V novele Občanského zákoníku je s účinností od 6. 1. 2023 stanovena odpovědnost prodávajícího vůči spotřebiteli za interoperabilitu - to znamená, že výrobky musí být navrženy, vyrobeny a související služby poskytovány tak, aby data vytvářená jejich používáním byla standardně, snadno, bezpečně a případně přímo přístupná jejich uživateli.
Akt o datech dává uživateli možnost, aby mu tato data byla na jeho žádost zpřístupněna a aby byla poskytnuta bez zbytečného odkladu, bezplatně, ve stejné kvalitě, jaká je k dispozici pro držitele dat, a případně nepřetržitě a v reálném čase, kterou obvykle bude zejména jiný výrobce nebo jiný poskytovatel služby.
Akt o datech dále bude řešit podmínky předávání dat příjemcům dat mimo žádostí uživatelů, a to na základě jiných zákonných nebo smluvních důvodů.
Spotřebitelské organizace postup návrhu Aktu o datech pozorně sledují - důležité je, aby se žádným z chystaných evropských nařízení, včetně nařízení Aktu o datech, neoslabilo postavení subjektů údajů podle GDPR a aby spotřebitelé měli možnost plné kontroly nad daty, která vytvářejí, a aby měli spotřebitelé i nástroje k vynutitelnosti svých práv k těmto datům.
Evropské spotřebitelské organizace navrhují, aby byly v Aktu o datech zájmy spotřebitelů v několika oblastech ještě více chráněny.
"Byli bychom rádi, kdyby byl Akt o datech doplněn o seznam zakázaných ustanovení do spotřebitelských smluv, jako je např. spojování nezbytných a nepotřebných účelů zpracování dat dohromady. Také je potřeba zpřísnit znění zákazu tmavých vzorů (dark patterns - chování výrobků a aplikací, která spotřebitele skrytě vedou k rozhodnutí, která by jinak neučinil) pro třetí strany a držitele údajů. Nechceme, aby se Akt o datových službách stal zadními vrátky pro jinak protiprávní zakázaná jednání, a to zejména ve vztahu k osobním údajům uživatelů," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Návrh Aktu o datech byl Evropskou komisí předložen již v únoru roku 2022 a v současné době existuje v tzv. kompromisním znění ze dne 8. 12. 2022.
Článek dTest, o.p.s. ze dne čtvrtek 26. ledna 2023
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb