČTÚ s námitkou na vyřízení reklamace. Pro tento účel ČTÚ umístil na své internetové stránce formuláře pro zaslání dotazu nebo podání elektronickou cestou.

Další články k tématům - pošta

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 24. května 2013

Další články od Český telekomunikační úřad

Rok platnosti nařízení DSA v číslech

Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024

Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025

Výhody nařízení DSA pro spotřebitele

Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují

Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů

Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele

Průvodce nařízením DSA

ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů

Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA

Kontroly zpřístupnění OKU kódů

Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ

Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce

Návrh Strategie správy rádiového spektra

Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích

Vývoj cen a trhu elektronických komunikací

Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat

Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů

Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let

Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA

Roaming v EU a dalších zemích

Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní

Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně

Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Nabídka zaměstnání